Först bilder, :) sen info!


IMAG0614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0624.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150309_195818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Kort historia:
Min första kamin var alldeles för ineffektiv, begreppet "elda för kråkorna" låg väldigt nära til hands.
För att lyckas behövde jag en kamin som kunde använda uppfyllningstiden på bästa sätt, en typ av värmeväxlare.
Funktion:
Det hela bygger på att leda vattnet genom kaminen under själva fyllningen, för att korta ner den totala tiden innan bad.
Som Brännkammare används ett utrangerat expansionskärl. Inuti brännkammaren installeras en spiral av koppar, jag använde 15mm prisolrör. Dessa rör är både lätta att forma och ansluta till kopplingar. Spiralen snurrar 10 meter i kärlet för att sedan fortsätta upp i dubbelmantlade skorstenen. Längst upp ansluts vattnet till ett rör som sedan leds in i tunnan. Hela systemet drivs av husets vattenpump samt en extern pump när tunnan väl är fylld.
Vattnet som leds in har en temp på ca 5 grader och ger ca 25 grader ut med Max flöde.

Målet är att nå 40 grader i tunnan sekunden den är fylld. I dagsläget hamnar jag på ca 23 grader. Nästa steg är att köpa mer koppar och utöka spiralen. Tunnan har en volym på ca 1500 l.

Konceptet fungerar, med rätt mängd koppar kommer tunnan vara redo för bad på 1,5 h från tom!
 
  • Gilla
brunosima och 1 till
  • Laddar…
Hur är skorstenen gjord?
 
  • Gilla
Rejnert
  • Laddar…
Det är två rör med ca 10mm skillnad i diameter. Det större röret placeras utanpå det lilla med lika stor luftspalt runt om dvs ca 5mm runt om. Därefter svetsade jag ihop kortsidorna och borrade ett hål i yttre väggen längst upp och ner. Svetsade på rörstumpar och slang.
 
Jag tror du tappar massor av värme där vattnet faller fritt i luften (för att inte tala om där det studsar på kanten!) Det är ju precis så kyltorn fungerar...
 
  • Gilla
Rejnert
  • Laddar…
Intressant inlägg!
Då ska jag testa skillnaden i temp genom att trycka vattnet in i tunnan genom nedre genomföringen!
 
Fast värmeväxlaren är effektivare med kallt vatten in, och det kallaste vattnet är i botten. Prova ha en slang du bara trycker fast i det övre hålet så länge det är över vattnet.
 
  • Gilla
Rejnert
  • Laddar…
Jag är också i färd med att bygga en extern kamin till min lilla badtank på gården men undrar lite om smältpunken för kopparspiralen som är 1 085 °C.

Betyder detta att kopparspiralen i praktiken skulle kunna smälta om det inte cirkulerar vatten i slingan och man eldar på utav bara den i kaminen (för visst har du lagt kopparspiralen direkt i anslutning till eldstaden)?

Jag hade tanken på om man skulle bygga en liten större kamin och ha en gammalt flänselement ovanför inne i kamin där man eldar.

944256_10200691099111443_153269134_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1002299_10201149651454965_1839527339_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flänselement.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rejnert
  • Laddar…
Ursäkta mkt sent svar, antagligen har du redan byggt din kamin 😊

Först och främst så gillar din tunna! Sett några andra som också kört på liknande idé. kaminen med elementet verkar också intressant, har du hunnit testa?

Nu till frågan om spiralen.
Den ligger mer eller mindre an mot glöden, kaminen blir lila vid eldning så antar att tempen är riktigt go där inne.

Då jag precis som du resonerade kring smältpunkt vs koppar så testade jag att först glödga ett vanligt hårt kopparrör för att sedan försöka smälta röret i en öppen brasa/glöd. Den höll formen men upplevdes som en aning mjukare. Nu var brasan gjord på marken med vind runt om men iaf. Skulle inte våga elda som satan utan vatten i spiralen, även om det möjligen eventuellt skulle gå. Det krävs lite planering då tunnan närmar sig full. Min lösning är en stor lucka på kaminen som direkt vänder draget och således fokuserar värmen bort från spiralen.

Nu närmar vi oss badtider igen. ska köpa 5 eller 10 meter spiral som meckas ihop med den andra, som i helhet förhoppningsvis fixar sista graderna upp till 41.

Återkommer med vidare info längre fram.
Mvh
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Hej Rejnert! Nä tyvärr har jag inte kommit så mycket längre då jag varit tvungen att prioritera att handgräva ett dike för avrinning ifrån min infiltrationsanläggning som "någon" smart lagt precis ovanpå ett 40 cm tjockt lager av lera! Detta resulterade i att vattnet från infiltrationen steg upp på gräsmattan. Men nu är det gjort så vem vet, kanske fortsätter jag med mitt projekt under hösten innan det blir riktigt kallt och snön kommer.

Har eventuellt planer på att helt sonika köpa på mig en billig gammal utrangerad vedpanna eller oljepanna med möjlighet till stödeldning och använda den som den är. Cirkulationspump finns ju redan på dom samt möjlighet att elda. Kruxet blir bara att hitta en till rätt pris men har sett att de sälja för ca 500 kr på olika "säljsidor". Sedan är det bara att göra en snygg låda runt den så den smälter in med bad"tunnan" :)
 
  • Gilla
Rejnert
  • Laddar…
Uppdatering!
Påbyggd kopparspiral, tätning av springor och hål, förbättrad lucka, nytt luftinsug längs ner, högre skorsten (nu utan dubbelmantlad konstruktion)


resultatet är mkt mkt bättre. återkommer efter helgen då jag har mer exakta värden.


lödning av ny spiral.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hela inkl hela skorsten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

närbild mörker.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

närbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
llehs och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.