Odjuret.
Nä jag skulle inte göra det. Skicka dom en faktura. Men jag skulle ha god lust att åtgärda det själv Nu.

Hur jag vet att vår är sämst. Jo för de har mätt i de andra husen.
Isåfall är det bara takfläkt i vårt hus efterrsom det funkar sämst här och vi har dokumenterade problem.
I en del hus har de bestämt att de ska borra flera Fresjtilluftsventiler.

De har mätt fukt på husen. En hel del har fukt och behöver dräneras tex vårt. Så de kommer inte heller där göra det på alla hus.
 
Nu kommer jag spetsa till det lite, det blir elakt, men baserat på vad jag läst i den här tråden kan det vara så att bostadsrättsföreningens styrelse anser att du är ett riktigt pain in the ass. Du vet inte riktigt skillnaden mellan att bo i hyresrätt och bostadsrätt. Du ställer, vad det verkar, krav, krav, krav på att föreningen ska göra saker och ting åt dig baserat på ingen eller osäker grund, men är ovillig att själv engagera dig i föreningen.

Efter att ha suttit i några styrelser vet jag att styrelserna brukar avsky såna medlemmar och viljan att hjälpa till sjunker i takt med detta.

Med en prestigelös och hjälpsam inställning kommer man som medlem ofta betydligt längre. Om du har detta ventilations- och fuktproblem är det säkert fler medlemmar som har samma problem, medvetet eller omedvetet.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tommib
Bara ett litet tillägg... Om det är en faktisk bostadsrättsföreningen så SKA det finnas stadgar. Dessa kan du begära fram och det bör i dem framgå hur underhållsansvaret är fördelat.

i övrigt kan jag bara hålla med dem som säger: Engagera dig! Det är inte möjligt att driva en bostadsrättsförening utan att medlemmarna hjälper till. Tycket man att något missköts, gör något åt det! Om man inte vill engagera sig finns det andra boendeformer.
 
Plåthuset.
Jo nu var du elak.
Vad baserar du på att jag ställer krav och krav på Ingen eller Osäker grund??
Fukt är uppmätt och ventilationen är konstaterad undermålig av folk som varit här och mätt.
Anticimex expert som också varit här säger att det måste åtgärdas.
Dålig inomhus luft, mögel i vägg.
Jag har inte pratat med föreningens särskilt ofta.
Gjorde det i höstas och påtalade problemen, då sa de efter att riksbyggen varit här och mätt att det skulle åtgärdas.
Sen har jag snällt väntat hela hösten, vintern och en bra bit in på våren och Inget hänt. Då frågar jag igen när de
ska ta hit någon och borra hål.
Vi sa också att vi kan gräva själva runt huset bara nån expert kommer dit sen och tittar på det och säger hur vi ska
göra åtgärd. Men det tyckte inte vice ordförande att vi skulle göra själva.
Tiden gick igen och ingen kom hit och jag frågade igen.
Då kom byggaren igår och sa att ventilationsproblemet var större än de trott och plötsligt verkar det som vi får
betala själva (renligt byggaren).

Och vem har sagt att jag inte vill engagera mig i föreningen. Men då måste man vara invald i styrelsen och de har ej årsmöte förrns sent i höst.
Jag skulle mycket väl ha velar ringa runt själv till byggare och ventilationsfolk och fixat huset själv i höstas, men föreningen skulle ju göra det.

Däremot kan de säkert tycka att jag är ett pain som påtalade ventilations och fuktproblem så de fick mäta i de andra husen i föreningen och upptäckte liknande problem där, fast vårt hus hade sämst ventilation.
 
Och problemen i huset med fukt och skadedjur har ju blivit värre igen nu på våren dvs blivit värre i huset då inget hänt på hela tiden.
Jag sover ju *xfula ord* med silverfiskar i sängen och får städa, städa hela tiden !!!!
 
Plåthusets påståenden baseras ju på hur dina inlägg uppfattats och kommer med insikter om hur det kan se ut från andra sidan. Jag måste säga att jag får ungefär samma känsla som Plåthuset när jag läser dina inlägg.

Du nämner föreningen som om det är en motpart, det är inte bara deras problem och det är inte bara de som behöver fixa det, utan det är Ni som förening som behöver lösa detta Tillsammans.

Men ett tips, börja med att skriva upp en tidlinje i punktform. Skriv upp när ni pratade med vem (styrelsemedlem, byggare etc.) och om vad. Det blir snabbt väldigt rörigt att hålla koll på vad som hänt när det kommer i löpande text.

Sedan hade jag försökt få till ett möte med någon/några ur styrelsen där man trevligt, lugnt och sakligt lägger fram att man har problem och att detta är något som man behöver lösa tillsammans. Kolla runt bland grannarna om det är fler som har liknande problem, de kanske också vill vara med på ett sådant möte.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Det borde väl vara ganska lätt att bena ut det här rent juridiskt, stadgarna tillsammans med gällande lagstiftning borde göra det ganska otvetydigt vem som ska stå för att fixa ventilationen?

Själv skulle jag bli sjukt upprörd om en förening försöker fly från sitt ansvar på det där sättet, om det är föreningens ansvar. All anledning till att vara irriterad.
 
