Jag och min sambo har precis börjat kolla upp det här med husbygge. Det vi fastnade för först var Älvsbyhus, mycket på grund av det billiga priset men också för att de just nu bygger på tomter som vi verkligen vill ha en av i ett område där vi verkligen vill bo. Det finns inga andra tomter i det området och "begagnade" hus säljs till samma pris som det kommer kosta oss att bygga nytt. So far so good.
Nu är det ju dock så att Älvsbyhus är rätt omtalade vad det gäller standarden. Jag upplever dock att de som har ris att komma med inte själva har någon erfarenhet av husen i fråga, medan de som själva bor i dem har mer ros att komma med. Så min fråga; vad tycker du som har erfarenhet av/bor i ett älvsbyhus?
Och vad gäller torpargrunden är det inga konstigheter, det har vi bra koll på.

Jag skulle gärna vilja ha lite tankar kring smålandsvillans hus också. Har hittat några trevliga hus där och jag tycker att lösningen där man arbetar bort 5 % av kontantinsatsen känns som en väldigt stor ekonomisk fördel. Vem vill inte spara in några hundratusen liksom?

Tack på förhand!
 
Vi var länge inne på att bygga Villa Kalmar från Smålandsvillan. När vi till sist hittade drömtomten så var den på gott och ont knuten till Älvsbyhus. Vi bor idag sedan ett drygt år i ett Höner och vi stortrivs. Givetvis är det en del som är bra att ha koll på dock för att kunna göra ett val som man blir nöjd med. De främsta skillnaderna som jag kommer att tänka på såhär på rak arm:

1. Grunden. Ni skriver att ni har koll på skillnaden men Smålandsvillans isolergrund tycker jag är en fördel gentemot Älvsbyhus uteluftsventilerade grund.

2. Köket. Smålandsvillan har (eller hade när vi tittade på dem 2011) väldigt mycket fler valmöjligheter vad gäller köket. Tre nivåer om jag minns rätt?

3. Innerväggarna. Smålandsvillan har enkelgips som väggbeklädnad. Älvsbyhus har 10mm spånskiva. I båda fallen är de vanliga innerväggarna oisolerade. I Älvsbyhus är innerväggen mot tvättstugan isolerad för att dämpa ljud från värmepumpen. Hur det är i Smålandsvillan vet jag inte.

4. Yttertaket. Smålandsvillan har oljehärdad board som undertak under takpannorna, levereras som takkassetter. Älvsbyhus har en genomtrampningssäker undertaksplast på traditionella takstolar.

5. Övervåningen. Om man väljer ett 1,5-plans hus så ingår innertrappa och gavelfönster på Älvsbyhus. När vi tittade på Smålandsvillan var detta tillval.

6. Ytterpanel. På Smålandsvillan kan man välja liggande panel (vet inte om det gäller alla modeller). Något sådant alternativ finns inte på Älvsbyhus.

7. Badrum. Man kunde när vi tittade på Smålandsvillan kunde man välja till helkaklat badrum. Det går inte på Älvsbyhus. Vissa säljkontor erbjuder det via lokala firmor de har kontakt med men man ska då vara medveten om att man inte köper det av Älvsbyhus. Älvsbyhus badrum består av våtrumsmatta från Tarkett och våtrumsskivor från Fibo Trespo. Vi valde till högsta nivån på badrumsinredning och då tycker vi att badrummet känns kanon.

8. Uppbyggnaden. Smålandsvillan (åtminstone Villa Kalmar) levereras i 2 stora moduler som är delade på längden mitt i huset. Älvsbyhus levereras i 2,6m breda moduler och vårt Höner (storlek ungefär samma som Kalmar) består av 5 moduler. Detta för att modulerna ska kunna transporteras på vanliga tåg och lastbilar utan följebil.

Det var nog de skillnader jag kommer att tänka på direkt. Sen ska jag inte sticka under stolen med att Älvsbyhus är de "enklaste" husen på den svenska marknaden. Det är hus som är konstruerade för att kunna byggas rationellt i fabrik med de kostnadsbesparingar det innebär. Allt snack om att det känns som förvuxna sommarstugor, etc är enligt mig rent struntprat. Vi älskar vårt hus och är till 100% medvetna om vad vi köpt. Jag vet var Älvsbyhus sparat in pengar och jag är ok med de kompromisserna.

