Hej,

Vi är på gång o skall projektera vårt nybygge och funderar på att göra så mkt som möjligt själva. En sak vi funderar över är vad utvändig målning kan tänka kosta (vad gäller material) baserat på att fasaden är grundmålad. Slutlig målning ingår ju f.ö oftast inte ens om man köper nyckelfärdigt efter vad jag förstått ?

Kunde vara intressant att få uppgifter även på material till grundmålningen ifall vi bygger lösvirke och även grundmålar själva.

Någon som har kollat vad färgen etc gick på?, vi planerar att bygga ett enplanshus om ca 140 m2 boyta.

Tackar på förhand för ev upplysningar / mvh
 
kan ju användas en hel del färg, i olika prisklasser m m. men tror det ligger på ca 10 000.
 
Vi målade garaget i sommras. c:a 100 kvm.
30 liter grundfärg ... 1400:- Bra pris
12 liter färg (Grå) en stryckning... 1200:- std. pris
10 liter färg (vit) ... 400:- Bra pris

Man ska väl egentligen köra två stryckningar, men det gör vi nästa sommar då det torkat lite till.
 
Om du med "grundmålad" menar leverantörens grundmålning så brukar de flesta säga "transportskydd" istället för grundmålat.
Alla målare jag pratat med har rekommenderat en omgång grundmålning trots husleverantörens "grundmålning".

Vi målade ett 1½-plans hus med boyta c:a 185kvm. Färgen inkl. penslar, lacknafta, tomburkar, maskeringstejp, täckpapp etc. gick på c:a 15.000:-
Betalade c:a 100:-/liter för toppfärgen och 50:-/liter för grundfärgen.

Drog först på impr. oljefärg på ändträ och "utsatta" delar av fasaden. Grundade en gång och färdigströk två gånger.

En annan sak som kanske skall in i kalkylen är ställningarna. Beroende på årstid så kanske du kan hyra ställningarna några extra dagar för att måla klart allt trä som sitter högt upp. Det är en pina att måla med stege. Vi hann måla klart innan ställningarna togs bort men annars hade de kostat 200:-/dag.
 
djpa skrev:
En annan sak som kanske skall in i kalkylen är ställningarna.
Hur gör man för att få tag på ställningar? Hyr man dom av någon ställningsuthyrare eller vad?
???
 
Beror ju på vilken entreprenadsform man använder sig av. Kör man med husleverantör brukar det ingå i priset.

Dom tar dock ner ställningarna när deras jobb utvändigt är klart. Man kan då betala hyra per dag för att ha kvar dom ytterligare en tid vilket som sagt är att rekommendera.
Uppsättning och frakt är den dyra kostnaden som jag förstått det. Tror en summa på 15.000 nämndes i vårt fall....

Kör man i egen regi kan man säkert hyra ställningar, som du oxå säger, via en ställningsuthyrare eller maskinuthyrare.
 
Det beror ju säkert på vilken tid och vilken färg man målar med.

Vi målade med Jotun Demidekk och visir grund, i somras när det var varmt.

En grundstrykning samt en "färg"strykning, återstår alltså en slutstrykning.

Håll i er; bara färgen gick lös på 25.000 kr! Trät sög färg som bara den!

Så om jag vore dig skulle jag räkna med det för att inte råka ut för otrevliga överraskningar....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.