Ett av mina barn vill bli sambo med en person som just nu avslutar studierna och ska söka jobb i en bransch där det finns jobb. Problemet är att pga glappet mellan studier och arbete så räknas inkomsten som noll, och deras sammanlagda inkomst blir för låg för att hyresvärden ska godkänna det. Eftersom det är studentlägenheter med juni+juli hyresfritt som lämnas är just nu den lämpligaste tidpunkten att skaffa en gemensam lägenhet och bli sambo.

Förhållandet är inte nytt, och jag har lärt känna den blivande sambon.

Jag har förstått att en borgensförbindelse för hyra gäller minst två år, och har nio månaders uppsägningstid. Man kan säga upp den så att den upphör efter exakt två år.
Om de skulle separera och mitt barn flyttar ut skulle mitt borgensåtagande förmodligen gälla ex-sambon under två år, men jag är inte säker.

Om mitt barn i stället står ensam på kontraktet så bör hen kunna säga upp lägenheten med normal uppsägningstid när som helst, och mitt borgensåtagande upphör när hen flyttar ut. Om allt går som planerat och sambon får arbete (och om hyresvärden går med på det) så kan sambon skrivas in i kontraktet och mitt borgensåtagande upphöra.

Kan någon bekräfta att jag tänker rätt här?
 
Jag behövde inte gå till botten med detta (än) eftersom hyrevärden sa nej. Hyresvärden kräver att de som bor i lägenheten har tillräckliga egna inkomster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.