Grannen och jag planerar att byta ut en gammal dålig skött häck med buskar och byta mot staket.

Tyvärr är det så att det går inte få in någon maskin där det ska bort så det blir handkraft.
Inte fel med det men det går ju fortare med maskiner :p

Ska man då först såga/klippa av ner till marken och sedan gräva eller vad är det bästa sättet?
 
Vad är det som gör att det inte går att komma in med en minigrävare?

Det finns små minigrävare tex http://www.minimaskiner.se/images/m...serien/pdf/K008-3_JPN front ROPS Oct2007.pdf
Som inte behöver bredare öppning än 700 mm och fri höjd på 1660 mm, det går även att köra upp-/nedför sluttningar, det går även att ta sig upp/ner för ett antal trappsteg. Vid sluttning/trappsteg så tar man hjälp av grävarmen & skopan.
 
Inte klippa ner till marken är lättast. Klippa så att man kommer åt bra är smart. Men lämna tillräckligt för att få ett ordentligt grepp om busken när det är dags att hiva ut rotklumpen.
 
  • Gilla
cazz
  • Laddar…
För jg ska gräva på baksidan och baksidan är omringad av grannarnas staket.

hmm ok tack då vet jag hur jag ska göra :)
 
Om du trivs med sorten av häck kan du föryngrings beskära den. Klipp allt 10-30 cm ovan mark. Bygg staketet och sen är det bara att forma häcken fint på vägen upp. Billigt och lätt.
 
Går det inte att komma åt häcken via den granne som du har häcken ihop med?
 
Det måste gå fortare att ta ner en sektion av grannens staket än att gräva för hand?

/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.