Hej!
Vi funderar på att bygga ett nytt hus, och fastnat för f-villan ett 1½-pl. Vi har kompisar som byggt med annat företag och de har mycket dålig erfarenhet av det företaget när de senare, efter ha bott i huset i ett halv år och fick problem. Den hus leverantören skyllde ifrån mot matr.leverantören och vise versa där stod våra kompisar utan någon som helst hjälp från sin hustillverkare. De verkar ha samma upplägg som fiskarhedenvillan med delad entreprenad vilken verkar mycket krånligt om det strular. Så ni som byggt med fiskarhendenvillan, skriv gärna och berätta om era erfarenheter.

Framtida byggherre???
 
Hej
Vi håller på och bygger ett FH-hus,har inte funkat vidare bra. Vi fick materialleveransen v 27 och köpte åt 1+2+3 från dem och av en snickare som vi blev rekommenderad från dem han skulle vara klar v 37 han blev klar 2,5 mån försenad och körde med en allmänt nonchalant stil. Hustaket lämna han helt otäckt när han gick hem över helgen,levererade fönster stod och bada i vatten.otäckt virke ute på tomten som vi flera gånger påpekade för honom. Han läktade hela taket fel, uteblev från delbesiktningar under byggets gång, bla listan kan göras lång och jag kan inte påstå att vi hade vidare stöd från FH. Och intresset från FH blev inte större när vi dessutom betalat sista fakturan av materialleveransen. Det förvånar mig att de inte brydde sig mer om vårat problem med deras rekommenderade snickare det gör ju att de också får dåligt rykte. De har säkert bättre snickare också får man hoppas. Men i nuläget bygger vi för fullt själva vi gör mycke på egen hand med lite hjälp av våra egna hantverkare så nu flyter det på ganska bra, men fortfarande har inte allt material från FH kommit iochförsig detaljer men ändå vi har väntat på bågeplåtar till 2 fönster nu i 2,5 mån lite dåligt och ringer man våran säljare idag och påpekar det så kan jag lova att han är inte lika trevlig och tillmötesgående som han var i början
//Monsing
 
Om du söker på forumet så hittar du säkert en hel del info om Fiskarheden. Vi är ochså intresserade av att bygga med FH (Tranan), och det jag har läst här verkar överlag positivt. Kanske dom bara hade en himla otur att få en oduglig byggare?
 
Hejsan!
Jag kan rekommendera FH, men det handlar nog mycket om vilka hantverkare man anlitar. En fördel som jag ser det med att anlita snickare som har arbetat med FH:s hus tidigare är att det går fort och de känner till huskonstruktonen. Vi anlitad snickare som säljaren på FH rekommenderade. Vi tog hjälp med steg 1+2+3. Tätt i tak på tre dagar, helt klara på åtta dagar och under den tiden arbetade fem man på vårt bygge. Vi har än så länge inte haft något problem med att hämta ut virke som fattats, eller det har nog inte fattats, det är bara snickarna som har tagit första bästa brädan. En stor brädhög som har gått till spillo. Jag kan inte påstå att det har varit några större problem alls med vare sig hantverkare eller säljare. Vi har även anlitat folk till mark och grund, el och vvs med rekommendationer från FH. Allt har fungerat bra. De började med resning v.43. Hela november arbetade vi själva på vårt dubbelgarage. I början av dec. startade vi invändigt. Just nu är vi snart klara med all tapetsering. Vi beräknar att flytta i vår Domherre i feb/mars. om allt flyter på lika bra som det har gjort hitentills.

Lycka till!
Pernilla





 
monsing skrev:
Hej
Vi håller på och bygger ett FH-hus,har inte funkat vidare bra. Vi fick materialleveransen v 27 och köpte åt 1+2+3 från dem och av en snickare som vi blev rekommenderad från dem han skulle vara klar v 37 han blev klar 2,5 mån försenad och körde med en allmänt nonchalant stil. Hustaket lämna han helt otäckt när han gick hem över helgen,levererade fönster stod och bada i vatten.otäckt virke ute på tomten som vi flera gånger påpekade för honom. Han läktade hela taket fel, uteblev från delbesiktningar under byggets gång, bla listan kan göras lång och jag kan inte påstå att vi hade vidare stöd från FH. Och intresset från FH blev inte större när vi dessutom betalat sista fakturan av materialleveransen. Det förvånar mig att de inte brydde sig mer om vårat problem med deras rekommenderade snickare det gör ju att de också får dåligt rykte. De har säkert bättre snickare också får man hoppas. Men i nuläget bygger vi för fullt själva vi gör mycke på egen hand med lite hjälp av våra egna hantverkare så nu flyter det på ganska bra, men fortfarande har inte allt material från FH kommit iochförsig detaljer men ändå vi har väntat på bågeplåtar till 2 fönster nu i 2,5 mån lite dåligt och ringer man våran säljare idag och påpekar det så kan jag lova att han är inte lika trevlig och tillmötesgående som han var i början
  //Monsing    
Hej Monsing!

Tråkigt att höra om era erfarenheter då vi är mkt intresserade av FH och modell Lövsångaren. Var bygger ni någonstans? Vi planerar att bygga i Gävle och det vore intressant om någon har erfarenhet av FH och deras samarbetspartners i Gävleområdet.

