Kan du inte bara låta det vara som det är och låta väggen ansluta där det blir på pelarna(inte kant i kant).
Då blir pelarna och balken en del av fönsterpartiet.
 
Nu klarnar bilden lite grann! :D Jag fick intryck av att väggen var helt uppreglad med limträpelare i mitten typ, men med bilderna blir det ju en helt annan sak. Jag tolkade dessutom din fråga i första inlägget som att reglarna stod så att osb + gips skulle innebära att gipsen låg i liv med limträt men så verkar det ju inte vara?
Hur mycket sticker limträpelaren in i rummet jämfört med 45-regeln som står kloss an? Tolkar jag bilden rätt så är det 40-50 mm och i så fall hade jag satt osb + gips rätt mot reglarna och sen mjukfoga skarven. Detta skulle innebära att limträpelaren fortfarande sticker in ca 20 mm. Det tror jag är det snyggaste sättet att lösa det på för det skulle dölja eventuella skevheter i reglarna och skulle dessutom innebära att du inte får några ömtåliga utvändiga gipshörn över huvud taget. Limträt kanske är perfekt rakt men reglarna är det troligtvis inte.
Att sätta gipset i liv med limträt och få det exakt plant överallt tror jag är näst intill omöjligt utan en väldig massa finlir med hyvling av reglarna.
Att dra gipset på insidan limträpelaren skulle ju som du skriver innebära en massa utsatta gipshörn vilket jag tror du kommer ångra.
 
sblixten: Jo, visst går det. Jag hade bara en fantasi om en helt slät enhetlig vägg. Men man kanske inte ska bitcha om småsaker. :)

ToRy
Tanken var att de skulle liva och att reglarna byggs på med ca 20-30mm. Men så måste det förvisso inte vara, det går ju att gipsa innanför och sätta kvartsstav.

Vill man att det ska bli riktigt optimalt med att remsa och spackla så skulle man väl ha hyvlat ner pelarna ett par millimeter i kanten mot gipsen, så att det blir motsvarande gipsens fasningar. Det känns kanske lite överarbetat, men samtidigt är det ju bara två pelare man behöver göra det, alltså en total sträcka på ca 5 meter. Så det är väl gjort med en slipmaskin ganska snart. Det gör ju inget om det blir för mycket, eller ojämnt eftersom det ändå ska spacklas.
 
tobbew skrev:
sblixten: Jo, visst går det. Jag hade bara en fantasi om en helt slät enhetlig vägg. Men man kanske inte ska bitcha om småsaker. :)
Smaken är som baken.
Vill du ha en helt slät vägg så "go for it" :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.