Funderar på att transportera vårt fungerande gamla kylskåp (175x60) till sommarstugan i Norrland. Dyrt med att hyra släp 80 mil. Kan jag ha det surrat på biltaket ?
 
Köp ett beg på Blocket i närheten istället.
 
Klart det går att surra på taket..
 
Körde hem vårt nya på biltaket för ett tag sedan det gick fint.
Ett kylskåp år ju inte så tungt, kanske 50-70 kg
 
2014-09-12_16-21-35_579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glöm inte att det behöver stå upp några timmar innan start, om det legat ned.
 
Surra gärna en tamp på andra ledden också, för att försäkra dig om att det inte rör sig framåt/bakåt vid broms/acc. Kolla bilen också att taket tål tyngden ( normalt c:a 75 kg).
 
Ett enkelt sling över duger inte, som på bilden. Man ska göra en loopsurrning (över, under tillbaka, över, ner) så sitter det på alla ledder. Att komplettera med ett sling framåt som du säger är inte heller dumt.
 
MathiasS skrev:
Ett enkelt sling över duger inte, som på bilden. Man ska göra en loopsurrning (över, under tillbaka, över, ner) så sitter det på alla ledder. Att komplettera med ett sling framåt som du säger är inte heller dumt.
På säkerlast kursen fick jag iaf lära mig att spännband som på bilden är ok ensamt, men loopsurrning måste kombineras med grimmor eller annan låsning i längsled.

Sen kan jag hålla med om att ett spännband ned till draget hade varit bra vid ev krock eller kraftig inbromsning.

överfall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


loop.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Om du använder överfallsurrning som på bilden får man spänna mycket hårt för att prylarna ska sitta fast, så hårt att du riskerar att deformera det du spänner fast - kylskåpet i detta fall. Dessutom funkar det inte för tex brädhögar som då kräver en extra surrning för att hålla ihop högen.

Loopsurrning enligt bilden ovan en vedertagen metod förstås, men krånglig med fyra spännband. Jag kör nästan alltid en klare loopsurrning där man bara använder ett spännband. Det funkar det mesta man lastar - kylskåp, brädhögar etc. Så länge föremålet är lågt kommer loopsurrningen även hindra godset att glida framåt och bakåt. Lastar man något högt kompletterar man med en grimma.
 
larsbj skrev:
Glöm inte att det behöver stå upp några timmar innan start, om det legat ned.
En helt dygn i rumstemperatur på rätt köl, skulle jag säga. Kombinerat med en förvärmning av kompressorn med hjälp av en kupévärmare, hårtork eller liknande. Det är nästan alltid när ett kylskåp har varit avstängt en tid och det startas igen som kompressorn går sönder.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
H
Man får väl hoppas att varken blåser eller regnar under transporten.
 
Johan Gunverth skrev:
En helt dygn i rumstemperatur på rätt köl, skulle jag säga. Kombinerat med en förvärmning av kompressorn med hjälp av en kupévärmare, hårtork eller liknande. Det är nästan alltid när ett kylskåp har varit avstängt en tid och det startas igen som kompressorn går sönder.
Ja det ska säkert stå längre, 12 timmar inomhus sa dom på elgiganten när jag köpte kylskåpet på bilden ovan, reparatörer som hjälpte mig lasta sa att det var deras vanligaste reparation att kompressor på nästan nya kylskåp.
 
MathiasS skrev:
Om du använder överfallsurrning som på bilden får man spänna mycket hårt för att prylarna ska sitta fast, så hårt att du riskerar att deformera det du spänner fast - kylskåpet i detta fall. Dessutom funkar det inte för tex brädhögar som då kräver en extra surrning för att hålla ihop högen.

Loopsurrning enligt bilden ovan en vedertagen metod förstås, men krånglig med fyra spännband. Jag kör nästan alltid en klare loopsurrning där man bara använder ett spännband. Det funkar det mesta man lastar - kylskåp, brädhögar etc. Så länge föremålet är lågt kommer loopsurrningen även hindra godset att glida framåt och bakåt. Lastar man något högt kompletterar man med en grimma.
Det funkade fint att spänna mot emballaget som både hade bra friktion mot spännband och takräcke.
Loop surfandet är iaf ovanligt i transportbrachen om inte det handlar om rund eller oregelbundet gods, sen är det väl inte fel att va överambitös men i verkligheten är det sällan tid till det, och antalet olyckor orsakade av löst gods är inte så stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.