Håller på i källaren med ett biorum. Förutsättningar: Panel på plåtreglar och ska ha heltäckningsmatta på oisolerad platta. Alla säger luftning behövs och lämna en glipa nere. Men ingen skriver i någon tråd hur eller hur stor glipa? Jag funderar på ventilgaller nere på något eller några ställen per vägg. Och sedan ett ventilgaller uppe eller ett par stycken per vägg. Hur får jag bäst luft rörelse? en nere i hörnet och en uppe på samma vägg i motsatt hörn eller uppe och nere på några ställen per vägg över varandra? En dator fläkt bakom en ventil uppe som blåser ut luft kanske och går några minuter ett par gånger per dag? Ventilerad taklist och golvlist räcker det? Tror inte själv att luften kommer cirkulera något vidare då.
 
Ingen om har några tips?😥😥😥
 
Jag kommer sätta ett avlångt galler uppe och ett nere på en uppreglad vägg ca 3meter, för att dölja avloppsrör. Jag har inga problem i övriga källaren och dessutom nydränerat och isolerat utifrån. Det finns säkert 1000 åsikter om jag gör rätt/fel, men så får det bli hos mig.
 
Per_2014 skrev:
Jag kommer sätta ett avlångt galler uppe och ett nere på en uppreglad vägg ca 3meter, för att dölja avloppsrör. Jag har inga problem i övriga källaren och dessutom nydränerat och isolerat utifrån. Det finns säkert 1000 åsikter om jag gör rätt/fel, men så får det bli hos mig.
Ja jag vet att det finns 1000 sätt att göra detta på. Tack för din idé förresten. Är det någon som har testat och vet något som funkat för dom. Finns judon här inne som tänker bättre än mig på luftflöden och liknande!;)
 
Kromo skrev:
Ja jag vet att det finns 1000 sätt att göra detta på. Tack för din idé förresten. Är det någon som har testat och vet något som funkat för dom. Finns judon här inne som tänker bättre än mig på luftflöden och liknande!;)
Ingen? Finns det någon som vet om det finns någon fläkt som blåser ut luft tänkte på tex en kanalfläkt tror ni den skulle gå att sätta innanför ett ventilgaller långt upp i ena hörnet och ett ventilgaller nere i andra hörnet på varje vägg! Sedan vända fläkten så den blåser ut luft där den sitter? Funkar det tror ni?
 
Ingen som har koll på fläktar? Känner mig som en sengångare eftersom jag inte kommer någonstans eftersom jag inte våga testa utan fläkt ( om inte många råder mig till det förstås) känns jobbigt om det inte funkar utan mek ventilation känns då inte så roligt att behöva göra om allt.
 
Det är inga problem att sätta en kanalfläkt så att den suger ut luft istället för att trycka in. (Möjligtvis blir verkningsgraden något påverkad, men om det kostar 10 kronor eller 10,50 att köra fläkten en viss tid känns inte så viktigt..)

Jag skulle satsa på ett mindre flöde och konstant drift snarare än ett större flöde stötvis.
Jämför med Nivell eller Platons ventilerade golvsystem. Fuktmängen i källarvägg borde inte skilja sig nämnvärt mot golvet, så ungefär samma dimensionering borde fungera.

Vill också påpeka att jag inte har någon praktisk erfarenhet på ventilerade golv/väggar utan spånar bara så som forumtyckare gör bäst.. :)
 
Nu spånar jag vidare:
Rent utseensmässig kanske man kunde få till det genom att lämna en 5cm spalt på väggen utmed golv och tak hela vägen runt rummet och sedan sätta lite dold belysning? Man får nog tänka igenom konsturktionen lite så att det håller, men det borde inte vara omöjligt att få till på ett bra sätt?

Gjorde en snabb skiss på hur jag visualiserar det. Hav övereende ty bild var aldrig ett toppämnei min bok!


(Jag kom på nu att jag ritade liggande reglar, dessa ska naturligtvis vara stående om de inte skakrascha luftflödet..)
 
  • belyst luftspalt konstruktion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • belyst luftspalt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nyfiken på hur du löste det till slut!
 
