Jag har varit med om att det dunkar i huset om backventilerna i duschblandaren är trasiga, men då krävs det att man spolar i någon annan kran för att det skall dunka.
 
Om du har ny bergvärmeanläggning så funkar de så att när de värmt klart varmvatten så ställer sig växelventilen i läget mot radiatorerna och släpper då ut en liten pust med 55 gradigt varmvatten i radiatorerna med dova smällar som följd.
Ser och hör liknande dagligen.
 
  • Gilla
jh8001
  • Laddar…
Stäng av bvp o se om det tystnar. Sedan samma med flottörpumpen.
Inte så konstigt att det blir ljud när du har så många nya grejor i huset...
 
Hade också konstiga dova ljud från huset efter dränering.

Tolkade det själv som så, att huset satte sig, efter vattennivån gått ned.
Var lite blötare under huset före, än efter - ungefär 3 dm skillnad i nivå.

Även jordmassorna på sidan, kan tänkas sätta sig efter ett tag - hörde som du dova ljud ett tag efter dräneringen.
 
Du skriver att du bor i ett timmerhus. I vårat gamla timmerhus,s om vi har flyttat ifrån, dunkade och knäppte det beroende på vädret, vanligast under vinterhalvåret.
Lite av charmen med timmerhus och helt normalt. I alla fall för äldre timmerhus
 
Vi började höra dessa ljud ca ett par veckor efter att entreprenören hade packat ihop och åkt. Dränpumpen kan jag utesluta, för jag kan se utloppet på röret från köksfänstret. Märkligt är det, för om det vore från vinskiva eller plåt, skulle inte ljudet vara som typ ett avlägset åskväder.
I bland kommer det två-tre stötar efter varandra och så jobbar ju inte bergvärmen, som föresten är Nibes senaste, kan jag verkligen rekomendera. Jag har stått på utsidan och lyssnat och där hörs inget, det kanske är som SWIN sade i sitt inlägg, det kanske kommer in luft under sulan i makadamfyllningen, så huset sätter sig, men varför mer när det blåser?
 
Hur menar du, så jobbar inte bergvärmen? När den gör vv så kommer det ut extra varmt vatten i radiatorsystemet vilket kan ge expansionsljud som är svåra att lokalisera.
 
Värmen från bvp kan också orsaka slag i rören när varmt vatten sprutar ut. Ju längre rör desto större expansion och rörelse som följd. Mina föräldrars bv-system avger ljud ungefär som du beskriver. Blåsten kan kyla ned huset varefter pannan slår på oftare. Flera slag uppstår när olika delar av rörsystemet värms upp.
 
hakan_975 skrev:
Du skriver att du bor i ett timmerhus. I vårat gamla timmerhus,s om vi har flyttat ifrån, dunkade och knäppte det beroende på vädret, vanligast under vinterhalvåret.
Lite av charmen med timmerhus och helt normalt. I alla fall för äldre timmerhus
Det kan helt enkelt ha blivit torrare inomhus vilket gör att virket rör på sig mer när fuktigheten utomhus varierar.
 
Jag har helt kalla element nu och inget går ut på systemet, BVP har varit igång sedan December och ljudet är nytt, klart att det kan låta från systemet ibland, men då skulle jag nog ha hört något i källaren. Vi är bara två i hushållet, så det går inte åt mycket varmvatten. Även när VP producerar varmvatten så är ju schunten stängd ut på systemet, annars skulle jag ju få heta element varje gång så sker. Jag har tidigare byggt helt eget värmesystem, så jag vet att på en slinga som i mitt fall var ca 15m så rörde sig kopparrören så det knakade igenom mellanväggarna. Jag måste ta mig upp på vinden en blåsig dag och kolla och kanske lyssna från avloppsluftningen, om det kanske blir övertryck från trekammarbrunnen.
 
Förresten, är det någon där ute som slöjdar och behöver en del slöjdvirke och faner. Jag har
en del al, alm, björk, gullregn, teak, valnöt, sälg samt mängder av faner i olika träslag. 005 (1280x960).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 004 (1280x960).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar på värmesystemet. Vi satte in frånluftsvärmepump mitt i vintern och när våren kom flera månader senare började det plötsligt banka i rören. Det tog ett bra tag och många besök av installatören innan de kom på att det som hände var att när det blev varmt stängdes tilloppsventilen i husets fläktkonvektor. Då stoppades flödet i värmerören i huset och det dunkade till några gånger i rören innan värmepumpen reagerade med att stänga av pumpen till värmeslingan. Samma sak när flödet släpptes på igen.

Problemet löstes genom att helt ta bort tilloppsventilen i fläktkonvektorn så att det hela tiden är flöde i värmeslingan. Värmepumpen stänger ändå av pumpen när utetemperaturen når en viss brytpunkt.
 
Du borde ju kunna säkerhetsställa om det har med blåst att göra eller inte. Hör ni någonsin ljudet när det är vindstilla? Finns det något på huset utvändigt som kan röra på sig?

Jag slarvskruvade mitt nya entrétak av plast och det räckte med en liten vindpust för att plasttaket skulle blåsa upp lite och sedan lägga sig igen med en märkbar duns. Kan ju räcka att det ligger en lös kabel som slår emot fasaden eller vad som helst.
 
Har en maskin här och skall återställa efter de entreprenörer som var här, så har fullt upp just nu. Ska klättra upp på vinden sen och resa en stege på gaveln när det lugnar sig med markarbetet. Det måste ju gå att utesluta det mesta utvändigt, om allt sitter som det ska. Jag kommer igen om jag hittar något.
 
harryerik skrev:
Förresten, är det någon där ute som slöjdar och behöver en del slöjdvirke och faner. Jag har
en del al, alm, björk, gullregn, teak, valnöt, sälg samt mängder av faner i olika träslag.[bild]
Lägg ut en tråd under säljes/bortskänkes så får du nog napp!

Är du för övrigt säker på att det inte är återströmmning i vattenrören? Alltså i samband med att maskiner och kranar stänger vattenventilen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.