Om man läser på reglerna så måste det finnas en fastighet på tomten för att få bygga en friggebod utan bygglov.
Frågan är nu om man kan bygga en friggebod och egentligen bo i under tiden man bygger huset, eller kräver den isåfall bygglov?
 
Hemmakatten
Visst kan du bo i en friggebod, men den kräver bygglov som du själv skriver. Och eftersom den kräver bygglov så kallas den inte längre för friggebod. Ansök om så stor byggnad du behöver i framtiden (som gäststuga/garage/uthus). Ett tips kan vara att göra som vi gjorde, dvs. köpa en begagnad husvagn att bo i under byggtiden. Husvagnen sålde vi året efter för lika mycket som vi köpte den för.
 
Ett vanligt knep är att man använder sig av ett gammalt släpunderrede som man bygger friggeboden på. Då kommer det att räknas som en husvagn och man behöver inget bygglov. Sen när fastigheten är klar så kan man ta bort underredet och göra om husvagnen till en friggebod.

Men bäst är väl att ha med boden i bygglovet för huset från början vilket också är vanligt. Då kan man senare bygga extra friggebod eller dyl utan bygglov.
 
OpiMaza
c_olsson skrev:
Ett vanligt knep är att man använder sig av ett gammalt släpunderrede som man bygger friggeboden på. Då kommer det att räknas som en husvagn och man behöver inget bygglov. Sen när fastigheten är klar så kan man ta bort underredet och göra om husvagnen till en friggebod.

Men bäst är väl att ha med boden i bygglovet för huset från början vilket också är vanligt. Då kan man senare bygga extra friggebod eller dyl utan bygglov.
Det behövs bygglov, om det står längre än 6 månader.
 
Hej,
nej det KAN INTE finnas nån fastighet på tomten, då det är själva tomten som utgör fastigheten. Det du pratar om är byggnader och det blir otroligt förvirramed när man blandar ihop dessa begrepp.
 
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
OpiMaza skrev:
Det behövs bygglov, om det står längre än 6 månader.
5 veckor... (Det finns rättsfall på att bygglov krävs om den står uppställd längre än en normal semesterperiod.)
 
  • Gilla
Fru.Deje
  • Laddar…
Bygghusvagnar brukar dock inte behöva bygglov så länge bygget pågår. Reglerna varierar dock mellan olika kommuner.
 
Mikael_L
Jag frågade bygglovshandläggaren om det är OK att det ställs upp en byggbod på just under 15m2 på tomten i samband med bygget, och om jag i så fall kan ange detta förhållande på något vis.
Och sen tillade jag att "Och vem vet, det kan ju hända att det kommer stå en exakt likadan friggebod på exakt samma plats så fort huset är klart!" :)

Helt OK sa bygglovshandläggaren.
Dra en kopia av situationskartan och så ritar du bara in på ett ungefär en placering, ringa in ett område typ, och så skriver du "Plats för byggbod under byggtiden. Avetableras senast den åå-mm-dd".
Och skickar med som bilaga så vet vi att det är OK, och det finns papper på det.

:)
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Men byggbodar ska inte användas till boende om de inte ska kräva separat bygglov enligt de flesta kommuner. endast för byggadministration och fikarum...

Bara för att klargöra: en fastighet är den bit mark man äger, på den finns det byggnader och den ianspråkstagna marken utgör en tomtplats.

Man bygger inte en fastighet på en tomt, båda två betyder en bit mark.
 
Mikael_L
Helt korrekt, byggboden får ej användas för boende.
(Inte ens enstaka övernattning tror jag...)

Men är friggeboden angiven och känd som byggbod så är den biten klar.
Och om man någon enstaka gång sover över så är nog inte risken så jättestor att det blir någon affär av det (farligast är det nog med ogina grannar).

Jag hade friggeboden främst för att äta i och förvara verktyg och stöldbegärligt/väderkänsligt byggmaterial i, under byggtiden.

Jag sov över någon gång i den... (schhh ...)
 
Har man fått bygglov för huvudbyggnaden, är det ok att bygga friggebod.
En arbetsbod får placeras där med. Dock får ni inte flytta in i huvudbyggnaden förran slutbesiktningen.
Olika kommuner har olika långt tid för en husvagnplacering. Från 3 veckor (Klippan) till ...

Bygg din friggebod. Och använd den. Men var mantalskriven på en annan adress.
 
harry73
Få med en gäststuga i bygglovet
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
harry73 skrev:
Få med en gäststuga i bygglovet
Att jag inte tänkte på det. Klart enklast!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.