Det har funnits lite vitmögel på min kallvind sedan tidigare men igår när jag var uppe och kontrollerade hade det tagit rejäl fart. Under vintern måste det ha hänt något för det var mycket mer än tidigare. Ser även ut som det börjat övergå i svartmögel.

Mätte fukten i råsponten och nu låg det på 10-12%. Har även lagt dit en hygrometer som jag dock inte fått kontakt med än (trådlös). Men detta måste hänt under vintermånaderna...

Antar att jag borde låta typ anticimex ta prov så man vet om det är hälsofarligt för det första. Eller kan man konstatera bara av bilderna att detta är svartmögel = farligt?

Som ni kan se så är det värst vid spikarna som går ned genom sponten.

Ni som vart med förr, ser det ut som att taket måste bytas eller kan man sanera bort samtidigt som man åtgärdar grundorsaken?

unnamed (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


unnamed (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


unnamed (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


unnamed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aj, det där såg inte roligt ut..

Har ni gjort någon förändring i huset som gjort att detta accelererat som du beskriver?
 
Nä, vi flyttade in först i julas. Tidigare ägarna var ett äldre par, kanske att vi duschar oftare skulle jag gissa. Men samma uppvärmning så jag vet inte varför det tagit sån fart nu.
 
6900 kr ska anticimex ha för en utredning..
 
Duschandet kan mycket väl vara orsaken.
Hur är det med husets ventilation? I synnerhet från badrummet.
Finns det ångspärr mellan uppvärmd yta och vinden?
 
Duschen har en fläkt som går igång. Den kör vi alltid under och ett bra tag efter duschandet.

Huset är från 1909 så det finns troligtvis ingen ångspärr.
 
Vart tar den fuktiga luften vägen? Kanal upp på vinden?
 
Badrummet ligger under farstun som sticker ut från huset, dvs inte direkt under vinden på bilderna. Så röret går upp genom den mindre vindsdelen på farstun och ut över taket då.
 
Ja då kan ju knappast det påverka mer än indirekt.

Hur är det ventilationen i övrigt? Hur värmer ni huset?
 
Detta är ett mycket vanligt problem och du kan hitta mycket bra information på forumet om du söker.

Rimligtvis är era vanor annorlunda gentemot de tidigare ägarna vilket har orsakat den ökade påväxten. Orsaken är varm och fuktig luft som läcker upp på vinden och kondenserar på det kalla underlagstaket. Spikarna är ju extra kalla eftersom de blir en slags miniköldbryggor. Badrummet är förstås en stor källa men handlar också om torkning av tvätt, matlagning m.m. Vi genererar en hel del fukt bara genom att andas...

Dina första åtgärder bör vara att täta vindlucka och andra genomföringar där luften kan sippra upp. Nästa steg är att förbättra ventilationen och helst skapa undertryck så att den varma och fuktiga luften går ut genom ventilationen istället för upp på vinden. Hur är det med frånluft på övervåningen? Ett första steg kan vara att köra badrumsfläkten för jämnan och se till att övrig ventilation är öppen och fungerar.

Jag skulle göra dessa första åtgärder och skura bort möglet med klorin och se om det återkommer nästa vinter för att då ev. fundera på ytterligare åtgärder.
 
Redigerat:
Med jordvärme.

I och med att problemet uppstår på vintern så tror jag att det läcker för mycket värme upp och att det är för dålig ventilation där uppe. Mina planer, innan jag såg att det har eskalerat såhär var:

- större ventiler på kortsidorna
- lägga ut ett lager 5 cm mineralull för att isolera bort värme nedifrån

Men nu vet jag inte, om man måste börja byta sponten och stöka så kanske man lika gärna får lägga om hela taket. Ett problem är att det inte kommer upp luft under taknocken som bilden nedan visar.

2015-05-08_0958.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir lite less att anticimex ska ha 7000 kr för att titta på det
 
Huset är väl med all sannolikhet konstruerat för självdrag med en varm skorsten.
Gjordes inget åt ventilationen i samband med konverteringen till jordvärme, så blir detta ofta konsekvensen.

Att förbättra ventilationen på vinden är en del i det, och det spontana är precis som du själv skriver, luftspalt i takfoten.
Men sedan måste fler åtgärder till, som Macarus redan beskrivit i inlägg #10.

Jag tror det är svårt att sanera skadorna, utan ser ett byte som bästa vägen.
 
Här kommer några små tips som du kan testa innan du ringer Anticimex:

* Se till att täta eventuella vindsluckor och genomföringar upp till vinden.
* Kontrollera täthet i röret som kommer från badrummet (t.ex. med rökampuller)
* Kondensisolera röret (om det inte redan är gjort).
* Gå upp på vinden när det spöregnar och kolla så att det inte kommer in vatten någonstans. Det kan ju vara när denna fukt torkar som råsponten blir utsatt för onormalt fukttryck?
* Installera en trådlös RH-mätare på vinden (finns att köpa på t.ex. ClasOlsson). Då kan du hålla koll på trenden samt se om någon av dina åtgärder ger effekt.
* Öka ventilationen inomhus så att du får ett konstant undertryck i bostadsdelen. Detta minskar ångtrycket mot vinden. Låt t.ex. badrumsfläkten gå konstant.

Om du ringer Anticimex kommer det att dyka upp en nisse som kör in en fuktkvotsmätare i råsponten och sedan kommer han att konstatera att du måste installera deras sorptionsavfuktare.

Då gissar jag att det blir billigare att köpa sådan en på egen hand, alternativt investera i "Trygghetsvakten vind" eller liknande.

Edit: Såg att Macarus redan fått med en del av desa punkter. (y)
 
Redigerat:
Har samtalat med anticimex igen. Fick prata med chefen och eftersom de gjorde en besiktning vid överlåtelsen + att jag skickade bilder till honom så kunde han ge mig ganska bra hjälp.

Han sa att vi troligen har andra levnadsvanor som gör att vi producerar mer fukt än det äldre par som bodde här innan oss. Det blir alltså fuktigt inne, det pyser upp på vinden och möter den kalla panelen.

Han sa blank nej till att röra vinden. Han sa att det var det vanligaste felet alla gör. Om jag skulle sätta större ventiler så blir luften kallare men eftersom det är lika mycket fukt som läker upp så blir det bara värre om jag gör vinden kallare. Mer isolering skulle även det bli värre. Han sa att det är skillnad på varm luft och värme. Det är inget fel med att det läcker upp värme, skulle jag isolera tar jag bort värmen men lika mycket fukt skulle ändå läcka upp och även det skulle bli värre.

Han sa istället att jag måste attackera ventilationen i själva bostaden med utfläktar som går av sig själv, samt ventiler i flera rum på både botten och övervåningen som släpper in luft. På så sätt ska det bli ett större luftutbyte i bostaden och man drar ut fukten genom utfläktar.

Sen kan man sanera bort möglet. Han trodde inte att man behöver byta ut råsponten utan genomföra bättre ventilation i bostaden samt sanera. Sen kan man se hur det går nästa vinter.
 
Jag har inte mycket till övers för Anticimex (i synnerhet deras överlåtelsebesiktningar) men en del hade väl chefen rätt i.
Fast han glömde väl att en ökad ventilation/cirkulation på vinden (genom exempelvis spalter i takfoten) mycket väl kan hjälpa.

Frågade du honom om vad en, i ert fall ganska omfattande sanering skulle kosta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.