//Stenbacken
 
Hej!

Är själv inne på att bygga en Tranan i Hälsingland, har växlat mellan FH:s Doppingen och Tranan.. Däremot har vi två bekanta som har byggt med FH i Gävle och dom är jättenöjda! Inga problem med varken husleverantör, säljare eller entreprenörer. Och dom gjorde ingenting själva. Och det blev kanonfint!

//Mollemupp
 
Stenbacken skrev:
Hej Monsing!

Tråkigt att höra om era erfarenheter då vi är mkt intresserade av FH och modell Lövsångaren. Var bygger ni någonstans? Vi planerar att bygga i Gävle och det vore intressant om någon har erfarenhet av FH och deras samarbetspartners i Gävleområdet.

//Stenbacken
Hej!

Vi bygger ett "egenrtitat" Fiskarheden hus i Gävle just nu.
Har köpt montering 1+2+3 och snickarna är precis klara, flera veckor före utsatt datum! Tycker att allt har fungerat bra, inga problem att få hjälp om något strulat eller fattats. Inte för att det varit något strul men ändå :)
Hör gärna av dig om du har fler funderingar eller vill komma förbi och tjuvkika.
Skickar PM till dig med min mail-adress...

Mvh / Louise
 
MONSING :    Var har dina vänner byggt någonstans? Jag o min man funderar själv på o ta FH, skulle vilja veta att vi inte kan råka ut för deras oseriösa byggare :  ;)

Någon anna som har byggt i gbg området med FH??? Vore kul o utväxla erfarenhet om ev. entreprenader.

Fam. Runerås  :cool:
 
Vi kommer att bygga en Fiskarheden Domherren som levereras i mars.

Monsing, jag är nyfiken på vilket Fiskarhedenkontor du köpt från och framför allt vilka snickare du använt. Den här typen av forum är ju ett bra sätt att dela erfarenheter med varandra och varna för företag som inte behandlar sina kunder på ett bra sätt. Det är ju inga småpengar vi talar om... För oss var en av anledningarna till att vi valde Fiskarheden att det var så pass få som hade negativa saker att berätta om dem. Om Fiskarheden har oseriösa snickare som de rekommenderar sina kunder, ska ju dessa sorteras ut, så nämn namn för all del.  ;)

Du kanske ska skicka en länk till din Fiskarhedensäljare och visa hur många av deras potentiella kunder som numer känner till deras strul, så kanske de får lite eld i baken att åtgärde det som inte funkat för er.  :)
 
Vi har köpt direkt från deras kontor i Borlänge. Vi bygger i Stockholm. Och visst vi har säkert haft en himla otur med snickaren. Men han är numera ute ur bilden tack och lov. Vi bygger för övrigt ett av deras större hus Spoven. Kanonbra för dig som fick ditt Domherren tätt i tak på 4 dagar nu är det ju iochförsig ett enplanshus så det borde ju gå snabbare än ett 13/4 plans hus.

Monsing
 
Monsing, nu blev jag lite nervös eftersom även vi bygger i Stockholm och precis ska skriva avtal med en av Fiskarhedens rekommenderade snickare. Skulle vara väldigt tacksam för att få veta namn på er entreprenör. Skicka gärna ett privat meddelande om du inte vill skriva här, det vore supersnällt!

/Hoq
 
Tack för ditt svar Monsing! Det är inte samma så nu blev jag lite lugnare.

/Hoq
 
;) Skönt o höra att det inte gällde Götet med omnejd....
Fick en lite otrevlig kall kår längs ryggen där :-X

fam Runerås
 
Vi har byggt med fiskarheden villan och vi tycker allt har gått jätte bra! Lite små fel bara nallt har fixat sig! Nu väntar vi bara på rörkillen och hoppas att han är lika bra!
 
Vi bygger med Fiskarheden just nu. En speciallösning av Svanen. Vi har i princip ändrat på allt. Längt huset åt båda hållen, glasveranda på baksidan med balkong över, takkupor, takfönster, fler fönster, helt ny planlösning, öppet i entrén etc etc.

Vi köpte bara byggsatsen och har anlitat egna snickare, VVS etc. Min sambo är elektriker så han har bra koll på vilka hantverkare man ska anlita.

Huset kom i september 2006 och vi planerar flytta in i april. Vi ägnar ALL vår tid åt huset. Vardagkvällar och helger.

Det har fungerat ok med Fiskarheden men TÄNK på att ta reda på vad som ingår. Efter att vi fått offert på hus enligt vår planskiss har det tillkommit en hel del. Tex taksteg som man måste ha enligt LAG, varför ingår inte dessa i ursprungsofferten??!! I förra veckan fick vi en tilläggsfaktura på trappan trots att vi slutbetalt allt i november. De påstår att det är tillägg för U-trappa. Trots att U-trappa finns med på planskissen som köpekontraktet grundar sig på ... Vi har inte sett slutet på den diskussionen än ...

Leveranserna har fungerat bra men det har varit lite väl många transportskador! Enligt deras avtal är man skyldig att kontrollera allt man tar emot inom 7 dagar. Försök med det när det spöregnar ute och du måste skydda leveransen det första du gör.

Så med andra ord, både positivt och negativt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.