Jag har ett mysterium kring mitt hus som jag köpte förra året som jag hoppas få lite hjälp med.
Huset är dränerat 2008 av för-förra ägaren men inga papper eller dokument finns. Ser platonmattor och hängrännor går ner i marken så inga konstigheter där.

Jag har på framsidan av huset (mot vägen) antar att det har att göra med dräneringssystemet. Jag har skickat frågan till olika instanser hos kommunen då jag trodde de hade
information om sådant men fanns inga handlingar.
Mitt mysterium är då att jag från källaren har en strömkontakt (ej inkopplad) som går ut genom källarväggen, ner i marken och i riktning mot brunnen. Jag har försökt att lysa ner i brunnen, men vet inte hur djup den är och har ingen tillräckligt stark lampa för att se något.
Kan det vara så att det finns någon pump där nere som sladden går till, förra ägaren har inte brytt sig om att ha den inkopplad och vet inte vad det är för något.

Jag har i min nyfikenhet provat att koppla in den, men då går jordfelsbrytaren in så är det en pump så är den i så fall trasig.
Kan man i så fall gräva upp och byta den själv?
 
Svårt att veta, men det skulle kunna vara en pump för dräneringsvattnet. Om det är det så är det viktigt att den fungerar, men om den inte varit inkopplad på några år utan att det skadat huset kan man ju börja undra.

Skaffa en starkare lampa och lys ner i brunnen till att börja med.


(Jag hoppas att dina stuprör går ner i marken och inte dina hängrännor. Det senare skulle se väldigt annorlunda ut... ;))
 
Tack för snabbt svar

Haha angående stuprör har du helt rätt, inte halt van med alla olika beskrivningstermer. :)
Det är lite svårt att veta om det skadat huset eller inte då vi inte bott så länge och källaren är oinredd och kall samt redan finns befintliga sprickor efter att huset satt, kanske även finns viss fuktighet.
Därav att jag försöker reda ut detta då min målsättning är att få en torr och varm källare på sikt.

Kanske får kolla efter någon starkare vattentät ficklampa som man kan hissa ner i och med att jag inte vet hur lång sladd som kan behövas.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Skaffa en pannlampa och hissa ner i ett snöre, det brukar funka.
 
mexitegel : Man hissar upp och FIRAR ner någonting ;)

Finns även små lampor försedda med LED för cykelbruk, som är vattentäta.
 
Nja, i Svenska akademins ordbok http://g3.spraakdata.gu.se/saob/) kan man läsa följande:

– HISSA NED ¹⁰ ⁴ l. NER ⁴, förr äv. NEDER . till 1: medelst lina o. block o. d. sänka (ngt). Dhe som hijsse nider dhe söndrige klåckorna af stoora tornett, slogo sönder dhem. BtÅboH I. 11–12: 24 (1660). WESTE (1807). Hissa ned landets flagga. HEIDENSTAM Vad vilja vi? 5 (1914).

Men den kanske inte gäller där du bor? ;) :)
 
FIRA NED ¹⁰ ⁴ NER ⁴. gm firande sänka (ngt) n ed. Fira ned en båt. CVASTRANDNERG3: 76 (1868). jfr NEDFIRA

Hur som helst, så måste ju kabeln ta vägen någonstans. Vilken sorts kabel är det? TS skriver "strömkontakt" - är det en vanlig stickpropp? Då finns väl risken att det är en gummikabel, som ligger i marken. En gummikabel i marken är väl knappast lämpligt? Finns det skyddsrör?
 
Redigerat:
Nu ska vi inte låta tråden spåra ur utan hoppas att TS kan se vad som gömmer sig i brunnen. Kanske är det en elektrisk brunnsål ? :)
 
Skulle ju också kunna vara en tillfällig länspump, som använts under arbetet och att den sedan av misstag blivit begraven och bortglömd av grävmaskinisten. I så fall ligger den kanske utanför brunnen. R.I.P.
 
Tack för alla svar.

Hoppas på den elektriska ålen. Ja de stämmer att det är en gummikabel med stickpropp, men ligger i skyddsrör från husväggen. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att kolla idag, barn som måste få mat o ska i säng. Men hoppas hinna ta en ordentlig titt imorgon.

Hoppas det varit en länspump, annars blir jag orolig av de mexitegel skrev om att den inte varit inkopplad senaste 3 åren...

Förstagångsägare av villa och lär mig hela tiden :)
 
Du ska i en uppsamlingsbrunn kunna se inkommande dränering och sedan utgående ledning. Ser du bara vatten och inga anslutningar så behöver det göras en större kontroll av hur ditt system för dagvatten/avlopp ser ut.
 
idag fick jag tillfälle att kolla ner. man såg inget vatten, ca 2-3m ner fortsatte röret i en böj som gjorde det omöjligt att se mer.

20150506_182146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men ingen pump där och inte heller något in och utlopp. Ingen aning om vad denna brunn märkt med ett fyrkantigt k-brunn lock har för funktion.

I helgen ska jag gräva upp och följa elsladdadden som går ner i marken för att se vart den leder. Kanske det kan vara så att dräneringsbrunnen är gömd under marken?
 
det ser ut som en spolbrunn.
Antagligen är pumpbrunnen nedgrävd någon dm med ett lock.
 
Hur lång ner obort från huset brukar man gräva ner brunnfan?? Kabeln ser ni intill huset å går rätt djupt. Jag har gjort några stickhål som ni kan se på 2-3dm utan att hitta något.
20150509_142445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brange och 1 till
  • Laddar…
Sådärja äntligen hittat brunnen och mycket riktigt finns det en pump där i. Det finns vatten långt ner i brunnen och jag tycker mig skymta var vatten pumpas ut och det är mycket högre upp än vattennivån befinner sig på trots den mängd som kommit senaste dagarna. Nu undrar jag hur jag bör göra. Borde jag ändå byta den? (Hur går man tillväga då?). Eller kan jag låta det vara utan pump som det ser ut?(Det var bli en utmaning att få upp den då trots vajern den sitter i är antingen jävligt tung eller fastnat i något).


20150509_162503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.