Hej.

Vi flyttade in i vår bostadsrätt september förra året. Det är ett parhus i 2 våningar
dvs mer som en villa med trädgård på 3 sidor byggt 1978.

Vi upptäckte ganska omgående att ventilationen inte fungerade alls.
Föreningen bytte ut alla fönster år 2012. Täta fönster och de satte in alldeles för få
spaltventiler dvs tilluftshål. Bara en liten i ett fönster på hela undervåningen.

Jag frågade ordförande i föreningen när vi tittade på parhuset om de kollat ventilationen
efter fönsterbytet och det skulle vara helt okej.
Vilket det inte alls var.

Huset har självdrag och utsugskanaler i tvättstuga, kök, toalett och badrum.
I alla blåser det in luft eller står helt still.

Riksbyggen var här och mätte i oktober och sa att det måste borras upp fler tilluftshål.
Bostadsrättsföreningen sa att de skulle fixa det.
Vi har tjatat att de ska fixa det nån gång och först i förrgår typ 8 månader senare kom en byggare/snickare och
skulle borra 2 st Fresh tilluftskanaler över fönstrena.

Han konstaterade snabbt att det inte skulle hjälpa. Det blåser in luft för kraftigt in i huset från
frånluftsdonen särskilt på toaletten.
Det behövs instaleras mekaniska frånluftsfläktar.
Vilket plötsligt belv en dyr historia då alla frånluftskanaler går i egna pipor upp genom taket till
2 skorstenar.
Vi har alltså helt egna kanaler i vår del av huset som inte sitter ihop med grannen.

Efter att byggaren pratat med visevärden så sa han plötsligt att det får vi troligen bekosta själva.
Det år vårt hus och bostadsrättsföreningen ansvarar bara för det yttre.

Det kan väl inte stämma?
Eller anvarar vi själva för ventilationen för att vi har egna kanaler eller för att fläktarna måste sitta instaleras i huset?

Den dåliga ventilationen plus att vi har fuktig bottenplatta har resulterat i ökad fukt i huset, högre luftfuktighet, kondensmögel bakom tapet och värst av allt OHYRA. Massa silverfiskar
och dammlöss som älskar fukten och 4 sortes ängerlarver.
Ohyran upptäckte vi på andra dagen. Dammlössen kröp bakom tapeter och i golvlisterna.
Anticimex har varit här flera gånger och sprutat och haft i kiselpulver bakom golvlisterna.
Hjälper bara tillfälligt. De säger att fukten måste bort och ventilationen måste åtgärdas om vi ska få bort djuren.
Vi har fått riva ner tapeter i flera rum och göra om. Använt avfuktare och haft på elementen på hög värme i vinter med hög elräkning som följd för att torka ur rummen.
Men det hjälper ju inte när ventilationen står still. Djuren är fler nu igen när det blivit vår och fuktigare.

Tacksam för svar.
vad har vi för rättigheter. Föreningen har inte gjort ett smack än åt varken ohyra eller ventilation mer än att säga att vi ska ringa till Anticimex.

Vårt drömhus blev inte som vi trott, mer som en mardröm

Helle
 
Ventilationen ligger normalt på bostadsrättsföreningens underhållsansvar. Udantag kan vara om en bostadsrättsmedlem har ändrat något, ex satt in köksfläkt (ofast inte tillåtet i flerfamiljshus, med gemensamma pipor).

Fukten är ju lite svårare att uttala sig om, men det borde ju kunna vara en dräneringsfråga, vilket i så fall är föreningens ansvar också (normalt sett).

När det gäller bostadsrätter i "villafrorm" så är det vanligt med lösningar (kolla stadgarna) där man lägger större ansvar på de enskilda medlemmarna.

Sedan skall man alltid komma ihåg att föreningen=medlemmarna. Så man åker ju ändå att betala kostnaden, oavsett om det är föreningen eller du själv som betalar.
 
Här http://www.bostadsrattsagarna.se/underhållsansvar-16247894 kan man läsa att det är föreningensansvar, med kanaler och så

Ventilation
Bostadsrättsinnehavaren svara för badrums- och köksfläkt på så sätt att man skall rengöra detta och byta filter. Sedan skiljer sig ansvaret åt beroende på praxis i föreningen.
Kanaler för ventilation och öppna spisar är föreningens ansvar.
Alla ledningar, rökkanaler och ventilationskanaler som föreningen försett lägenheten med, och som betjänar flera lägenheter, är i princip föreningens ansvar.


Men annars för man nog läsa stadgarna och se vad som står där.
 
Alla ledningar, rökkanaler och ventilationskanaler som föreningen försett lägenheten med, och som betjänar flera lägenheter, är i princip föreningens ansvar.

