Tänkte höra vad bästa sättet är att montera en täcksida mellan ett högskåp och vägg? Ska jag fästa något i skåpet och sedan täcksidan på det eller ska jag fästa i väggen? Hur fäster man bäst täcksidan sedan om man vill slippa fula skruvhål? Hade en idé om att skapa någon magnetanordning så att man kan demontera täcksidan lätt om man skär bort fogen.

Täcksida.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Menar du en täcksida (stor skiva som ger avslut utmed hela sidan) eller en passbit (smal bit mellan vägg och skåp)..?

Jag misstänker passbit, och den skruvar du ju i så fall inifrån skåpet. Går det inte att skruva från andra hållet, så kan ju en fog kombinerad med några vinkeljärn på insidan (som mothåll) fungera.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
P
Du kan ju skruva fast passbiten på en 45x45 regel och sen dra fast regeln inifrån skåpet så blir det stabilt utan synliga skruvar.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Precis. Passbit ska det vara :)
 
Enklast tycker jag är att sätta på passbiten med vinkeljärn mot skåpets utsida INNAN man sätter upp skåpet.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
P
Fast nu ser det ju ut som skåpet redan står på plats. ;)
 
Nädå, det är flyttbart så jag tänker köra på som instruktionerna. En fråga om placering bara: Jag har sett på vårt kök (monterat av proffs) att passbitarna inte är i linje med stommen utan några millimeter bakom stommfronten. Är det generellt hur man placerar passbitar för att skarvarna inte ska synas?
 
Helt riktigt..
 
Gör som jag. Bygg en liten hylla av MDF och placera dit. Kan bifoga en bild hur jag gjorde.
20150504_111824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jannevil och 7 till
  • Laddar…
Först täcksida sen passbit mot vägg.
 
  • Gilla
Sixper och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.