Stort tack för svaren KungAnka och johan.strahle! Min granne äger idag bara en tomt utan fastighet. Och grannen köpte den "nyss" fastigheten. Jag har knappt pratat med honom.
Vet att en annan granne 100m bort sprängde själv på eget bevåg. Dock utan närliggande fastigheter, men det såg bitvis ut att gå lite vilt till.. Vad denna tar sig till kan man ju fråga sig. Förmodligen går det rätt till men vem vet säkert? Manipulerade sensorer? Kan man hyra in egna?
Muren är i tomtgränsen och huset mitt står 4m ifrån och de ska spränga ca 3-4m in på deras tomt.
VÄRRE är att mitt hus står med grundmurar på berget! Kanske samma berg de spränger i, så jag förstår ju risken de tar....
 
Redigerat:
Huddingebo skrev:
Jag robbar tråden lite om det är ok? Jag har också en mur! Och en granne som ska bygga.
Och spränga några meter ifrån. Det är en kallmurad sprängstensmur kanske 1,5m hög.
Dessutom ligger min källargrund ytterligare 4m bort, murad av betonghålsten. Vad gäller nu? Tänk om de bara sätter igång och spränger en vacker dag?
Tipsa grannen om att överväga stenspräckning istället, det finns flera firmor i Stockholm som jobbar med den tekniken.
 
vik_tor skrev:
Vilket ansvar menar du att det är som han har?

Det ansvaret TS har borde vara att ta reda på vad muren är dimensionerad för. Detta borde antingen grannen eller kommunen ha uppgifter om.

Det borde dock inte vara TS ansvar att schakta bort allt material runt muren, röntga för att ta reda på hur den är uppbyggd i detalj för att sedan använda den här informationen till att ta fram en hållfasthetsberäkning.
Byggherren har ansvar att iaktta hur kringliggande fastigheter påverkas av bygget. Om en fastighetsägare sätter upp en stödmur för att bli av med en sluttning, t ex för att anlägga parkeringsplatser vilket verkar vara fallet med denna stödmur, så måste denna fastighetsägare, tillika byggherre för stödmuren, söka bygglov för stödmuren. Det bygglovet innefattar bland annat höjd på stödmur. Dock innefattar det inte eventuella framtida användningsområden för grannfastighetens mark som ansluter till stödmuren. Om TS hade vetat att han skulle bygga ett garage i direkt anslutning till stödmuren när stödmuren uppfördes borde TS villkorat bygglovet för att anpassa stödmuren för dina framtida behov, och kanske delat på kostnaden på något sätt.

Om TS har en stödmur som är 10 år gammal och grannen avser bygga en gigantisk pool i direkt anslutning till TS stödmur så tror jag inte TS skulle tycka att ansvaret för hållfasthet är hans, utan snarare grannens som vill ändra användningsområde för marken från gångstråk med gräsklippare till gigantisk pool.
 
Redigerat:
verktygsgalningen skrev:
Byggherren har ansvar att iaktta hur kringliggande fastigheter påverkas av bygget.
Ja. Men TS frågar hur han skall gå vidare och du svarar med att allt är TS ansvar.

Ansvaret grannen har är att kunna bistå med information hur muren är dimensionerad då det är omöjligt för TS att på plats undersöka detta utan omfattande ingrepp.

TS kan sedan ordna ett intyg att hans nya laster inte överstiger dimensioneringen.
 
Redigerat:
Kontakta en byggkonsult som får lämna ett skriftligt utlåtande. Tror inte att det finns något dimensioneringsprotokoll/beräkning för en stödmur som uppförts endast för att skapa nivåskillnad. Brukar bara innehålla höjdskillnad. Möjligen kan en markentreprenör, med hjälp av måtten på kantstöden, uppskatta hur den dimensionerats när den uppfördes.

