Hej!

Jag har en fundering.
Jag ska plantera lite "grönt" bakom dammen som skydd för grodor etc., som förhoppningsvis vill bo här.
Gick en promenad i skogen och kom till en skuggad, torr och fin dunge där det växer massor av sådana växter som jag hade tänkt mig...

MEN vad är det för något?
Är dom ens perenna?
Är det ogräs som långsamt kommer att vakna till liv och äta upp huset? :) :wow:

Känner spontant för att gräva upp en hel del och gräva ner, men kanske bäst att rådfråga er experter först! :)

image1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser "dammområdet" ut just nu.
IMG_5502.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Kirskål - ett av de värre ogräsen som tar över hela trädgårdar. Släng i soptunnan.
 
Det där är kirskol. Aggressivt ogräs som är hopplöst att bli av med.
 
D09
Så det är inte bara parkslide man ska akta sig för :/
 
Y
:p
ROUNDUP-Kills.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MÄH !!!?? Jag som tyckte dom var så fina... och gratis. :(
Stort tack för hjälpen!
 
Kirskål går också och äta som sallad. Ni är då självförsörjande ;). De brukar hålla sig i schack när man klipper gräset. Att gräva upp är svårt då man måste få med sig hela roten för att den inte ska multiplicera sig om jag kommer ihåg rätt.
 
  • Gilla
LaoLars
  • Laddar…
Det positiva man kan säga om kirskål är att den trivs bara när den får vara i fred, klippta gräsmattor klarar den inte. Tar man hem en blomma som även har lite kirskål i sig kan man nypa bort bladen när man ser nya, då självdör den,
 
  • Gilla
LaoLars
  • Laddar…
H
Definition av ogräs är, något som växer där man inte vill att det skall växa. Men det kan vara vackert ändå. :)
 
Vill du gärna ha den runt dammen så gräv ner våtrumsmatta ca 30cm ner, så kommer den bara sprida sig inom det området.
Som DAGG skrev så kan man ha den i sallad, något för skarp smak för min del dock :)
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
H
Montören skrev:
Vill du gärna ha den runt dammen så gräv ner våtrumsmatta ca 30cm ner, så kommer den bara sprida sig inom det området.
Som DAGG skrev så kan man ha den i sallad, något för skarp smak för min del dock :)
De blommar också. :) Man får nog välja Kirskål eller inte, väljer man inte så har man Kirskål iallafall.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vår förra granne hade fått den briljanta idéen att odla kirskål i trädgården, de som bor där nu är helt knäckta över detta! Den finns överallt och har även spridit sig in till oss. Den är lätt att rycka upp men kommer tillbaka nästan direkt och sprider sig enormt. Om jag hade varit du så hade jag inte släppt in den, det finns så himla mycket annat fint att plantera istället!
 
  • Gilla
Bzr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.