Jag har haft fjärrvärme i 2.5 år fram tills att jag flyttade till det här huset i januari och jag kunde inte vara nöjdare.

Jag är ensamstående med barn och arbetar heltid oregelbundna arbetstider allt mellan 7 och 22. Den lilla fritid jag har vill jag definitivt inte lägga på att lasta pellets även om det inte är dagligen. Sen så har det inte eldats i min panna på 15 år eller mer så jag räknar inte med att skorstenen är i eldningsskick i dagsläget. Jag fortsätter hellre med elpatronen än börjar med pellets. Nu kanske jag låter onödigt negativ till pellets men det är jag också. Jag ser inga som helst positiva saker med pellets.

Jag vill som sagt helst ha fjärrvärme men då det inte finns många hus på min gata så tror jag inte att de prioriterar den före andra, mer befolkade gator med större efterfrågan.

Bergvärme hade definitivt varit ett alternativ, men det är en så pass hög kostnad och eftersom jag isåfall måste låna de 100+ tusen så blir det en månadskostnad på lån utöver värmen och då blir det inte så billigt längre.

Utöver dessa tre uppvärmningsmetoder så är jag ganska grön. Jag vet inte vad som finns, vad som är möjligt och vad olika saker kostar. Jag har inte speciellt stor tomt så markvärme ryms inte, jag har heller ingen sjö i närheten. Kanske är det som någon av er sa, att det inte är någon idé, utan bättre att sälja huset och köpa ett nytt men det kommer inte att hända de närmsta åren.Om man bortser från värmen så är det här det perfekta huset för mig och då får hellre patronen tuffa på tills fjärrvärmen kommer.
 
Är det så så är nog elpatronen din bästa vän. Just nu är den lika billig som fjärrvärmen så fortsätt med den du.
 
Så länge klimatet i källaren känns ok utan elduppvärmning så är det väl toppenbekvämt med bergvärme.
Jag konverterade från direktel till vedpanna och klimatet i källaren har förvandlats från bra till extremt bra. Men jag vet många källare där fukten tar över och förvandlar källaren till en ogästvänlig plats på bara ett år.
 
Jag har en luft/luftvärmepump i källaren.

Patronen är inte lika billig som fjärrvärme. Där jag bodde förut värmde jag upp 104kvm och min absolut högsta räkning under 2.5 år låg på ca 1700:- (INKL hushållsel), nu har jag betalat ca 4000:- i månaden sen jag flyttade hit. Nu värmer jag förvisso upp 120kvm ist för 104kvm. Men jag tror inte att de är 16kvm gör speciellt stor skillnad.
 
El kostar väl 1,10 -1,50 kr för dom flesta, inklusive rörlig överföringsavgift.
Och fjärrvärme runt 80 öre så det blir skillnad.
 
Redigerat:
larsbj skrev:
El kostar väl 1,10 -1,50 kr för dom flesta, inklusive rörlig överföringsavgift.
Och fjärrvärme runt 80 öre så det blir skillnad.
Fick just erbjudande om 67 öre/kWh från BEAB inklusive allt utom fasta avgiften på 3-4kkr per år.

Till TS:
Ska man prata kostnader för uppvärmning ska man prata kr/kWh och ingenting annat. Ett hus börjar inte förbruka mindre värme för att man byter från el till FV..
 
I Kalix kostar fjärrvärmen ca 78 öre/kvH.

Ska man räkna in överföringsavgiften i elen själv? Det står att mitt rörliga pris är 85 öre/kvH och på en annan sida i avtalet står det att överföringsavgiften per kvH är 53 öre. Visst betyder det att jag betalar 138 öre/kvH exkl årsavgift/abbonemangsavgift?
 
jensaro skrev:
Fick just erbjudande om 67 öre/kWh från BEAB inklusive allt utom fasta avgiften på 3-4kkr per år.
.
Du verkar tillhöra några av dom få som inte har en rörlig överföringsavgift utan bara en hög fast avgift. Enligt prislistan på BEAB har du nästan 6000:- i fast avgift om du inte har någon rörlig avgift.

Sen tänkte jag inte på att Norrland har skatterabatt på elen med ca 12 öre så det ska ju bort från det jag skrev.


Men dom flesta har en överföringsavgift på ca 30 öre/ kWh tex TS

En annan fördel med fjärrvärme är att priset är stabilare, elpriset är just nu lågt men det är inte mer än några år sedan det var 40 öre högre på vintern.
 
larsbj skrev:
Du verkar tillhöra några av dom få som inte har en rörlig överföringsavgift utan bara en hög fast avgift. Enligt prislistan på BEAB har du nästan 6000:- i fast avgift om du inte har någon rörlig avgift.

Sen tänkte jag inte på att Norrland har skatterabatt på elen med ca 12 öre så det ska ju bort från det jag skrev.


Men dom flesta har en överföringsavgift på ca 30 öre/ kWh tex TS

En annan fördel med fjärrvärme är att priset är stabilare, elpriset är just nu lågt men det är inte mer än några år sedan det var 40 öre högre på vintern.
Priset från beab var fast i ett år..
 
jensaro skrev:
Priset från beab var fast i ett år..
Nu hade jag lite längre vy än ett år, det handlar om ett värmesystem som kanske håller i 20 år
 
Det begriper jag också.. Men jag skulle iaf inte ta en investering i FV om priset låg på 80öre/kWh.. Fjärrvärmen är inte heller underhållsfri och gratis i 30år. Nu säljer bolagen in serviceavtal för en par tusen per år för att kunderna skall känna sig trygga. Ett bra exempel är Redans undercentraler som efter mindre än tio år behöver byte av diverse komponenter, dyra sådana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.