Vi håller på att installera ett nytt kök lite pö om pö i en halva av huset vi inte använder. Nytt golv och nya vita köksskåp är på plats. Nu funderar vi på bänkskiva. Köket blir ganska stramt och "modernt" utan krusiduller och vi vill gärna ha en mörk bänkskiva. Eftersom det ska användas till uthyrning ska det vara någorlunda robust och underhållsfritt, så träskiva går bort. Marmor, kompaktlaminat mm är onödigt dyrt.

Svart laminatskiva från Ikea funderar vi på nu. Men olyckskorpar säger att det är som med en svart bil, allt syns, repor, lort mm. Är det dumt att ta en helsvart skiva, borde vi satsa på något spruttigare eller en mer tråkgrå färg istället?
 
Bänkskivor i laminat är slit och släng.

Ha den i några år. Byt ut den om den om den börjar se tråkig ut.

Jag har själv en helsvart kompaktlaminat och självklart syns smuts. Det är dock inget jag stör mig på eftersom det är enkelt åtgärdat med en disktrasa. Jag har även lyckats få någon repa här och där.

Men jag skulle nog vilja slå ett slag för bänkskivor i trä (trots din skepsis):

Lägg ett lager hårdvaxolja och sedan är det klart. Inget mer behov av att olja in och liknande. Trä går även att slipa och behandlla igen om man vill. Laminat kastar man.

Om det blir en repa eller ett märke i hårdvaxoljan kan man laga skadan lokalt.
 
Vi var ute efter samma (?) svarta laminatskivor från ikea men där kom rådet från en försäljare(!) att inte köpa deras svarta skivor då dom har fått massiv kritik för hur smuts,repor och dyligt syns. Dom hade även varit stoppade ett tag påstod hen. Efter denna fakta från försäljaren så avstod vi från deras skivor över huvudtaget och ser oss om efter andra.

Kan tillägga att vi haft svarta laminatskivor från LG collection och dom har fungerat mkt bra mot smuts,repor men kostar ju lite mer än ikea's dito. Vi kan typiskt nog inte använda samma bänkskivor till vårat nya kök......
 
H
Lägger snyggt kakel, eller en tjockare laminatskiva, riktig laminat typ Perstorp. Alt. Så köp en bänkskiva i Björkstav finns på Ikea, vaxas. Slipa vid behov.
 
I vårt radhus satte vi en laminatskiva som kallades svart lava. Den var bara två år när vi flyttade, men då såg den fortfarande ny ut och vi var jättenöjda med.
Däremot tycker jag att den vi har nu som ser ut som ljus marmor ser konstant smutsig ut.
 
Det går utmärkt, och och vill man lyxa så kan man köra svart corian. Blir ett sobrare intryck.
 
Y
Jag har svart i tvättstugan och det var något jag ångrar, fast i kök tycker jag det är trevligt. Själv har jag iofs riktig svart sten/granit? i köket men har sett laminat hos flera andra och där såg det bra ut.
 
Vi la in en mörkgrå laminatskiva från Ikea och när vi flyttade efter 5 år såg den fortfarande ny ut. Men den var mörkgråspräcklig och det är kanske mer förlåtande än en enfärgad.

För övrigt såg hela köket efter 5 år ut som dagen vi satte in det. Så man behöver inte titta snett på allt som är från Ikea. Men vi hade massiva träluckor, är antagligen värre med vita folieluckor.
 
Har haft IKEA svart laminatskiva i kök i snart 7 år. Inga problem, förutom att i en viss vinkel syns en repa som vi gjorde när skivan var nästan ny. Tyvärr har vi även slagit ett jack i kanten på skivan, men det har ju ingenting med varken färg eller IKEA att göra :(
 
H
AndersPS skrev:
Har haft IKEA svart laminatskiva i kök i snart 7 år. Inga problem, förutom att i en viss vinkel syns en repa som vi gjorde när skivan var nästan ny. Tyvärr har vi även slagit ett jack i kanten på skivan, men det har ju ingenting med varken färg eller IKEA att göra :(
Har en grå och svart spräcklig bänkskiva från Ikea, helt ok efter flera års användning.
 
Hemmakatten
Men det allra mest praktiska och mest förlåtande är en mellanljus gråspräcklig laminatskiva .
 
Mellanljus och spräcklig må vara förlåtande. Men det är lite som med en silvergrå bil; smutsen syns inte mot den trista bakgrunden, det syns inte att den är skitig på grund av att den ser rätt trist ut även i rent och orepat tillstånd. Men, jag har haft korkoplastgolv i köket, så jag inser helt klart fördelarna: alltid halvfult, aldrig ostädat och slitet.

Perstorp, Corian och Kompaktlaminat är för dyrt för ett uthyrningskök. Marmor och Blybergsporfyr också. Kakel tycker jag är fult och opraktiskt att ha på bänkskiva.

Verkar som att folk har ganska goda erfarenheter av svart laminatskiva trots allt? Det kanske blir en sån.

Hårdvaxad träskiva... Trä har ju fördelen att det är enkelt att forma och skarva själv. Men att olja in och slipa vill jag slippa på uthyrningsköket, liksom risken för blåbärsfläckar. Björk är för mjukt och ljust, i så fall får det bli ek. Men som sagt, det ska helat vara relativt underhållsfritt.

Men just nu lutar det åt svart Ikea-laminat.
 
H
Kan inte hålla med om grå och svart laminatskiva är tråkigt, den vi har mer en mörkgrå look men det beror ju också på vad man för övrigt i köket vilket uttryck bänkskivan får.
 
KungAnka skrev:
Hårdvaxad träskiva... Trä har ju fördelen att det är enkelt att forma och skarva själv. Men att olja in och slipa vill jag slippa på uthyrningsköket, liksom risken för blåbärsfläckar. Björk är för mjukt och ljust, i så fall får det bli ek. Men som sagt, det ska helat vara relativt underhållsfritt.
Ja, ek eller något annat hårt trämaterial är ju ett måste i ett kök (om man vill undvika alltför mycket märken).
Med hårdvaxolja får du en yta som klarar av vin, blåbär, etc. Ytan blir även len och mycket lätt att torka av.

Vi har gjort så på bänkskivan i tvättstugan. Den är mycket enklare att rengöra än kompaktlaminaten i köket.
 
H
Har också en björkstavs bräda i köket som är vaxad, den är lättavtorkad. Ask är annars hårdare än ek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.