Hej
Behöver er hjälp och råd. Denna lägenhet är i till salu men blir inte såld. Den ligger i ett attraktivt område med väldigt få lägenheter av denna storlek. Det som är minus för lägenheten är att det finns bara en toalett... och att det förr röktes i den så den har en doft av rök :( . Köparna som varit och tittat har anmärkt på lukten, toalett plus att en del vill ha öppen planlösning från köket till allrummet och några har undrat vart det fjärde sovrummet är....?Priset är satt utefter att den inte är i tipptopp skick men hade ändå trott att det skulle bli lite budgivning. Kan det vara så att det är för mycket att renovera plus att man inte får bolån på renoveringskostnad....Varför jag vill ha hjälp med planlösningen är för att jag har tänkt att renovera den så att den tilltalar så många intressenter som möjligt. De tjocka väggarna är bärande. Länkar till aktuell annons
Välkomnar alla ideer :)

http://http://www.maklarhuset.se/till-salu/bostadsratt/sundsvall-sodermalm-nygatan_45-560830


Planlösning Nygatan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då tror jag att det handlar om att göra den mer neutral färgmässigt.

Att riva väggar, byta kök, eller fixa en extra toalett, genererar nog inte värdeökningen som överstiger kostnaden.

Att du idag exkluderar köpare som vill ha något helt klart att flytta in i, är nog sant.

De du också missar är alla de (och jag tror de är många) som inte har kapaciteten att se förbi en rosaröd hall, men ändå kan tänka sig en mindre renovering (typ omtapetsering). Hur många gånger har man inte hört kommentarer om tapeter på visningar, där boendet i vilket fall kräver en makeover.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag tycker inte att den ser så tokig ut, charmig lägenhet helt klart. Att det luktar rök är dock ett klart minus och det måste du nog åtgärda. Det finns spärrfärger och annat man kan använda, kanske bäst att höra med en firma som kan detta?

Bara en toalett i en såpass stor lägenhet är ett klart minus. Jag tycker det ser ut som att det skulle få plats en wc-stol bredvid duschväggen. Problemet är att man måste bila upp golvet. Mina kunskaper om bomarknaden i Sundsvall är för bristfälliga för att kunna göra någon bedömning om det är värt det. Det blir hur som helst inte någon jättebra lösning iom att badrummet fortsatt är väldigt litet.

Eftersom väggen mellan kök och allrum verkar vara bärande skulle jag nog skita i att fixa en öppen planlösning. Kostar nog mer än det smakar.
 
Jag tror att det är en hel del saker som gör lägenheten svårsåld.

Målgruppen för en stor lägenhet i Sundsvall är antagligen en barnfamilj.

Då är dina minus.

1. Inrökt
2. För litet kök
3. Endast en toalett
4. Ytan är felplanerad, för stor del till allrum och vardagsrum. Där köket är skulle det varit ett sovrum och Allrum/v-rum skulle inrymt köket också

Sen är det ju ekonomin också, man verkar kunna köpa en enklare villa/radhus för 2,5-3 miljoner i Sundsvall. Den extra miljonen i lån äts upp av avgiften till föreningen (även om den egentligen inte är hög).

Jag tror helt enkelt att många i målgruppen väljer ett annat boende då det är ett för stort och dyrt projekt att få den lägenheten ändamålsenlig.


Vad du ska göra?

Se till att sanera bort all röklukt.

Måla om allt utom möjligtvis vardagsrummet. Alla bordet måste bort.

Plocka bort "pensionärsmöblerna" och inred sparsmakat och modernt. (mixen av coca-cola- spegel och gökur känns inte så tilltalande)

Bygg en känsla för att här kan en modern barnfamilj bo...


Edit: Eller så sänker du priset till nån köper...
 
