Hej!

Jag är helnovis på el och behöver er hjälp med detta. Låg under tvättstället och torkade av golvet runt golvbrunnen när jag av en händelse satte hakan mot tvättstället. Det stack till och jag trodde att jag hade tryckt till skäggstubben så det sticks sådär som det kan göra ibland. Fortsatte och gjorde samma sak igen med samma resultat. Skumt, tänkte jag och tog tag i tvättstället med handen istället (samtidigt som jag hade andra handen på den blöta trasan mot golvbrunnens lock som är i metall). Det surrade till skönt i handen som tog i tvättstället och kändes lite domnat en stund efteråt.

Testade samma sak utan att ha kontakt med golvbrunnen och då kändes det inget. Testade att dra ur proppen för tvättmaskinen och då kändes det ingenting, så det måste ju vara tvättmaskinens skal som är i kontakt med tvättstället och skickar ström den vägen?

Antar att det är detta som kallas för krypström och nu undrar jag hur normalt/farligt det är och om jag ska kontakta en tvättmaskinsreparatör/elektriker som kommer och kollar på grejerna?

När jag bodde i lägenhet upplevde jag samma sak när jag en gång städade bakom datorn och tog i datorchassit samtidigt som jag kom när röret till elementet (fjärrvärme). Då kom det en gubbe och "jordade" alla fastigheter på vår gata medelst lite kabeldragning hit och dit.
 
Du säger kontakt med tvättstället, är tvättstället av metall? Eller var du i kontakt med blandaren, eller annan metalldel på tvättstället?

Hur är tvättmaskinen inkopplad`? Du drog ur proppen, menar du alltså proppen/säkringen i elcentralen? Är maskinen fast inkopplad, eller via vägguttag?
 
Tvättstället är av metall. Jag tog i ett stag nere under diskhon samtidigt som jag jordade mig (säger man så?) genom att hålla en blöt hand mot golvbrunnens lock som är av metall. Tvättmaskinen ser ut att vara fast inkopplad i väggen via en sån där vit dosa. Jag drog ur proppen i elcentralen.
 
Ok,

Då gör jag en gissning. Och det är att du har två fel som tillsammans kan vara farliga.

Du har dels ett isolationsfel i maskinen, så att höljet kan vara i kontakt med inkommande fasledare (som alltså matar maskinen med 230V). Det är den som bryts i centralen när du tar ur proppen.

Men normalt sett så har man skydd i form av skyddsjord. Höljet på maskinen är kopplad till jord via skyddsjordledaren. Det skyddar på två sätt, den ström som kommer till höljet leds bort, så att höljet ändå inte får någon spänning på sig, och om det är en rejäl kontakt mellan fas och höljet, så blir den strömmen så stor att proppen löser ut.

I moderna installationer har man dessutom en jordfelsbrytare, som känner av att ström går fel väg, och bryter all el.

I ditt fall verkar det som att skyddsjorden inte fungerar. Om den hade fungerat så borde du inte känt någon stöt. och ev. skulle proppen ha gått.

Sluta genast med att använda dig själv som mätinstrument, hittils kan du ha haft tur, det här kan vara livsfarligt. Framförallt i ett badrum. Om du ex. skulle utsättas för samma spänning när du kommer ut ur duschen, men blöt hud, osv. Så kan strömmen bli 10 - 100gr större, direkt dödande.

Det finns ett annat fenomen som kan ge den här effekten som är mindre farligt (men jag tror att du har den farliga varianten). Det är att höljet på tvättmaskinen är korrekt kopplad till jord, men att den elektriska jorden har något avvikande potential jämfört med äkta jord (vattenledningen går ju ut i marken, äkta jord). Då kan man få spänningar på uppmot 10 - 20 V mellan de två jordarna (varför det blir så är för långrandigt att ta i tråden). Det känns om man tar på det men är ofarligt pga. den låga spänningen.

Anledningen att jag tror att detta är ett isolationsfel, och defekt skyddsjord. Är att det försvinner när du tar ur proppen. Proppen bryter inte jord, så en ev. avvikande potential på elektrisk jord kopplad till maskinen borde fortfarande finnas där med urskuvad propp.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
Tack så jättemycket för hjälpen! Jag ska 1. ta kontakt med fackman som får hjälpa mig att åtgärda och 2. sluta att använda mig själv som mätinstrument. Message recieved.
 
Jag skulle föreslå en elektriker i första hand som kan avgöra om skyddsjordningen är korrekt. Och han kan troligen också mäta om det finns ett isolationsfel i tvättmaskinen (men inte reparera den).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.