Hej,
Jag har en IKEA köksfläktskåpa, med vent-rörs-kåpa. Min el kommer ut från väggen mitt där röret kommer sitta, medvetet placerat. Nu sticker det ut 6st 2,5mm sladdar från hålet. Det är draget från centralen till väggen/fläkten, o sedan vidare till ett eluttag längre bort i köket - dessa 6 sladdar utgör "kopplingen/skarven" mellan centralen o el-uttaget. (elektriker har dragit)

Jag har materialet redan, Wago(?)kopplingar, kopplingsplintar o u-båtar. Kulodosa med plint, o ett utanpåliggadne eluttag.

Vad är bästa lösning? Helst skulle jag vilja hoppa över eluttaget o göra en direktanslutning, dvs klippa av den ojordare stick-kontakten på fläktsladden o koppla trådarna till kopplingsplinten i dosan. MEN, trånarna är väl bara skit i sladden antar jag, lövtunna (?) Alt. skaffa en stickkontakts-hona o koppla till kulodosan, gärna en ojordar smal hona(om det finns) då sickkontakten är den platta/smala typen (för att spara utrymme till ventslangen innanför kåpan.

Tips?
 
tommib
Om fläkten har ojordad kontakt skulle jag inte röra den. Sätt dit ett vanligt envägsuttag (jordat, jag förmodar att du har fas+noll+jord x2) och koppla in fläkten i det.

Om du absolut vill koppla in direkt så ska du använda en anslutningsdosa med dragavlastning och använda t.ex. Wago 222 som är godkänd för att koppla RK (vilket troligen är det du har i fläktens anslutningssladd).

Alla ingeppen är behörighetskrävande, även monteringen av ett eluttag, bara så du vet.

Vill du spara plats använder du ett sånt här uttag:
http://www.elbutik.se/product.html/trend-kombiuttag?category_id=314
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ganska säker på att det inte räcker med anslutningsdosa. När jag kopplat in alliance fläktar har det alltid stått i bruksanvisningen att dessa ska kopplas på en 2-polig brytare.
 
pnilz1 skrev:
Ganska säker på att det inte räcker med anslutningsdosa. När jag kopplat in alliance fläktar har det alltid stått i bruksanvisningen att dessa ska kopplas på en 2-polig brytare.
Nej anslutningadosa ska det inte vara om du inte sätter en Brytare bredvid. Men om du sätter ett vägguttag behövs inte det. Då har du en tvåpolig brytning om du drar ut stickproppen ☺
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
pnilz1 skrev:
Ganska säker på att det inte räcker med anslutningsdosa. När jag kopplat in alliance fläktar har det alltid stått i bruksanvisningen att dessa ska kopplas på en 2-polig brytare.
Står det exakt så, och inkl "2-polig" och inte "allpolig"? Det krävs en frånskiljare vid fast inkoppling ja, men den behöver inte sitta precis vid fläkten. Säkringen går bra att använda, om man nu inte har funktionella skäl till en brytare i närheten.
 
Yepp ska bryta fas och nolla, och nej säkring duger inte, ska sitta i närheten av fläkten står det också.
 
pnilz1 skrev:
Yepp ska bryta fas och nolla, och nej säkring duger inte, ska sitta i närheten av fläkten står det också.
Men du kan ju inte få en mer "allpolig brytning" än vad du får med uttag och stickpropp. Det funkar utmärkt (och är godkänt) som allpolig brytare.
 
Jag undrar om inte tillverkaren har feltolkat produktstandarden lite här, för det är väl en fläkt för hushåll?
 
Müssli skrev:
Men du kan ju inte få en mer "allpolig brytning" än vad du får med uttag och stickpropp. Det funkar utmärkt (och är godkänt) som allpolig brytare.
Fast sitter ingen stickpropp på alliance fläktar.

Ja Bo helt vanliga spisfläktar för alliance system, men jag ifrågasätter inte monteringsanvisningarna, det har jag inte tillräckligt bra betalt för.
 
Redigerat:
tommib
För att återgå till TS fråga: Bästa lösningen då TS har en fläkt med europaplugg (troligen) är att (låta) montera ett eluttag. Om man vill att det inte ska bygga så mycket kan man med fördel använda ett uttag med europakontakter åt sidan.
 
  • Gilla
Hojte och 1 till
  • Laddar…
pnilz1 skrev:
Fast sitter ingen stickpropp på alliance fläktar.

Ja Bo helt vanliga spisfläktar för alliance system, men jag ifrågasätter inte monteringsanvisningarna, det har jag inte tillräckligt bra betalt för.
Dom Alliance jag kopplat in har en stickpropp och dosa, stickpropp för matningen av fläkten/spjäll och dosa för vidarematning till takfläkt ☺
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.