Hej!
Vi har byggt ( ej klar än;) )ca 120kvm terass.

Vi började med att ta in offerter på på i runda slängar tot 1200lpm virke, bärlinor , golvreglar, trall etc.
30 000:-

25 plintar 700mm, ca 100:-/st. ca 3000.-
Skruv & beslag ca 8000:- Gängstänger bult brickor frallor trallskruv etc etc

Vi behövde 12kbm ( det kom en lastbil :) ) kross 8-12 Grus 5000:-
markduk
armeringsjärn

år 2 beställdes virke för stolpar, 400lpm
45*145
45*95
22* 195
22*145
samt lite trall som vridigt sig sen ifjol som byts ut 28*120

10 000:-

IMG_6381.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och fortfarande är inte överliggare , spjälor ocg färg inräknad men runt 55 000:- budgeterat verkar vi hamna runt.
 
  • 11025952_944869485557093_4028186539439683444_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6772.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Linas_ls och 1 till
  • Laddar…
Vet ej riktigt varför delar av mitt inlägg försvann, vill bara förtydliga att man har mycket att vinna på att först ringa och mejla de brädgårdar , sågar etc som kan räkna pris.

Vi besökte sen varje firma etc in person och på så sätt kunde vi pressa priserna även lite till.

Som amatör hade jag besökt denna sida under ngt år, finns flera användare som både svarat och visat fina projekt som vi hämtat inspiration hos, tack bygga hus punkt essE 😎

Vet att jag nämnde 55K men det blir närmare 65 000 när det är klart.
Det som nu är beställt är plåthuvar på 18stolpar, spottar , belysning, elkabel dosor.

Finns intresse kan fler bilder postas.
 
  • Gilla
VillaKroken
  • Laddar…
snyggt!

men vad hade du för kultryck på den lasten? (y)
 
  • Gilla
hantverkare1 och 2 till
  • Laddar…
(y) ja på gården är jag inte sådär petig, men skönt o kunna lasta på det man behöver och backa in släpet på plats direkt, minimalt springande med brädor på axeln då.
 
Här är 2 bilder på mina feta stolpar.22*145 & 22*195 för inklädnad.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellan dessa stolpar blir en 45*170 presspassad överliggare.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser det bedrövligt ut?🙈
 
Byggde en liknande altan förra året, 100 kvm byggd på stolpar med 195 bärlinor och 170 golvreglar 120 trall och räcke med målade stolpar och 2"2"-or imellan. Gick på nånstans mellan 50-60k. Grus köpte jag inget under, hade lite liggande. Det enda jag lejde bort var gräva hål för plintar, kosta 1200 spänn...
Med hantverkade kan man nog räkna 1k / kvm ganska exakt.
 
  • Gilla
grozny
  • Laddar…
grozny skrev:
25 plintar 700mm, ca 100:-/st. ca 3000.-
Snyggt bygge.
Har en fråga angående plintarna, 100:- per plint låter väldigt billigt. Betong på säck eller blandade du själv?

Det går ju ca ca 6 säckar i ett 20x70cm rör och en säck kostar ju runt 30-60kr beroende på var man köper den, sen drar man ofta i en säck i botten på hålet som man ställer röret i.

Jag landade på ca 350 per plint, 75 cm x 20 för betong+rör+stolpsko
 
taz skrev:
Snyggt bygge.
Har en fråga angående plintarna, 100:- per plint låter väldigt billigt. Betong på säck eller blandade du själv?

Det går ju ca ca 6 säckar i ett 20x70cm rör och en säck kostar ju runt 30-60kr beroende på var man köper den, sen drar man ofta i en säck i botten på hålet som man ställer röret i.

Jag landade på ca 350 per plint, 75 cm x 20 för betong+rör+stolpsko
Färdiga plintar är mycket billigare.
 
taz skrev:
Snyggt bygge.
Har en fråga angående plintarna, 100:- per plint låter väldigt billigt. Betong på säck eller blandade du själv?

Det går ju ca ca 6 säckar i ett 20x70cm rör och en säck kostar ju runt 30-60kr beroende på var man köper den, sen drar man ofta i en säck i botten på hålet som man ställer röret i.

Jag landade på ca 350 per plint, 75 cm x 20 för betong+rör+stolpsko
Undrar hur du får i 6 säckar i ett 75x20 rör?
Rörets volym är 23,5 liter (RxRxPixH). En säck (25kg) ger ca 13 liter!
 
Funderande på det också, måste vara små säckar :)
 
Hej. Jag måste ärligt erkänna att jag även betalat 290:- /st för de 70cm plintarna.
Var tvungen att lusläsa fakturan. har blandade storlekar och i förbifarten drog jag ett pris .. dumt.
Bra att ni tog upp saken.

Funderar på att skapa en egen tråd på vårt terassbygge, sett ur det ekonomiska, hur vi försökt göra det biff och fläsk men samtidigt så billigt som möjligt..

Kan iaf nu berätta att efter 2 försök med en trappa, ger vi upp och har nu lejt en snickare för den biten, en trappsnickare, så vår budget har spruckit för läääänge sen.
 
  • Gilla
andersgd och 1 till
  • Laddar…
290 spänn för 70-plintar????

Jag vet inte exakt vad jag betalar men det är en bit under 100 kr inkl moms
 
Jag betalar 183+moms för 700-plintar med justerbar sko, ord pris 260+moms (Bygma)
 
Kollade, betalade 93 kr inkl moms sist. XL-Bygg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.