Många prefabricerade hus säljs med oinredd övervåning. Vi tog reda på hur det fungerar och vad det kostar att inreda övervåningen i efterhand.

Du kan läsa artikeln här: Inreda övervåning - pris och arbetsmoment
 
Priserna är inte särskilt hjälpsamma om inte ytan redovisas, endast Bjornligans hus kan man läsa ytan på.
 
G
Vi valde Hjältevads nya husserie Spira där man också får göra klart övervåningen på egen hand. Den har en helt annan konstruktion med bl a limträbalk i nocken och betydligt grövre yttertaksreglar. Dessutom ett yttertaks som "andas" inifrån och ut men håller tätt utifrån och in. Typ som Gore Tex.
- Luftspalt behövs inte
- Takregeln medger 35 cm isolering så man behöver inte sadla på denna.
- Hela övervåningen har öppet i nock då inge hanbjälkar behövs.
- Inga stödben behövs så rummen känns mycket bredare.
- Vi fick priset 60 000 kr av en firma att isolera hela övervåningen inkl plastning o glespanel=mycket billigt.
- Man kunde köpa helt isolerad övervåning som tillval för 63 000=prisvärt och bekvämt.
 
  • Gilla
puttelito
  • Laddar…
Gäst: Valde själv bort Hjältevadshus just pga av deras "Älvsbyhus lösning" av takkonstruktionen. Finns så klart fördelar med denna som du nämner men en hel del nackdelar också...
 
En ekonomisk fördel med att skjuta upp att inreda vindsvåningen är att man då (ännu i alla fall) kan få ROT-avdrag på arbetskostnaden.
 
G
CIW skrev:
Gäst: Valde själv bort Hjältevadshus just pga av deras "Älvsbyhus lösning" av takkonstruktionen. Finns så klart fördelar med denna som du nämner men en hel del nackdelar också...
Hur gör du jämförelsen med Älvsbyhus? Vi tittade ganska nyligen och fanns ingen likhet över huvud taget... Och några nackdelar kan vi inte se, bara fördelar...
 
G
Hur ser du den liknelsen? Vi köpte nyligen och jämförde ganska noga. Vi såg inga som helst liknelser med Älvsbyhus takkonstruktion. Bara fördelar Hjältevadshus lösning.
 
Tack för bra kommentarer. Nu har jag lagt till uppgifter om antal kvm i prisexemplen. En komplettering med vad ROT-avdraget hamnar på är på ingång.
 
Kan någon förtydliga lite mer konkret angående Hjältevads "taklösning", vilka produkter använder de? Gäst skriver att yttertaket andas (vilket får mig att anta att han menar underlagstaket), och CIS jämför detta med den lösning som Älvsbyhus använder sig av (vilket är produkten "Bison Underlagstak" http://www.vison.se/produkterutak.html )...
 
M
Inredde övervåningen i ett Älvsbyhus Höner med förhöjt väggliv, 2009. Gjorde allt utom elen själv. Ingen dusch men väl en liten toalett. Isolerade innerväggar med både spån och gips på båda sidor. Sprutisolerat ut till takfot. Vattenburen värme. Handlat allt trämaterial utom dörrkarmar (5st) på Byggmax. Vanligt laminatgolv.

Totalsumman landade på 132 455 kr.

Ca 60 Kvm
 
Nu har jag lagt in uppgifter om priset fördelat på arbete och material och eventuellt ROT-avdrag.
 
M
Magnus_Strömbäck skrev:
Inredde övervåningen i ett Älvsbyhus Höner med förhöjt väggliv, 2009. Gjorde allt utom elen själv. Ingen dusch men väl en liten toalett. Isolerade innerväggar med både spån och gips på båda sidor. Sprutisolerat ut till takfot. Vattenburen värme. Handlat allt trämaterial utom dörrkarmar (5st) på Byggmax. Vanligt laminatgolv.

Totalsumman landade på 132 455 kr.

Ca 60 Kvm
Hej,
Nu är det längesen du gjorde inlägget men kanske kan jag få ett svar om jag har tur.
Vi inreder nu vår övervåning och gör allt arbete själv förutom elen, badrummet har en släkting gjort så där får vi inget våtrumsintyg men vi har dokumentation. Vi är nu lite oroliga att vi inte får något slutligt slutbesked då vi inte har intyget. Har du några erfarenheter kring det? Kan du något kring det? Är det något kommunen kan kräva?
Tacksam för svar.
//Malin
 
  • Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
K
Våtrumsintyg kan ni skriva själva. Sök här på forumet så hittar du exempel på hur det kan se ut.
 
Malinvillakalmar skrev:
Hej,
Nu är det längesen du gjorde inlägget men kanske kan jag få ett svar om jag har tur.
Vi inreder nu vår övervåning och gör allt arbete själv förutom elen, badrummet har en släkting gjort så där får vi inget våtrumsintyg men vi har dokumentation. Vi är nu lite oroliga att vi inte får något slutligt slutbesked då vi inte har intyget. Har du några erfarenheter kring det? Kan du något kring det? Är det något kommunen kan kräva?
Tacksam för svar.
//Malin
Hej Malin,

Hur lång tid tog det för er att slutföra övervåningen?

Vi skall nämligen beställa en villa Huskvarna och funderar lite gällande övervåningen.
Nu är ju Kalmar och Huskvarna olika hus men en fingervisning skadar inte.
Sedan är entréplan nästan identisk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.