LAnsgar skrev:
Är nyfiken på hur du löste det till slut!

Faktum är att jag inte löst det än!! Källaren behöver inte gå fort utan bli bra(y)
Just nu är jag inne på att sätta en tilluft ventil nere på samtligaväggar i ena hörnet, uppe på samma vägg i motsatt hörn blir det nog en frånluftsfläkt ( datorfläktar) dessa kommer isåfall antingen gå på lite effekt hela tiden eller blåsa rejält typ 5 minuter 3 gånger om dagen. Vad blir bäst tror ni? Tror ni detta är min bästa lösning?
 
Intressant.... Jag har samma projekt och har valt följande lösning. Huset omdränerat och väggarna skyddade med isodrän. Samtliga innerväggar är stålskenor med träreglar 5mm luftspalt till innerväggar. På detta vanligt gips. Innerväggarna är snustorra så de lär funka. En yttervägg som är ca 6m stålskenor, reglar och våtrumsgips. Blir en naturlig luftspalt bakom allt då orginalväggen inte är i lod. Sätter troligtvis en ventil längst ned i ena hörnet och längst upp i det motsatta. Mer för att jag vill kunna lukta än att det faktiskt gör någon skillnad.
 
Kromo skrev:
Faktum är att jag inte löst det än!! Källaren behöver inte gå fort utan bli bra(y)
Just nu är jag inne på att sätta en tilluft ventil nere på samtligaväggar i ena hörnet, uppe på samma vägg i motsatt hörn blir det nog en frånluftsfläkt ( datorfläktar) dessa kommer isåfall antingen gå på lite effekt hela tiden eller blåsa rejält typ 5 minuter 3 gånger om dagen. Vad blir bäst tror ni? Tror ni detta är min bästa lösning?
Ny dag alltså nya tankar :confused: jag funderade ju på att sätta en fläkt typ datorfläktar uppe på väggen på några ställen som blåser ut luft genom ett ventilgaller. Nu funderar jag på att sätta dator fläktar i ventilgaller nere på väggen istället. Det är ju vid golvet som risken för fukt är störst. Är det då inte bäst att få bort den istället för att den ska dras upp längs väggen och ut vid taket genom fläkten.
Funkar det att sätta datorfläktar vid golvet???
Om ja ska jag sätta ventilgaller uppe på väggen eller ska fläktarna skapa undertryck som återställs genom små hål här och där i väggen?
 
Det bästa är att åtgärda problem, inte symtom.
Om du har en isolerad utsida på källarväggen och fungerande dränering så behöver du inga ventilerade luftspalter och fläktar, det räcker med stålreglade innerväggar utan isolering.
 
Jag skulle lägga några mm öppning i övre och nedre kant. Kapa gipsskivorna 10-12 mm för korta och sen ställer du dem på byggpennan när du skruvar fast dem. Köp gärna dammfilter och lägg i springan så inte damm kommer in bakom väggen (damm är organiskt till en stor del).

Se till att du har god ventillation i rummet med färsk tilluft som kan sugas ut ur rummet.

Temperaturskillnaden mellan rum/vägg och tak/golv kommer att få luften att röra på sig bakom skivorna.
Vill du vara helt på den säkra sidan så lägger du våtrumsgips, då finns inte något organiskt material alls bakom skivorna. Vissa mögelsorter kan få fäste ändå förstås...

Och det allra bästa är ju att putsa väggarna, silikat färg och så hänga draperier för ljudet istället en bit från väggen... :)
 
AndersS skrev:
Det bästa är att åtgärda problem, inte symtom.
Om du har en isolerad utsida på källarväggen och fungerande dränering så behöver du inga ventilerade luftspalter och fläktar, det räcker med stålreglade innerväggar utan isolering.
Dräneringen funkar, ingen isolering utvändigt , sand under huset. Ingen fukt men jag vet att detta är en riskkonstruktion. Så jag vill vara lite safare. Är det någon som vet om det funkar att sätta fläktar som blåser ut luft nere på väggen? Jag har bara sätt ventiler och fläktar längst upp på väggar varför????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.