De grundläggande ingående materialen är av god standardkvalitet (Vitvaror från Bosch, badrumsinredning från Ifö, blandare från FM Mattsson, innertak från Byggelit, etc). Köksstommar och luckor tillverkas i egen fabrik vilket gör att de inte ger mycket till avdrag om man väljer bort köket för att sätta in något annat. Är det något vi skulle valt bort och gjort själva så är det golvet. Älvsbyhus erbjuder 4 olika fanérgolv från Golvabia. Golvet i sig är jättesnyggt men är lite känsligt. Jag hade gärna lagt in en riktig parkett, alternativt, om man har barn eller husdjur som sliter på golvet, ett laminatgolv.

Om det är något ni undrar, fråga på!
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias Kyhlstedt
  • Laddar…
Hej,

Vi flyttade in i ett Älvsbyhus (Oden) nu i januari. I stort är vi nöjda och trivs mycket bra. Det är inget lyxhus vi har köpt, men det visste vi innan också... Standarden är helt klart godkänd. Det enda mindre bra är väl kanske att det bara är spånskivor i väggarna. Det blir lite lyhört samt att det kanske inte är det optimala att sätta upp tapeterna på... Men det är inget vi egentligen stör oss på. Är ni ute efter ett bekvämt och bra boende för en vettig månadspeng kommer ni nog också att bli nöjda.
 
axed: Bor i ett Höner sedan 5 år tillbaka. Efter några år när huset satt sig "klart" och man vill tapetsera om så går det utmärkt att skruva upp gips utanpå spånskivorna, så får du riktigt robusta väggar där tapeterna inte spricker.
 
Spontant känner jag... Ska man behöva sätta upp gips efter fem år för att väggarna ska kännas tillräckligt robusta för att sätta upp tapeter?
 
Nej, det behöver man inte. Men det är inga av de billigare hustillverkarna (Älvsbyhus, Smålandsvillan etc etc) som erbjuder dubbelskivade väggar (spån+gips / gips+gips) vad jag känner till (vilket är något som jag själv prioriterar). Min poäng var bara att om man inte har tummen mitt i handen så kan man fixa saker i efterhand till en billig penning. Alternativet är väl att gå direkt på någon av de dyrare hustillverkarna och låta dom göra jobbet från början om man har budget till detta.
 
Det var nog en (medveten?) missuppfattning av det som skrevs. Det är inget unikt att man kan få tapetsprickor under de första åren i ett nytt trähus. Det hade även 2 st Smålandsvillor (med gipsväggar som sagt) vi tittade på nere i Kungsbacka året innan vi började vårt husbygge. På de "typiska" ställena vid övre hörnen runt ett par fönster. Säger såklart inte att alla får det (vi har inga ännu efter 13 månader...)

Sen rör ju givetvis spånskivorna på sig lite mer än gips. Jag håller med stort intresse koll på våra tapeter men hittills har inte en enda spricka dykt upp som sagt. Men det är ju mycket möjligt att det dyker upp de kommande åren.

Men det är hursomhelst inte en fråga om att väggarna inte känns tillräckligt robusta för att sätta upp tapeter. Herregud det finns ju drösvis med gamla hus där man tapetserat på treetex och det utan att tapeterna spruckit. Där kan vi snacka rörelser med årstiderna som vida överstiger spånskivans. Dock berättade målaren som tapetserade vårt hus att man hade vissa problem med tapetsprickor innan man gick över till de limmade pappremsorna (hanteras lite annorlunda på spånskiva än på gipsskarvar tydligen) som man numera använder. Precis som med allt annat. Upptäcker man något som inte fungerar som tänkt så ändrar man på det.

Tyvärr är det just sådana kommentarer som gör att folk ofta får en skrev bild. Givetvis håller väggarna, givetvis fungerar takplasten, balkgrunden, radiatorer istället för golvvärme, etc. Det vore ju kommersiellt självmord i dagens informationssamhälle med Facebook, etc att bygga hus med samma konstruktionslösningar som man använt i 20+ år om man vet av erfarenhet att de inte fungerar. Sen att det finns exklusivare hus, med ännu bättre lösningar (spån eller osb + gips utanpå t.ex.) är det ju ingen tvekan om. Vill man ha det och har ekonomin att betala för det så ska man ju definitivt välja det. Men vissa vägval vad gäller material måste man såklart göra om man ska bygga ett hus för det pris som ett Älvsbyhus eller en Smålandsvilla betingar, även om den största besparingen såklart består i att 90-95% av huset byggs i fabrik så man slipper ha dyra hantverkare på byggplatsen istället för billigare fabriksanställda på ett och samma ställe. Det har fördelar och det har nackdelar. Vill man skräddarsy sitt hus i detalj så är det ju inte till någon av modulhustillverkarna man ska vända sig.