Nu hade TS egna ventilationskanaler och bostadsrätten är husliknande, därför kan det mycket möjligt vara så att TS får bekosta en förbättring med egna pengar.
Däremot borde TS mer gå på hemapularens råd om undersökning av dräneringen, för att på så sätt minimera fukten.
 
thomas33 skrev:
Alla ledningar, rökkanaler och ventilationskanaler som föreningen försett lägenheten med, och som betjänar flera lägenheter, är i princip föreningens ansvar.

Nu hade TS egna ventilationskanaler och bostadsrätten är husliknande, därför kan det mycket möjligt vara så att TS får bekosta en förbättring med egna pengar.
Däremot borde TS mer gå på hemapularens råd om undersökning av dräneringen, för att på så sätt minimera fukten.
Är det någon juridisk skillnad på om bostadsätten är ett höghus, villa eller tex radhus? Är väl annars stadgarna som borde tala om vem som sköter vad.
 
Hej.

Tror inte föreningen har nedskrivna stadgar om vem som sköter vad. De pratade om att de ska göra en "boendepärm" eftersom det nu dyker upp frågor om vem som sköter vad.

Så om vi har EGNA ventilationskanaler vilket vi har så kan det vara vårt ansvar om hela husets ventilationssystem är fel på eller?
Luddigt i bostadsrättslagen. Köksfläkt och Pax fläkt däremot är vårt ansvar. De är rätt nya och funkar som de ska.

Thomas
Det är fukt i golven uppmätt och behöver dräneras runt huset. Fuktränder på utsidan på betonggrunden.
Men det tar månader innan förenigen GÖR något.

Vet dock inte hur mycker dränering hjälper för fukten i golven. Det är ju fukt mitt i golvet också UNDER betongplattan
 
Tänk på att det är en förening du är medlem i, föreningen är ingen hyresvärd som man kan ställa krav på på samma sätt. Tycker du det händer för lite så är det bara att engagera sig.

Egentligen finns det väl två sätt att lösa ventilationen.
1. Föreningen tar lån och bekostar installationen, du betalar detta genom höjd avgift.
2. Du bekostar installationen själv, du kan betala detta direkt eller genom lån (lånet kan du dra av för).

Oavsett så är det inte dumt att få en samverkanseffekt av att hela föreningen gör arbetet samtidigt.

Personligen tycker jag att detta vore i hela föreningens intresse att lösa och inte bara för den egna individen. Dessutom är det föreningens installation av nya täta fönster som troligtvis orsakat problemet.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Ok formuleringen om gemensamma kanaler i bostadsrättslagen kan nog innebär att föreningen kan välja att hävda att kanalerna är medlemmarnas eget ansvarsområde.

Dränering kan hjälpa även mot fukt "mitt på golvet".

Dränering läggs så att vatten inte kan stå högre i marken än vad huset ligger. Man håller vattenytan lägre än huset. Då kommer betongen inet att utsättas för vatten som kan sugas upp.

Om grunden är rätt utförd med mapilärbrytande material under, så sugs då heller inget vatten upp via marken. Det är dock vanligt på äldre hus att det inet finns fungerande kapilärbrytande zon under huset. Det komemr ändå att sugas upp mindre om man mha. dränering sänker vattennivån.

Det problem man inte rår på med dränering är fuktvandring, alltså vattenånga som avdunstar nere i marken och söker sig uppåt. Det gör att man alltid kommer att ha en viss fuktvandring upp genom plattan på huset, som helst skall ventileras bort. men en fungerande dränering gör en dramatisk skillnad om huset har fuktproblem.
 
Hempularen.

Det är ju ett 70-tals hus så det är nog dåligt med kapilärbrytande skikt UNDER betongplattan.

Okej så det kan hjälpa för fukten även under hela plattan att dränera om längs väggarna.
Det trodde inte byggaren som var här, fast han var inte expert på området. Är du det?

Fuktvandringen upp genom plattan ska ventileras bort skriver du. Med den icke fungerande ventilationen eller?

Hur undrar jag. Direkt mot betonplattan ligger i hela huset gamla 70-tals plastmattor limmade. Ska inte det fungera som fuktspärr?
Över det ligger parkettgolv i vardagsrummet och i övriga rum skumgummimatta/foam och sen laminatklickgolv.
Det är mellan plastmatta och klickgolv som silverfiskarna trivs och kommer upp i golvlisterna.

Sen är jag rädd att det ligger träsyllar rakt mot betongen i väggarna Utan nån plastisolering. Isåfall lär de vara mögliga dvs ohyran älskar det.
Hur vet man om man har syllar rakt mot betongen?
Föreningen har sagt att de ska gräva, men det tar sån tid. Hade önskat att de gjort det redan och åtgärdat ventilationen så inte ohyran hade kommit tillbaka nu på våren
 
13 th Marine.