Osiris.
Verkar inte finnas några skrivna stadgar.

13 th Marine.
Jo jag är ju arg och det märks kanske i det jag skriver.
För jag tycker som Osiris att föreningen smiter när ordföranden först säger att de ska
skicka hit byggfolk som ska fixa ventilationen och sen när det inte var så billigt och lätt som de trodde så säger de att vi
får bekosta det själva. Jo då blir jag arg.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Föreningens stadgar ska vara registrerade hos Bolagsverket och är en offentlig handling. Du kan kontakta Bolagsverket och be att få en kopia.

I stadgarna står hur underhållsansvaret är uppdelat mellan BRF och dig som BRH.

Grodgatan
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Helle: Jag har full förståelse att man blir arg om folk lovar en sak och sedan drar sig ur.
Men som jag skriver ovan är det svårt att få grepp om vem som gjort vad och när, speciellt eftersom det nu både är ordförande, hantverkaren och vicevärden som sagt olika saker. Den där listan är nog inte dum för att få oss andra med i svängarna.
 
Jag har lätt att förstå frustrationen över att fuktproblemen inte blir lösta. Och jag som har varit ordförande i en brf. tycker inte att Helle verkar ställa några orimliga krav. Då när jag var ordf. så hade vi några medlemmar som klagade på "ickeproblem", då kunde jag bli rätt irriterad. Men det här är ett reelt problem.

Samtidigt så måste man komma ihåg att fuktproblem är oerhört svåra att lösa i en del fall. Det jag skrev tidigare om dräneringen, att det blir dramatikst mycket bättre, är självklart bara sant om den nuvarande dräneringen fungerar dåligt. Fuktigt kan det vara ändå. Men har du en igensatt dränering så blir det bättre med fungerande dränering.

Åtgärder som omdränering har ofta ledtider på ett eller flera år. Det skall undersökas behov, lämplig åtgärd. Man skall ordna finansiering (kan lätt bli några 100 000 per medlem). Man skall göra en upphandling osv. En så dyr åtgärd vill en styrelse ofta inte ge sig på utan ett stämmobeslut, även om det egentligen är en ren underhållsåtgärd, som ligger på styrelsen att besluta om. Men man vill troligen få med medlemmarna i diskussionen om föreningen skall låna upp miljonerna, eller om man kräver in ett kapitaltillskott från medlemmarna.

Även fläktar kan vara en rätt stor kostnad om man gör det som centralt monterade fläktar. Det är både fläktarna i sig själv, men även värmeekonomi. Det kan vara nödvändigt att även installera värmeåtervinning, ex. en frånluftvärmepump. I föreningen där jag var ordf. hade vi en diskussion om att förbättra ventilationen i två av våra 7 kvarter. Det skulle kostat 10 milj (för 25 år sedan), bara att byta fläktar och installera värmeåtervinning..

Då var situationen att medlemmarna var nöjda med ventilationen, men vi ville se om det gick att få ekonomi i att installera frånluftsvärmepumpar. Kalkylen visade att åtgärden då var lönsam med tvekan. När vi granskade detaljerna så upptäckte vi att kalkylen byggde på 10ggr högre luftflöde än vi hade med de gamla fläktarna. När jag ifrågasatte det, ingen hade ju bett om starkare ventilation, så förklarade konsulten att han var tvungen att öka flödet så mycket för att få tillräckligt med värme att återvinna, annars är ju inte installationen lönsam...
 
Hempularen.
Dränering kostar några 100 000 per medlem????

Alltså det är ingen källare. Ta bort stenar/plattor runt huset. Det går att göra med en spade att gräva en ränna runt huset. Max 50 cm ner till plastdräneringsröret. Se om det är trasigt och fyllt med lera. Lägga dit nytt. Makadam/ grus eller dyligt.
Vad menar du för dränerings kostnader.?
 
B
Helle76 skrev:
13 th Marine.

Jo jag är medlem, men vi betalar ju rätt mycket i hyra varje månad som ska gå till underhåll och reparationer.
Får ju betala en gång till om jag bekostar det själv.
Skulle vilja typ tagit hit en ventilationsfirma själv för 8 månader sen och fått det fixat då.
Nu ska det vara centralbeslut på allt och tar sån tid.
Kanske skulle gjort det och skickat räkningen till föreningen
Ni betalar inte HYRA, ni betalar en medlemsavgift som ger er rätt att bo i den lägenheten. Ni har inte ens rätt till kompensation om ni inte kan nyttja något rum under tex en renovering som Brf måste göra.

Det är tyvärr alldeles för vanligt att man inte sätter sig in i vilket ansvar man faktiskt har... jämfört med en hyresrätt.

Låter ju som ni är en väldigt liten förening, men dock borde ju det vara krav på OVK ? då måste det ju lösas, men det bästa för er är ju att ni alla pyntar in pengar och får det åtgärdat. Annars får ni sätta in några PAX-fläktar av den modellen som går kontinuerligt, det kommer göra susen.
 
Boan.
Men märk ord. Jag skulle skrivit "avgift" istället för "hyra".
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.