Begär ut bygglovshandlingarna för stödmuren och se hur detaljerat bygglovet var, med lite tur finns det information om modell på kantstöd. Hittar du modellbetäckningen så kan du googla fram fakta (kolla t ex S:t Eriks, dom specar dimensioneringsr på sin hemsida) Tror dock att det är enklast att, som någon skrev tidigare, bygga grunden så den avlastar kantstödet. Lite kostsamt men en trygghet för framtiden.
 
Jag är absolut ingen expert men med sunt förnuft kommer man långt. Jag har själv en granne som nu gör samma sak. Vi har en Nivåskillnad på 0.75m mellan hans garage och min carport. Båda ligger 1m från tomtgräns vilket är helt enligt detaljplanelagt. För att överhuvudtaget kunna nyttja denna yta ( både för min och hans del) byggde jag en granit mur av sprängsten på min tomt. Han vill nu reklamera muren eftersom den antagligen inte håller för hans bil om han ställer den precis intill muren.
Jag resonerar som så att har han några hållfastighetskrav på sin uppfart får väl han förstärka med L-stöd eller liknande på sin sida. Jag har svårt att tro han bara han kan skjuta över det på mig. Muren är ju inte gemensam.
Jag menar att ansvaret ligger nog på dig om muren ligger på granfastigheten. Ligger den på din mark bör du kunna hantera det som du vill. Har ni uppfört muren gemensam och den ligger på båda fastigheterna är det nog bara att komma överrens. Det tycker jag alltid att man skall göra ändå. Oavsett regelverk. Man skall ju bo bredvid varandra.
Lycka till
1.
 
Har grannen bygglov (marklov) för muren ?

Eftersom muren är mer än 0.5 meter hög behövs marklov när man bygger den.
Vid detta bygg/marklov skall man visa att den är konstruerad att hålla för vad som kan ske i omgivningen.

Om du bygger en rörkulvert på din fastighet alldeles bredvid tomtgränsen, så behöver du inget bygglov. Men att köra en komprimator (padda) är ju ett måste när man skall återställa marken. Därav följer att det är grannen när han gjorde muren skall visa att den tål normala markarbeten i omgivningen.

Har han bygglov/marklov för muren så kan man där se hur den är konstruerad, men det ligger på honom att sedan underhålla muren......

Ta kontakt med kommunen, fråga om marklovet...
 
En gigantisk pool väger mindre än motsvarande mängd mark !!!

Densitet för vatten :1 kg/dm3

Densitet för berg: 2,8 kg/dm3
 
claesborjesson skrev:
En gigantisk pool väger mindre än motsvarande mängd mark !!!
Jag tänkte samma sak men han kan ha syftat på en pool ovan mark
 
Jag har nu gått vidare med ärendet och diskuterat många lösningar.

Pålning blir dyrt samt att jag fått rådet att inte koppla ihop en "flytande" byggnad med en pålad, låter för mig rimligt.
Att göra en geoteknisk undersökning + undersökning av muren blir också väldigt kostsamt.

Jag får helt enkelt bygga försiktigt och hoppas grannen går med på att vi gemensamt med en oberoende part dokumenterar upp hur muren är idag och befintliga skador och sedan får vi utgår från det om något framtida problem uppstår.

Är tacksam över all respons i denna tråden och det intresse ni visat, många bra tips! Tack för dessa, även alla som inte håller med mig alls i tidigare diskussion, det har gett mig nya sätt att se på saken. Det känns lite som jag ger upp och jag är inte helt säker på att jag tar den billigaste eller säkraste utvägen men jag är inte heller intresserad av att vänta månader eller kanske år på att få dra igång mitt bygge.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Man kan ju fundera hur muren kom dit/är gjord.
Garaget stod där och man kan ju knappast grävt bort 2 meters höjd 1,5 meter från en byggnad, rasrisken/underminering måste ju varit för stor. Att det skulle kunna vara ett L-stöd är ju ännu mindre.

Har man bara murat eller gjutit rakt upp så är det ingen större hållfasthet i den muren.
Kan ju vara så att man spontat och förhoppningsvis ganska djupt och då finns det goda möjligheter att muren står bättre.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.