Hej!

snart dags för plåttak till mitt garage...

det blir ca 200 m2 takyta, jag är inställd på tp20

duger byggmax eller ska jag gå på nå "bättre" DYRARE ? HAR NI TIPS PÅ VART MAN KÖPER BILLIG PLÅT? hittar bara för ca 90:- på nätet

taksidorna blir ca 6,4 meter långa, (6,4x15,4) är det fördelaktigt att köra hellängd eller är det bättre med delade/kortare längder?
spontant känns kortare längder bättre för mig, dels att jag kan köra 3-3,5 meters längder på egen släpvagn, och det borde även vara enklare att lyfta upp på taket och skruva fast?

men hur stort överlapp ska det isåfall vara om man väljer "2-delat" eller vad man ska säga?

sedan hamnar takstolarna på cc600, tänkte lägga duk och regla bärläkt med typ 45x70, vilket ccmått bör det reglas? är det olika beroende på plåtval?
 
Skulle köpa dyrare plåt då det är bättre färg och tjockare i materialet byggmax billiga plåt går inte titta på utan att det blir märken. Hela längder ät ju tätare går ju beställa exakt längd så man sliper kappa. ccmått på reglerarna beror på typ av plåt och lutning mm mer läs monterings anvisningar.
 
  • Gilla
LarssonBygger
  • Laddar…
Mikael_L
Mest prisvärt skulle ev kunna vara 200m2 solceller ... :)
Lite beroende på vad du får betalt för såld el.
 
blir det inte väldigt svårt att få 200 m2 solceller täta mot regn?
 
johan ivarsson skrev:
Skulle köpa dyrare plåt då det är bättre färg och tjockare i materialet byggmax billiga plåt går inte titta på utan att det blir märken. Hela längder ät ju tätare går ju beställa exakt längd så man sliper kappa. ccmått på reglerarna beror på typ av plåt och lutning mm mer läs monterings anvisningar.
ja men precis.... det lutar åt "bra" plåt för 89:- m2 då kan jag välja exakt längder med...

ska kolla med säljaren vad han säger... (dock sa han ju att jag kunde ha tp20 direkt på underlagspapp vilket forumet här ansåg va direkt felaktigt)
 
90:- per m2 låter okej då för tp20? när det är ca 200 m2 plåt totalt?

MVH
 
Bero ju på vilken tjocklek och färg det är anors går det ju inte säga något.
 
På huset har jag nonameplåt, där håller färgen på att flagna, kommer nog att bli ett galvat tak.
Med den erfarenheten så lägger jag bara Planja på mina övriga hus.

Byta tak är ju ingen "höjdarsysselsättning" så jag vill att det ska hålla länge.

Protte
 
svart 0,5 mm plåt är det, ursäkta att jag inte var tydlig..

ja visst vill man att det ska hålla länge.. (särskilt när det blir 8,5 meter till nock )

jag vet inte vad profilplåt använder sig utav för plåt men den är säkerligen bra med det priset :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.