Vi håller på att planera vårt hus och har fastnat vid den allt för vanliga uppvärmningsfrågan. Huset som vi skall köpa kommer med en värmeväxlare.
Det vi funderar över är om man ska satsa på en frånluftsvärme pump istället. Vi ska ha golvvärme. Fördelen med värmeväxlare är varmluft kommer in, men du får inget varmvatten. Frånluftspumpen ger varmvatten, men du får kall luft in i huset.

Vad har ni för ideer?
 
Om du syftar på ett ventilationsaggregat med värmeåtervinning (ftx) så bidrar det inte till någon aktiv uppvärmning av huset. Ett ventilationsaggregat med värmeväxlare återvinner värmen i frånluften och återför den till tilluften (verkningsgrad ca 50 -85% beroende på aggregat). Ftx-aggregatet bidrar till bättre inomhusklimat och lägre uppvärmningskostnader.
För uppvärmning av huset måste du ha en annan värmekälla.

Nibe har en modell av frånluftsvärmepump som också ger förvärmd tilluft.
 
frågan är ju om det är mer ekonomiskt att ha en värmeväxlare och en varmvattenberedare med elpatron, eller en frånluftsvärmepump med inbyggd varmvattenberedare och elpatron.
 
Jag skulle satsa på ett FTX aggregat. Frånluftsvärmepumpen kan ju inte kyla frånluften mer än att det fryser i kylbatteriet. FTX aggregatet kan kyla frånluften lika mycket om det är några minusgrader ute utan att behöva hjälp av någon kompressor. Om du kan förvärma tilluften före aggregatet med ett rör i jorden så kan en del energi som annars läggs på förvärmning sparas.
Värmepumpen kommer att haverera med olämpliga mellanrum. De som jag känner till i min omgivning har haft en livslängd på: 5, 7, 10 år samt två st som går fortfarande efter 15 år. Det gemensamma för de som har havererat är att investeringen har landat på 50000 kr. Den som rasade efter 5 år (korrosion, eget vatten) fick en del hjälp från hemförsäkringen så kostnaden reducerades till 30000 kr. Jag stod själv i begrepp att byta till FTX vid haveri (bytte hus istället).
FTX aggregatet kan man hålla vid liv i många år om man lagrar om fläktarna efter hand dessa havererar.

/Macce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.