Vi har låtit slipa vårt 15-20 år gamla bokparkettgolv.
Sliparen förslog OSMO Hårdvaxolja som behandling eftersom det skulle vara "bäst".
När golvet var klart såg det väldigt fint ut och det gör det fortfarande.

Men efter någon dag eller så så började det låta av golvet när vi går på det. Till att börja med trodde jag att det var knäckebrödsmulor som låg där och blev krossade av mina tofflor.
Men så var det inte utan golvet självt knastrar nu när man går på det...

Innan behandlingen var det inget ljud från detta golv så vad kan ha hänt som orsakar knastrandet?
Notera att jag säger knastra och inte knarra för det är precis som krossade smulor det låter som...

Finns det något som man kan göra för att få bort ljudet?
 
Jag har ingen direkt erfarenhet, men kan det vara så att efter slipningen så har du fått andra spänningar i golvet varpå det börjat knarra i bjälklaget under? Eller har du flyttat bort möbler etc som du inte ställt in ännu? När mitt kök åkte ut nyligen fick jag plötsligt en massa golvknarr. Golvet vart avlastat vilket fick några reglar att resa sig från betongen (de låg uppallade på brädhögar), med efterföljande knarr.
 
Nja,
det här golvet ligger ovanpå ett gammalt plastmattegolv lagt på golvspån och isolering.
Huset är byggt 1977 och golvkonstruktionen är underifrån:
- Gjuten betongplatta på mark (fuktspärr mm såklart)
- Torrsand c:a 3 cm för avplaning
- Cellplastisolering (kanske 75 cm, vet ej exakt)
- Golvspån 22 mm
- Plastmatta

Sen har vi lagt på bokparkett på 90-talet:
- Lump-papp
- 14 mm bokparkett (boken är 4-5 mm, resten furu ser det ut som)
Parketten var sån där spontad typ (före klickgolven) som man skulle limma

Inga tunga grejor har flyttats runt, bara matbord och stolar.

Vi hade ett vattenläckage från diskmaskinen för c:a 15 år sedan så Folksam lade nytt golv efteråt.
Tror att hantverkarna slarvade med limningen för vi har fått en springa mitt på golvet som löper längs med hela golvet, den går ihop på sommaren men kommer tillbaka på vintern.
Golvet ligger i en korridor som leder till köket och inne i köket (där vattenskadan var förut) och knarret finns överallt...
 
S
MaxPax skrev:
Kanske testa:

[länk]

?
är inte det Magnesiumsilikat?
finns säger att man ska i 1 msk matolja i skurhinken när skurar
 
Skrev fel ang golv-isoleringen det skall vara mm och inte cm förstås...

Intressant detta med KnarrKvitt, men i vårt golv syns det inga springor utom den långa som jag beskrev ovan.
Kan bli svårt att borsta ner ett pulver av detta slag...

Vi fick en burk OSMO rengöringsmedel efter slipningen. Det skall tydligen användas i tvättvattnet om man våttorkar golvet. Jag antar att det är nån sorts oljeprodukt. Vi får se om det hjälper första gången vi skall torka golvet....
 
Har nu fått samma problem med knaster efter golvslipning av ekparkett. Det låter som om man går på knäckebröd! Det kan verka som om knastret avtar något när det är kallare ( mindre fuktigt?) ute.
Undrar om du hittade någon lösning på ditt problem?
 
Det försvann av sig själv efter ett tag...
Kommer inte ihåg om det var före eller efter att vi behandlade med OSMO-medlet första gången. Men nu är det i alla fall tyst. :)
 
Låter fantastisk! Själv har jag knaster sedan flera månader tillbaka. Försvinner en dag eller två men kommer alltid tillbaka.
Beror möjligen på luftfuktigheten utomhus men det är bara en teori. Tycker bara det är konstigt att de oslipade golven är tysta medan de slipade låter så enormt...
 
Kanske har det kommit ner slipdamm mellan plankorna...
Hur har ni behandlat golvet efter slipningen?
 
Vi behandlade 3-stavsparketten med hårdvaxolja. Fick en flaska med rengöringsmedel för hårdvaxoljade golv, har testat detta ett antal gånger men det gör ingen skillnad.
 
Bowser
Jag har detta fenomen på en golvplanka vid ett kökskåp. Det är en stav (3stavsparkett) som sitter "löst" på parketten. Den verkar ha släppt i ena kortsidan, så den sitter där den ska men "knastrar" när man går på den.
Nån gång när orken finner sig ska jag försöka limma fast den.
 
Vi har samma problem med nyslipat ekparkett golv eller ja sex månader sedan slipat golv. Och hårdvaxoljat. Hur löste ni det? Avtar det med tiden?
 
P Pamliss skrev:
Vi har samma problem med nyslipat ekparkett golv eller ja sex månader sedan slipat golv. Och hårdvaxoljat. Hur löste ni det? Avtar det med tiden?
Som jag skrev några inlägg ovanför:
B Bo Berglund skrev:
Det försvann av sig själv efter ett tag...
Kommer inte ihåg om det var före eller efter att vi behandlade med OSMO-medlet första gången. Men nu är det i alla fall tyst. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.