Hej
Jag har en stuga i Hälsingland precis vid vattnet. Vattnet är en vik från östersjön, men upplevs som en sjö.

Det är bara två meter från terassen till vattnet. Tyvärr är vattnet mycket långgrunt och botten är bara dy och snusk. Inget att gå på med andra ord. Därför måste vi ganska långt ut i vattnet innan det blir djupt nog till att ta ett skönt bad.

Idag har jag byggt en landgång på ca 1x8 meter som i mitten är ledad och vilar på två stolpar jag slagit ned i sjöbotten. Därefter har vi en stor flytbrygga på ca 2,5x6 meter. Dvs vi kommer idag ca 14 meter ut i sjön på bryggan, men det är inte nog.

Så till mina problem och frågor:

Problem:
- landgången blir sned eller förstörd varje vinter pga isen.
- vattennivåt varierar upp till 80cm genom året. Det gör det mycket svårt att förtöja bryggan.
- nya bryggor är svindyra..

Frågor:
- Hur kan jag "billigt" komma 30-40 meter ut i sjön? Nån som sett nån billig produsent/lösning?
- hur kan jag fästa bryggan/bryggorna så att dom inte sticker varje gång det är hög/lågvatten?
- nån som kan visa mig sina egna smarta lösningar?:)

På förhand tack!
 
Ingen som har några bra tankar?:)
 
Tror det är svårt att hitta en billig lösning på 40 meter brygga. redan materialkostnaden blir kanske 30 tkr.

Om man bortser från det är nog det lättaste att ha flytbrygga hela vägen som får stå på botten när det är lågvatten.
 
Vet inte hur mkt man får göra, men jag har sett lösningar tex i skåne och på Gotland där det är långgrunt där man ställer ut "betongrör" på högkant (med ca 120 cm diam) och fyller med sten och liknande - sen bygger man landgången mellan dessa kasunerr.
En sån kasun ca var 5e meter torde funka.

https://ingerr.files.wordpress.com/2010/08/betongror.jpg

Dessa betongrör finns ju i meterlång sektioner som man om man her ett par händer till hjälp torde kunan rulla på plats. Sen får man bygga landgången eftersom och köra skottkärror med sten och grus för att fylla dom (så dom står på plats även under vintern)

Edit: Hittade ett exempel:
http://malensvillaagare.com/malen-tangbryggan.htm

Dom gjorde det på det snabba och dyra sättet iofs och dessutom så såg det ut som om denna var rätt utsatt och därmed torde behöva vara väldiogt stabil jämfört med en i en skyddad vik - man kan nog göra det budgetmässigt om man är ett par stycken och låter det ta tid.


/K
 
Redigerat:
Hur "förtöjer" du bryggan? Slår du ner stolpar i botten så är det ju bara att se till att de är kanske en halv meter över högsta vattenståndet.
 
Ett sådant betongrör fanns hos mig också när jag köpte mitt hus. Påminner mycket om Hosses läge: dy, grunt, variernde vattenstånd. Betongröret hade kommit på snett i dyn och blev odugligt. Ett sådant rör manövrerar man inte ens med tio man i dyn. En grävmaskin plockade bort mitt. Jag tror dom väger runt 500 kg.
Jag har tyvärr inte heller någon lösning. Hos mig finns några stora stenar i vattnet och jag funderar på att borra hål i toppen på dem och bygger på med stål. Men detmåste vara rostfritt så priset kommer inte tillåta det.
Flytbryggor kan man även föreankra med islagna rör där de kan flyta upp och ned.
Läs boken "Bryggan" som beskriver allt i frågan.
 
Hur djupt är det i viken när du säger långgrunt?
Kan du inte påla en brygga? Visst det kostar kanske en del. Men även om vattenståndet varierar kanske du kan lägga dig "mittemellan" med en fast brygga. Eller varierar det snabbt och ofta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.