Jo jag är medlem, men vi betalar ju rätt mycket i hyra varje månad som ska gå till underhåll och reparationer.
Får ju betala en gång till om jag bekostar det själv.
Skulle vilja typ tagit hit en ventilationsfirma själv för 8 månader sen och fått det fixat då.
Nu ska det vara centralbeslut på allt och tar sån tid.
Kanske skulle gjort det och skickat räkningen till föreningen
 
För om vi fått detta fixat långt innan våren kom så hade kanske inte ohyran återvänt nu när det blev vår.
Alla åtgärder vi gjort själva tjänns förgäves när grundproblemet inte åtgärdats och vi är tillbaka på nästan ruta 1 igen
 
Du betalar en avgift varje månad som ska gå till driftskostnader, underhåll och reparationer, det kan vara så att där inte är medel i föreningen för att bekosta ett ventilationsbyte därför vill man skjuta på det på den enskilde bostadsrättsinnehavaren.

Återigen, det är en förening du är medlem i och betalar för det du använder, du betalar inte en hyra till en hyresvärd som du kan ställa samma krav på. Generellt sett så jobbar styrelsen i en BRF på ideell basis mot en låg ersättning, de har inte detta som ett heltidsjobb. En BRF är en gemensam förening för att ha någonstans att bo.

Ska ett ventilationsbyte ske är det för föreningen ett kostsamt byte som kan kräva tillskott av kapital, det tar en lång stund att reda ut sådant, speciellt för lekmän.Detta bör sedan beslutas just centralt, styrelsen får (bör?) inte ta egna beslut när det gäller att ta lån på föreningen.

Eftersom detta är en viktig fråga för just dig så skulle du kunna engagera dig i föreningen du trots allt är medlem i.
 
  • Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
13 th marine.

Okej. Jag ska kalla det avgift Inte hyra.. Jo de är lekmän det märker jag ju, ingen kan något, de säger olika, allt tar tid.

Men det gäller inte ventilationsbyte av hela ventilationen utan koppla på fläktar på rören. Antingen 3 st typ Paxfläktar ( i toalett, badrum och tvättstuga) eller en större fläkt på taket.
Vad kan det kosta. Fläkt på taket är ju dyrare. 10 000 kr 20 000 kr för en takfläkt med installation eller.
Den summan måste ju inte föreningen ta lån för. Då har de isåfall dålig likviditet.
Det kallar jag mer underhåll eftersom de pajat ventilationen med fönsterbyten.
I vårt hus är ventilationen sämst. Varför vet jag inte
 
O
Helle76 skrev:
13 th Marine.

Jo jag är medlem, men vi betalar ju rätt mycket i hyra varje månad som ska gå till underhåll och reparationer.
Får ju betala en gång till om jag bekostar det själv.
Skulle vilja typ tagit hit en ventilationsfirma själv för 8 månader sen och fått det fixat då.
Nu ska det vara centralbeslut på allt och tar sån tid.
Kanske skulle gjort det och skickat räkningen till föreningen
Jag skulle inte rekommendera att du gör något och sedanskickar fakturan till föreningen. troligtvis så kommer dessa inte att betala. Utan det kommer att resultera i ännu mera problem.

Det bästa är trots allt att engagera sig i föreningen. Då kan du själv vara med att påverka.
Det kan vara så att de håller på att lösa problemet. Det är en hel del saker att ta ställning till.
 
O
Helle76 skrev:
13 th marine.

Okej. Jag ska kalla det avgift Inte hyra.. Jo de är lekmän det märker jag ju, ingen kan något, de säger olika, allt tar tid.

Men det gäller inte ventilationsbyte av hela ventilationen utan koppla på fläktar på rören. Antingen 3 st typ Paxfläktar ( i toalett, badrum och tvättstuga) eller en större fläkt på taket.
Vad kan det kosta. Fläkt på taket är ju dyrare. 10 000 kr 20 000 kr för en takfläkt med installation eller.
Den summan måste ju inte föreningen ta lån för. Då har de isåfall dålig likviditet.
Det kallar jag mer underhåll eftersom de pajat ventilationen med fönsterbyten.
I vårt hus är ventilationen sämst. Varför vet jag inte
Troligtvis är ventilationen dålig i de flesta hus. (hur vet du att det är sämst i just erat hus?)
Det är inte så enkelt som det låter. Först måste de ta reda på vad som är bäst både ekonomiskt och ventilationsmässigt bäst.
Men ska man montera takfläktar på alla husen så blir det säkerligen en rejäl slant. Det finns risk för att de kommer bli tvungna att höja avgifterna. Ska de dessutom dränera om alla husen? Då pratar vi om väldiga summor. Vilket garanterat kommer att skjuta avgifterna i höjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.