Hade en målare hemma som skulle ge oss en offert på målning och tapetsering. När han ser vilken färg jag köpt (efter att ha rådslagit med säljare i färghandeln) påpekar han att den färgen gör att väger blir som en "spegelvägg"... Det är Nordsjö Original i s-0500-n glans 20. Ska vara i vardagsrum, köket (öppen planlösning), hall och två sovrum.
 
Glans 20 är inte spegelblank, den går som halvmatt.

Sur målare som inte fick sälja färg?
 
Spegelvägg var väl att ta i :D, men det blir förhållandevis glansigt (och avtorkningsbart).

EDIT: tänkte att man kan försöka svara lite mer konstruktivt också: en halvmatt väggfärg är såpass blank att det blir reflektioner i ytan om en lampa eller solen lyser på. Typ.
 
Redigerat:
Målade just köket med glans 20. Passar utmärkt där, men för vardagsrum, hall och sovrum skulle jag definitivt välja en lägre glans (5-10). Som Nemlan skriver blir det tydliga reflektioner i ytan - och det är inget jag skulle vilja ha annat än i kök och möjligen hall. Förstår dock att öppen planlösning kan ställa till det, i alla fall vad gäller vardagsrum.
 
Idag finns det dessutom helmatta färger som är fullt avtorkningsbara och därför är utmärkta i kök. Själv har jag nyligen målat hela lägenheten med Alcro Pashmina helmatt och det blev riktigt snyggt.

Glans 20 var vanligt i kök tidigare men i vanliga rum är ju standarden runt glans 7. Så det är absolut inget fel att måla med blankare färg, men det kommer definitivt synas och vill man inte ha den effekten så bör man nog måla med en mattare färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.