Redigerat:
Tack för snabba svar :)
Det är min mors lägehet varav lite annan stil än toppmodernt :)
Vi rådfrågade mäklaren innan ang.röklukt och eventuell renovering men de trodde det skulle gå bra ändå.....
Min idé var att flytta köket till allrummet och göra nuvarande kök till ett sovrum. I det större sovrummet är det möjligt att göra toa dusch i garderobsutrymmet, tror man kan komma åt avloppet ganska enkelt. Håller med om att röklukten måste bort och att färger neutraliseras. Kom gärna med fler synpunkter.....
 
Frågan är om det är värt att renovera för så mycket pengar, tveksamt om du får ut det i Sundsvall. Vad går liknande lägenheter för i bättre skick som mest?

Dina planer skulle ju kosta minst 3-400 000 kronor om man inte gör allt själv och går det att sälja en lägenhet såpass dyrt att det faktiskt blir värt det med en sån renovering?

Det är iaf steg ett att ta reda på.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Frågan är om det är värt att renovera för så mycket pengar, tveksamt om du får ut det i Sundsvall. Vad går liknande lägenheter för i bättre skick som mest?

Dina planer skulle ju kosta minst 3-400 000 kronor om man inte gör allt själv och går det att sälja en lägenhet såpass dyrt att det faktiskt blir värt det med en sån renovering?

Det är iaf steg ett att ta reda på.

Precis. Kolla på slutpriser för liknande lägenheter i toppskick innan du börjar plöja ned 100-tusentals kronor i renoveringar. Slantarna rullar snabbt iväg när man börjar renovera och det är ju inga små projekt att flytta kök och badrum.
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
Du ska inte göra för mycket, det betalar sig aldrig. Men för att få in rätt målgrupp till visningarna så behöver du ändra stil på lägenheten. Nu ser man tydligt att det är en äldre människa som bott där. Ut med alla möbler, mattor, gardiner etc som känns "äldre". Måla väggarna vita förutom nån fondvägg du kan låta vara kvar som lila. Röklukten i badrummet bör du fixa om det kan göras för rimliga pengar.
 
Töm lgh på så mycket som möjligt....inte mer renovering än att måla om till ljus färger...allt annat tror jag är bortkastade pengar och arbete.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mitt tips: Måla om allt med spärrfärg (två lager, 24 timmars torktid mellan varje), sätt upp en billig fondtapet på en vägg i de rum där det blir för vitt annars.

Kontrollera mattorna, mycket lukt kan sitta där. En kemtvätt är värd pengarna, om det är äkta mattor och gör även färgerna mycket klarare.

Sedan är det detaljer som att den stora mörka soffan borde stå mot den mörka väggen och de ljusa vid fönstret, det ger bättre harmoni och ser trevligare och rymligare ut. Ger även visionen av att det skulle kunna användas som stort sovrum.

Att börja flytta kök och ändra planlösning kan nog kosta mer än det smakar.

Personligen vände jag tidigare i dörren om det luktade rök, men numera finns det ju spärrfärger.
 
Redigerat:
Spärrfärg + ordentlig vädring och massor av doftljus i samband med visningen :).
 
C
Jag hade nog själv slagit till direkt om jag hade varit ute efter en lägenhet i Sundsvall. :D
Tror det handlar om att invänta rätt spekulant helt enkelt. Målgruppen är ju väsentligt mindre än om lägenheten varit liten eller barnvänlig. Men det är ju svårt att göra den till något den inte är utan att lägga ner avsevärda summor och tid. Vilket som redan sagts knappast lönar sig.
 
Mikael_L
Röklukt kan gå att råda bot på med ozonbehandling ... tror jag ;) Används iaf för att åtgärda inrökta bilar.

Sök lite efter det. Är det inte alltför dyrt så gör det även om du sen målar om mycket av lägenheten.

Undvik ombyggnationer och annat som kostar mycket. Fixa lite fräschare stil med enkla billiga medel istället.
Många bra tips har redan skrivits, alla jag kom på har redan nämnts. :)
 
Du kan lämna in alla innerdörrar och låta en lackeringsfirma måla dem vita.
Det gör hela lägenheten mer modern och kostar inte så mycket.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.