Håller på att renovera vår tvättstuga. Golvbrunnen är av plast och monterad på 80-talet. Nuvarande ytskikt är plastmatta. Nytt ytskikt klinker. Huset är byggt på betongplatta. Om jag förstått saken rätt genom att söka här på forumet måste golvbrunnen bytas enligt reglerna.

Hade ni gjort bytt golvbrunn eller finns det alternativ ?

Hur bär man sig praktiskt åt för att lättast bila upp en golvbrunn för att få så lite jobb som möjligt vid återmonteringen av den nya brunnen ?
 
Varför ska golvbrunnen bytas? Är det för att den är av plast eller är det fel modell? Ska du byta golvbrunnen för att den är av plast får du fortsätta med resten av rören också. Nej jag kan inte se någon anledning att byta om den är hel, den kan hålla ett eller 50 år till och varför skulle en ny hålla bättre.

Ta ur klämringen och riv bort den gamla mattan och ersätt med tätskikt. Det ska vara en massa tätningar och band i hörn och vid golvbrunnen. En slukrist (klinker golvbrunnslock, vet ej varför det heter slukrist) passas in ovanför golvbrunnen och klinkra runt om.

Prototypen
 
Du skall byta golvbrunn om den är äldre än 1990-tal för att det var då man började klassifiera (TYPGODKÄNDA BRUNNAR.)

Dom gamla plastbrunnarna har större radie än dom nya, typ Purusbrunnen har mindre radie....... skall du köpa en Purus brunn och ska ha klinkers så skall den blå klämmringen bytas ut till Gul (såvidare du inte ska ha matta som tätskick, då gäller den blå)



Golvläggaren
 
Om vi bortser från diskussionen om huruvida man skall eller ej (det är iofs mycket intressant att veta), hur plockar (bilar ?) man lämpligen upp den gamla brunnen för att så enkelt som möjligt kunna ansluta denna till den nya ?

 
Du bilar bort betongen runt brunnen, och frilägger röret försiktigt så att du kan ansluta den nya brunnen. Det är lättare än du tror.

Och brunnen ska bytas, du kan inte ansluta tätskiktet till en så gammal brunn på ett godkänt sätt. Kanske på ett fungerande sätt, men när det gäller våtrum så vill du säkert inte chansa. Gör enligt branschreglerna så kommer inte försäkringsbolaget bråka med dig om du får en skada.

Prototypen: Jag fattar inte hur du resonerar. Om vi pratar om hållfasthet så är det väl klart att en ny brunn borde ha fler år kvar än en som redan har 20-25 år på nacken. Och du vet det här med PER's branschregler och så va?

 
Tack för bra svar. Hur djupt brukar man behöva bila för att få loss brunnen ?
Frilägger man den helt ? Vilket avstånd från brunnskanten bilar man ?

Brukar det passa med anslutningsrörets höjd i förhållande till nyare brunnar ?
 
Svårt att beskriva, men det gör ju ingenting att du bilar sönder den gamla brunnen. Sen kan du bila upp hålet så mycket att den nya hamnar bra. Det kan passa bra med höjden, men ofta sätter man två språng (rörböjar) så man kan justera den. Se verkligen till att det ligger i våg, och i lagom höjd, så att den hamnar i samma nivå som flytspacklet sen. Gjut igen med snabbetong om du vill kunna jobba vidare inom rimlig tid..
 
jon_h skrev:
Gjut igen med snabbetong om du vill kunna jobba vidare inom rimlig tid..
Ge gärna exempel på en sådan produkt? Tycker att allting jag tittat på för ett liknande arbete inte på långa vägar kan räknas som snabb. Om de mot all förmodan är det så är det i stället skikttjockleken som ställer till det. Exempelvis EPSCement som har min 50mm skikttjocklek osv...
 
En bra produkt är Ardex A34/A35-Mix. Det är grovleken som skiljer dem åt. De är beläggningsbara efter 24 timmar, och man kan bygga i princip hur tjockt man vill.

Edit: Finja 460/480 är också beläggningsbara efter 24 timmar, och man kan bygga 100 millimeter åt gången. Alltså, efter 24 timmar kan man lägga på ett lager till. Och så vidare.

Edit2: Förresten, menade du att man inte kan lägga tillräckligt tunt? Finja 480 kan du lägga ner till 10 mm. Annars finns det ju snabba flytspackel som man kan dra till noll.
 
jon_h skrev:
Edit: Finja 460/480 är också beläggningsbara efter 24 timmar, och man kan bygga 100 millimeter åt gången. Alltså, efter 24 timmar kan man lägga på ett lager till. Och så vidare.

Edit2: Förresten, menade du att man inte kan lägga tillräckligt tunt? Finja 480 kan du lägga ner till 10 mm. Annars finns det ju snabba flytspackel som man kan dra till noll.
Ah, med snabbetong menar du vanliga golvbruk/slipsatser =) Använder själv Finjas produkter men jag insåg inte att de även benämns som snabbetong...
 
Hehe, ja, jag menar i princip alla snabba cementbaserade produkter med lite grövre ballast.
 
Kikade lite i den här tråden igen, och såg nu att det här gäller en tvättstuga. Troligtvis alltså inte ett våtrum som behöver tätskikt enligt PER's branschregler, och därmed behöver man inte nödvändigtvis byta brunnen. Alltså, man väljer ju lämpligtvis att ha ett tätskikt under keramiken i vilket fall, och då är det ju vettigt att byta brunnen (även om det med all sannolikhet går att göra en fullt funktionsduglig anslutning mellan tätskikt och den gamla brunnen), men i och med att det inte är ett våtrum är inte branschreglerna applicerbara i det här fallet. Om man är paragrafryttare.

Men: glöm det här inlägget och byt brunnen. :)
 
Hur definieras egentligen ett våtrum ?
 
Det är ganska svårt att svara på det helt definitivt. Men det handlar om hur det används helt enkelt. I en tvättstuga spolar man i normalfallet inte vatten på golv och väggar, utan där handlar det kanske om något enstaka spill. Samma med kök. Skulle man däremot av någon anledning ha en tvättstuga där man spolar vatten på golv och väggar så är det ett våtrum. Finns det dusch eller badkar i rummet så är det tveklöst ett våtrum. Då ska alltså alla väggar och golv ha tätskikt i normalfallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.