Kort sagt: Min åsikt är att det finns många olika hus men att det från de stora svenska tillverkarna inte finns några direkt dåliga hus idag. Sen kan ju såklart dåliga hantverkare förstöra vilket hus som helst vid monteringen/bygget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ashe
  • Laddar…
Jag bor sedan september i en Villa Kalmar och är nöjd, självklart spricker tapeter, det är ett trähus det sätter sig i början och det rör lite på sig, men detta har Smålandsvillan vart snabba med att åtgärda.

Har ett par vänner som bor i ett Älvsbyhus, och är inte imponerad, standarden är inte alls som Smålandsvillan.
Köket i vårt hus är från Vedum, och övriga detaljer är inga lågbudgetvarianter. Medans deras Älvsbyhus verkligen känns budget tråkigt nog då huset utifrån är mycket fint men invändigt kan man se att de tummar på material och jobb.

Detta är mina åsikter. Om jag skulle bygga igen skulle jag dock inte välja någon utav dessa även om jag e nöjd med Smålandsvillan.
 
Känner ett par som har ett Älvsbyhus och det är absolut inga fel på det. Däremot ska man ju inte förvänta sig ett Trivselhus för dubbla summan när man handlar ett Älvsbyhus. Det är ett bra standardhus för en billig peng helt enkelt. Tycker faktiskt att många av deras planlösningar är roligare än konkurrenternas (Smålandsvillan, Hjältevadshus m fl). Men visst, man får en högre standard med Smålandsvillan, Hjältevadshus, Myresjöhus eller Move Home. De två sistnämnda något högre än de förstnämnda. Vi tittade mycket på Älvsbyhus i början, men kände att standarden inte räckte för att vi skulle bli nöjda. Tittade då mer på Smålandsvillan Kalmar. Till sist köpte vi Hjältevadshus Spira efter mycket jämförelser. Det är kanske inte den roligaste planlösningen, men den är tillräckligt bra för oss och kvaliteten är bättre än konkurrenterna enligt oss. Dessutom den enda av de riktigt billiga husen som har golvvärme :) Hoppas ni hittar det som är rätt för er iallafall, och lycka till!
 
  • Gilla
Erik_Johansson
  • Laddar…
Har bestämt mig för att bygga Älvsbyhus. Tomten är ej avstyckad ännu och säljs via Älvsbyhus.
Jag vet också att jag kommer köpa ett hus med lägre standard till ett lägre pris. Jag gillar t.ex inte att dom har foder runt fönster invändigt i stället för mdf fönstersmygar som t.ex smålandsvillan har. Dessutom är foderna runt dörrarna spikade med någon fult kullrig spik i stället för dyckert. Men jag kan absolut leva med det.

Jag var å tittade på ett Höner från 2005 å tyckte att det var en gräsligt låg standard. Sen var jag å tittade på ett nyare visningshus å blev imponerad. Jag vill ha ett bra, billigt hus. Jag lägger de pengarna som jag "spar" på att köpa älvsbyhus på ett isolerat dubbelgarage i egen regi.
 
Jag bor i ett Eksjöhus men har varit inne i både en smålandsvilla och i Älvsbyhus. Standarden är högre i smålandsvillan, men med alla tillval man önskar är man nästan uppe i samma prisklass som övriga tillverkares billigare husmodeller, värt att ha koll på. Älvsbyhus har dragit in på saker såsom smalare listverk, egentillverkat kök etc. Men planlösningen är ju fantastisk jämfört med smålandsvillan som känns som en lägenhet. Älvsbyhus känns ljusa och luftiga. (Smålandsvillan jag var in i, visningshus, var hemsk, upplevelsen kan dock bero på att ägarna hade otroligt rörigt och saker överallt). Materialvalen i Älvsbyhus är snygga och det är inte hutlösa summor för tillvalen, om man nu ändå väljer att bygga ett enklare hus. Välj ett hus med omsorg, ut och kläm och känn på visningshus från olika leverantörer, har de inga renodlade visningshus, så har de säkert möjlighet att visa hus där familjer bor. Räkna åt alla håll och kanter. Tänk på att om ni har barnvagn, hus med torpargrund behöver en rampanordning om man ska få in vagnen i huset, de byggs ju mycket högre än platta på mark.

Hur ni än väljer kommer ni att bli nöjda tror jag, det är nytt, fräscht, underhållsfritt en bra tid framöver.

Det bästa med mitt hus, Eksjöhus Prioett, är att det är så tyst och tätt. Jag älskar inomhusklimatet. Vi började titta på Älvsbyhus, sedan Smålandsvillan, innan vi beslutade oss för Eksjöhus.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.