Hej!

Köpte häromdan en vattenutkastare och så att den hade ett rör med Dy15
Mätte mitt rör och det är ett gammalt rör på 16mm utvändigt mått.

Vilken kopplin ska jag ha för att koppla samman dessa två?

Gärna länk till koppling.

MVH

//Malisan
 
Hej! Tack för svaret! Orkar du förklara hur man sätter upp dessa kopplingar ich stödhylsan. Är det svårt att byta den själv? Dvs vattenutkastaren? Sedan ser jag på instruktionen att man ska skära rören på ett speciellt sätt när man sätter ihop dom, inte rakt utan som någon oval variant. Se rören i mitten där dom möts. Vattenutkastare.png
 
Vattenutkastare2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna bild fattar jag ej. Vad kännetecknar dessa miner på gubben :) Vad ska man göra och inte göra
 
Sedan ska jag ha 3% lutning, hur beräknar jag den?
 
P
Bilden menar att du ska grad av röret efter kapning. Och du kapar ett rakt snitt genom röret. Sätt dit vikenattenutkastaren som du vill ha den sen mäter du så att du har 3cm av det grövre röret på insida vägg, och mät sedan diffen mot rörets Slut. tex röret sticker ut säg 10cm på insidan då tar du 10cm -7cm och märker ut på röret och kapar röret samt kapar även det inre smalare röret 7cm. Hoppas det hjälper.
 
P
Beräkna å beräkna :x kör en svag svag lutning ut mot yttervägg med förslagsvis en pilotborr. Borrar man för snäv lutning så kan man antingen knäcka kopparn eller att spindeln inte går att stänga.
 
Krilleman
Som Pherra skriver, det är graderna som skiljer på bilden. Kapa rakt med bågfil och grada både utsida och insida av röret för korrekt montage! (även det innersta röret - spindeln)

3% lutning är samma sak som minimalt fall. Om du har en lång borr så du kan lägga an ett kort vattenpass så räcker det med att bubblan snuddar sträcket åt "rätt" håll för att du ska ha 3% fall!

Stödhylsan skjuter du in invändigt i kopparröret innan du drar kopplingen. Kopplingen drar du exakt ett (1) varv efter handåtdragning, för korrekt montage enligt monteringsanvisningen.

Edit:
Billigare pris här:
http://butiken.tumbovvs.se/index.php?route=product/product&path=18_175&product_id=792
http://butiken.tumbovvs.se/index.php?route=product/product&path=18_87&product_id=109

37,50+15+90=142,50:- hemkört och klart.
istället för:
45+14+95= 154:- hemkört och klart.

En petitess för 11,50:- skillnad men vad säger KoW om detta på en fredag kväll?! :wow:
 
Redigerat:
Vad betyder grada?
Dvs vad gör man när man gradar?
 
Man tar bort "grader" d.v.s. man putsar kanterna så att de blir släta och inte så mycket " fnas".
 
Redigerat:
Ok då fattar jag. :) Är inte bra på dessa fackliga termer :) Om ni kikar på bilden så ser ni rören som dom ser ut idag. Sitter en gammal vattenutkastare, och den har två rör genom väggen, en som är för att sätta på och stänga av vatten och ett rör där vatten går ut. Är det ett komplicerat ingrepp eller är det enkelt? Är det något mer jag behöver? Tänkte jag skulle täppa till ett hål. Då denna Gustavsberg kräver bara ett hål. 20150308_194459.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du fall på din vatten utkastare ( nedre röret) ? I så fall är den ju helt OK, för ventilen/kranen sitter ju frostsäkert inomhus. Om du ändå ska byta är det på det nedre röret du ska ansluta din nya utkastare. Om du behåller ventilen, så försäkra dig om att den står i öppet läge innan du kapar stången.
 
Fast övre delen måste bort då gustavbergs vattenutkastare har bara ett rör är frostsäker och självdränerande och med tanke på att jag ska använda nedre hålet behöver jag mer delar men vilka? Sedan kommer jag sätta en vatette kulventil på insidan för att kunna satta på och stänga av vatten på insidan. Vill inte ha att obehöriga ska kunna dra på vatten på utsidan :)
 
Krilleman
Då skulle du kunna använda Vatettes dubbelmutter 15mm. Den passar rakt på din utkastare och direkt på en 15mm kulventil.

Dubbelmutter 15mm:
http://butiken.tumbovvs.se/index.php?route=product/product&path=18_85&product_id=97

Kulventil 15mm:
http://butiken.tumbovvs.se/index.php?route=product/product&path=62_108&product_id=645

Men tyvärr har du gamla securex kopplingar. Dom tätar fint så länge man inte rör dessa. Men kan börja läcka när man är där och skruvar på dom!

Vad har du för diameter på gängan vid min pil. 21 eller 26mm?

20150308_194459.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:

Och hur långt är det mellan centrum rör i det hålet utkastaren ska monteras och upp till pilen?

Om du monterar ihop en 15 dubbelmutter och en 15mm fullflödesventil på utkastaren så bygger det ca 12-13cm.

Måttuppgifter här:
http://www.vatette.se/system-vatett...emringskopplingarpe-plastroerskopplingar.html
 
Redigerat:
Mätte mellan skruvarna och fick 23mm. Men då det är tjockt med gammal färg borde det nog vara 21mm. När jag mätte längden av röret, till hålets mitt är det 12,5 cm mäter man enda ner är det 13cm. Så du menar att jag bara behöver ta bort den del som du markerat med pil och neråt. Även här montera in kulventil? Rör.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.