OK, nu ska fönstren bytas och en tigersåg står på önskelistan- tips och små smarta råd efterlyses till oss som är rel. nya i gamet... iallafall vad gäller större attiraljer än fogsvans.
 
Jag köpte en batteridriven tiger- såg
Man måste ha många batterier om man skall jobba under någon längre tid :-/men det är skönt att slippa sladd!
Kapaciteten är helt OK konstigt nog...
 
karlhannah skrev:
OK, nu ska fönstren bytas och en tigersåg står på önskelistan- tips och små smarta råd efterlyses till oss som är rel. nya i gamet... iallafall vad gäller större attiraljer än fogsvans.
Hyr en proffsig tigersåg istället för att köpa en. Du skall väl inte hålla på och byta fönster mer än en gång?
 
Det är det eviga dilemmat...köpa eller hyra....

Men det är ju kul att ha egna verktyg ;D
kan ju alltid komma till användning senare igen ... eller? :-/
 
JockeR skrev:
kan ju alltid komma till användning senare igen ... eller? :-/
Troligtvis inte. Typiskt rivningsverktyg. Rörläggare har det för att kapa rör.
 
Senaste nr av tidskriften "Gör så här" http://www.gorsahar.com/ ger råd om bajonettsågar. Det fungerar bra med de extremt billiga, även om man inte kan göra precisionsarbeten med dem (de skakar). Däremot skall man undvika billiga blad.
 
kurt skrev:
Det fungerar bra med de extremt billiga, även om man inte kan göra precisionsarbeten med dem (de skakar). Däremot skall man undvika billiga blad.
Jag har en billig Toolmate från silvan.. funkar kannon, men det är MYCKET stor skillnad på billiga och dyra blad.
 
KÖP.......helt klart ett prisvärt o kanon bra verktyg...till allting,,,,,,,,,kapa loss ljudämparen,kvista lite i trädgården mm mm ;D
 
Jag håller med El-micke. Köp en kvalitetssåg med pendling! Endast fantasin sätter gränser för vad man kan ha den till. För någon vecka sedan fällde jag ett ganska stort päronträd och styckade det med tigern. Några dagar senare tog jag bort en (annan) stubbe genom att frilägga rötterna närmast stammen, skölja bort jorden med vattenslang, och slutligen fimpa rötterna med tigern. Batteridriven tror jag inte på, eftersom jag tror att mångsidigheten försvinner.
 
Aha, måste erkänna att jag inte ens sett någon batteridriven. Är visserligen lite misstänksam mot det men sugen då jag även ska fixa en sjöbod långt ifrån elkontakter och där skulle den kunna ersätta motorsågen och kanske bli lite enklare...

Tål att grunna på och kika vidare, tack för alla svar!
 
Även jag behöver en Tiger för att nedlägga en carport.

Är nog inne på att köpa en lågprisare, då det knappast blir tal om precisitionsarbete.

På en annan tråd rekommenderas ex "Kellen".

Vad som dock undrar mig är att sågdjupet endast är 115 mm. Ni som använt tigersågar - räcker detta för "normalanvändning" (om man exempelvis skulle såga loss fönsterkarmar)? Får man större sågdjup med dyrare maskiner?

Mvh/ Gladestone
 
Jag har en power craft tigersåg och den fungerar mkt bra. Den vibrerar säkert mer än en dyr modell. Den har använts till en hel del tuffare arbeten. som att kapa och klyva stock 150 mm tätväxt husstock. Kapa tegel och lättklinkerblock.Riva plåttak.Såga gammla vattenledningar i stål. Sågdjupet bestäms av hur långa blad jag sätter i. Satsa på kvalitetsblad.Så har du snart blad för mer än vad en billig såg kostar.
Det är enligt mig en väldigt bra maskin som man har stor användning för så jag skulle köpa en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.