Vi hade 20st häckar o gräva upp med kraftiga rötter, började gräva men gav upp efter den 4:e och hyrde in en minigrävare istället. Passade på o ta ena äppelträdsstubben samtidigt och den försvann på några minuter bara. Blir ju både nöje och tidssparande. Vi ska hyra grävaren igen i helgen och tänkte då kanske ta några större stubbar från tall och gran då också.

Men gillar man o gräva så e det ju bara köra på, känslan efteråt när man lyckats är rätt skön! :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det finns tusen sätt att ta bort dom på men bara ett bra....
 
harry73
billig cirkelsåg, som man använder för att fräsa bort stubben tills man kommer under markniva. Anvönde hag för länge sen för att få bort några thuja stubbar (30cm diameter)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Mr9 skrev:
Jätte jobbigt
Ok då!

Jag har gjort några skåror i den med motorsåg och jag ska hälla på lite hönsskit i morgon så får det ta lite tid.
 
  • Gilla
thundercat
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Det finns tusen sätt att ta bort dom på men bara ett bra....
Japp!

stubbe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dynamit.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


explosion.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:D
 
  • Gilla
  • Älska
Pegasusus och 6 till
  • Laddar…
Ja, pratar vi den storleken har du träffat rätt. (y)
 
  • Gilla
thundercat
  • Laddar…
Om man bara råkar ha dynamit som man inte vet vad man ska göra med, och kan sin sak, så tror jag inte att det är så fel att spränga även en liten stubbe. Jag har för mig att det var så man gjorde innan det fans "stubbfräsar"?

DSCI0497.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCI0498.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hörde för ganska länge sedan från en kyrkoherde om kyrkogårds förvaltaren, som borrade en massa hål i en stubbe på kyrkogården. Fyllde hålen med Klorex (= ett ogräsmedel ,som det var populärt att blanda med socker för att få smällare) och väntade länge. Tyckte det tog för lång tid och beslöt sig för att elda upp den! Ingen bra ide - stubben försvann ,men skadorna på kyrktaket kostade mer än 10.000 kr och det var mycket pengar för församlingen.
 
Lite nitrerat blir det säkert, men det var något speciellt med Klorex (numera förbjudet av någon anledning).
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anders Rydin och 2 till
  • Laddar…
Kan man inte anlägga en brasa på stubben och elda bort den? Utan sprängämne då... Är det risk att det sprider sig längs rötter och sånt?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ja det går väll folk har ju gjort det i alla tider, och rötterna slutar bara i blålera i mitt fall. Det är grannens hus ni ser på bilden, och stubben är ganska nära vår veranda. Och det skulle säkert krävas en hel majbrasa för att få bort den, tror jag.

Jag har en panna och en insatskamin att elda i det räcker för mig.
 
Mina föräldrar sågade ner ett antal ekar med en diameter runt 60 cm när de flyttade in, 1982.

Stubbarna står fortfarande kvar. De börjar iofs bli mjuka nu...

/ Fredrik
 
  • Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
Att stubben skulle murkna tror jag blir tråkigt att vänta på. Det tar många årtionden. Vi har sågat sönder ett par motorsågskedjor, haft av spadar, svurit och fått ryggskott. Sen ringde vi en stubbfräsare som tog bort 11 stubbar på ett par timmar. En 70 cm lönn tog nästan en timme att bli av med.
 
Jag har tagit bort några stubbar. Min metod:

* Muskler
* Spade
* Rejält spett (fundera på att offra spettet som spett och slipa till en yxliknande egg på det)
* Yxa
* Rep
* Bil

Det är lite slit, men är man två personer så gör man det på en timme.

Jag har funderat på att snickra ihop en A-ställning som tillsammans med bilen skulle funka som en lyftkran, så att man kan lyfta rakt upp, men jag har inte kommit mig för det.

Jag har också funderat på att ta en rejäl borr, säg 30 mm, och sätta den i min stora borrhammare, och helt enkelt borra bort merparten av materialet. Lite våld med spett för att knäcka sönder det som är kvar, och sedan ruttnar nog resterna på ett par år.

Jonas L 84 skrev:
Kan man inte anlägga en brasa på stubben och elda bort den? Utan sprängämne då... Är det risk att det sprider sig längs rötter och sånt?
Inte en bra idé. Det kan ta en vecka innan det slutar glöda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.