Hej,

Jag har nyss planterat en 30m lång Thujahäck. Valde medvetet att inte köpa den billigaste varianten med nätrot, utan dom lite dyrare i krukor.

Läste på ordentligt före plantering, och har försökt följa riktlinjer enligt konstens instruktioner. Jag odlar denna häck på en föredetta åkermark, där vi byggt vårt hus - det är enligt mina bedömningar rätt hysad matjord i grunden - om än ganska välpackad då den plöjts med maskin i många år.

Hur som helst, jag gjorde följande;

* Grävde ett spår 40cm brett, 40cm djupt.

* Tryckte dit thujor var 30:e cm, jordförbättrade med vanlig planteringsjord samt barkmylla enligt råd från butiken.

* La ner droppslang i jorden (ca 5-10cm ner) från rinkabyrör http://www.rinkabyror.se/artikel/droppslang-16mm-500m/

* Såg till att thujorna hamnar som i en liten upphöjd vall, så att det kunde bli bra avrinning.

Jag har ännu inte gödslat något, då jag läst och hört att detta skall göras först när dom hunnit etablera sig lite (2-3 veckor).

Nu är det en vecka sedan plantering, och dom har börjat gulna betänkligt i topparna. En lätt gul (kanske även brun) ton syns i alla nya skott och jag börjar bli relativt orolig. Känner spontant att jag lagt ner rätt mycket tid, och pengar på att få till detta och redan är det något som inte känns bra.

Vad kan vara fel? Jag har kört droppslangen 3 ggr sedan plantering - lät den stå på en hel dag tills jag kunde urskönja fuktig jord "högst" upp så att säga - i det läget antog jag att det droppat så länge att det går ner såpass mycket på djupet att det borde vara tillräckligt.

Vattnar jag för mkt? För lite? Eller är det här helt enkelt ett helt normalt beteende som blir på grund av omställningen för thujorna?

All input, tips, tankar och idéer mottages med stor tacksamhet.

Bilder på eländet;
IMG_20150502_165544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150502_165608.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150502_165622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150502_165639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsar,
Orolig thuja-ägare...
 
Av det du skriver att döma så tycker jag du verkar ha gjort allt rätt! Jag gjorde samma sak fast med större plantor (160cm) Jag grävde 50x50cm men har å andra sidan bara lerjord. Det var viktigt att vattna rikligt på rotsystemet innan samt i diket. Nu kan färger visserligen ljuga, men jag tycker dina plantor ser rätt välmående ut, ser snarare ut som att det där är skott.
 
  • Gilla
Aaron
  • Laddar…
Manberg skrev:
Av det du skriver att döma så tycker jag du verkar ha gjort allt rätt! Jag gjorde samma sak fast med större plantor (160cm) Jag grävde 50x50cm men har å andra sidan bara lerjord. Det var viktigt att vattna rikligt på rotsystemet innan samt i diket. Nu kan färger visserligen ljuga, men jag tycker dina plantor ser rätt välmående ut, ser snarare ut som att det där är skott.
Det där med vattning vid plantering hade jag missat. Kan det ha med saken att göra? Isåfall ska jag överkompensera nu i efterhand?

Är samtidigt rädd att jag vattnar för mycket.

Vol
 
Jag planterade 25 meter thujahäck (smaragd) för fem år sedan, och jag vattnade ordentligt varje kväll i början, förutom de dagar som det kom tillräckligt med regn, förstås. Ingen nergrävd slang, utan bara bevattning uppifrån. Tänk också på att de kan ta upp en del vatten genom barren, så går ju bra att duscha hela plantorna med slangen.
 
Har du satt en vanlig thuja blir den lätt lite gulaktig, främst under vinterhalvåret. Smaragd har en djupare färg och gulnar över huvud taget inte (maa Polyenes inlägg). Vattna nu rikligt ca var tionde dag den första sommaren, såvida det inte blir en blöt sommar. Övervattning och dränkning är inte bra. Det skadar ändå inte att duscha häcken nu i början.
 
  • Gilla
Aaron
  • Laddar…
Gissningsvis kommer dina plantor från nått land söder över där våren kommit längre, de brukar gulna när det är kyligt ute, så detta är nog en normal reaktion.

Jag grävde med ett dike till mina thujaplantor, inte helt lyckat dock då jorden där var med lös än i övriga trädgården, vilket gjorde att vatten samlade sig och dränkte några plantor, har nu i helgen grävt ner dräneringsrör för att hålla det lagom fuktigt.
 
Pumba skrev:
Gissningsvis kommer dina plantor från nått land söder över där våren kommit längre, de brukar gulna när det är kyligt ute, så detta är nog en normal reaktion.

Jag grävde med ett dike till mina thujaplantor, inte helt lyckat dock då jorden där var med lös än i övriga trädgården, vilket gjorde att vatten samlade sig och dränkte några plantor, har nu i helgen grävt ner dräneringsrör för att hålla det lagom fuktigt.
men tror du verkligen på dräneringsrör? Jag har haft thujor som stått i balja /badbassäng i ett år och de lever.de mpr prima. Thujor älskar vatten gulnar gör de av för lite vatten!
 
Thujor älskar vatten gulnar gör de av för lite vatten!
Stämmer, det brukar bli några grenar här och där på sommaren som gulnar och dör. Thujorna kan även få en gulaktig ton i topparna när dem växer fort som dem gör nu eftersom det har regnat mycket och varit hyfsat varmt.
 
Karriärmamman skrev:
men tror du verkligen på dräneringsrör? Jag har haft thujor som stått i balja /badbassäng i ett år och de lever.de mpr prima. Thujor älskar vatten gulnar gör de av för lite vatten!
Med tanke på att jag satte 100 plantor och 10st på rad dog där det var som mest vatten så är jag ganska så säker på att de inte gillade att stå konstant i vatten.
Ganska små (50cm) barrotsplantor jag köpte.
 
Satte 60m Thuja Brabant förra hösten och dom gulnade också rejält innan snön kom. Nu på våren såg dom hemska ut och jag var övertygad om att dom skulle stryka med allihop. Jämfört med dina bilder så såg mina helt döda ut.. Köpte billigaste varianten på Plantagen, var så många plantor att det kostade en bra slant ändå.

La ner trädgårdsslang som jag borrat hål i samtidigt som jag planterade häcken. Den använder jag nu för att vattna plantorna rejält underifrån samt att jag duschar av dom ovanifrån också. Enligt Plantagen älskar Thujan vatten och risken för att "övervattna" är i stort sett obefintlig. Vi har dessutom ren sand i marken som dränerar väldigt effektivf runt den jord jag planterat plantorna i.

Tyckte plantorna tog sig dåligt trots allt vattnande så jag köpte en fiberduk på biltema som jag sedan spände upp på ett provisoriskt staket på solsidan av Thujorna. Det skyddar dom från den starka vårsolen och det tog bara 1-2 veckor innan man såg att dom mådde mycket bättre. Fortfarande är det några som ser riktigt risiga ut och dom är nog bortom all räddning, men majoriteten har repat sig.

Så MYCKET vatten och skydd mot solen så ska du se att dom repar sig.
 
De ser välmående ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.