Spikpistol kom högt upp på önskelistan när vi frågade vad ni helst ville testa. Så låt oss börja med att testa spikpistoler.

Enligt prisjakt är priset på en spikpistol allt från 279 till 13 000 kr. De flesta spikpistoler drivs på tryckluft, men det finns även gas-, batteri- och elnätdrivna.

Spikpistolerna jag tänkte vi skulle ge oss på är drivna med tryckluft och för hobbybruk.
- Makita AF505 (1202 kr, rank 1 på enligt prisjakt)
- Bosch GSK 50 (1590 kr, rank 3)
- Paslode FN1850 (1250 kr, rank 15)
Vilken av dessa är bäst?

Tänkte att vi denna gång gemensamt ska försöka ta fram ett enklare testprotokoll (om det går).
Efter testet får du behålla spikmaskinen. Enda motprestation är alltså att du berättar vad du tyckte.

Ni som är duktiga på verktyg får dock hjälpa till och sätta upp en testmetod, ett schema eller några frågor som alla kan följa.

Vill du vara med och testa/recensera spikpistoler? Anmäl ert intresse till mig i den här tråden senast måndagen den 12 maj. Motivera gärna varför ni vill testa. Jag införskaffar tre spikmaskiner, får jag in fler än tre intresserade kommer jag att prioritera efter antalet inlägg och/eller visat engagemang i Byggahus forum.
 
Inte för att va sån men att testa tre stycken tryckluft ger ju inte så mycket. Det borde vart tryckluft, batteri, gas så det blir skillnader i handhavande och annat.
 
Jag är gärna med och testar spikpistol.
Mina användningsområden är ett tak som skall läggas om där det skall spikas mycket råspont och lister som skall sättas i princip hela huset. Jag är även intresserad av en spikpistol för att slå ihop enklare lådor tex drivbänkar eller förvaringslådor.
 
S
vilka spikpistoler?
modeller verkar vara dyckertpistoler
 
Edit: Detta är alltså dyckertpistoler, som är avsedda för normalstor list och tunnare panel, t.ex. 12 mm pärlspont. De är inte lämpliga för utomhusprojekt, eller konstruktioner som skall belastas. De duger inte till råspont, eller spikläkt och liknande. Då skall man använda en spikpistol.

Du verkar ha valt dyckertpistolerna med omsorg. Alla tre är 18g-maskiner, och de ser inte ut att vara kloner. Jag tycker att man skulle kunna ta med en blillighetsmaskin i testet också.

För övrigt är maskinerna så små och lätta att man med Posten/Schenker/DHL:s hjälp skulle kunna låta tre testare prova alla tre maskinerna, och sedan avslutna med lottning eller förhandling om vem som får vilken maskin.

Många av maskinernas egenskaper kan man ju ta reda på enkelt, t.ex
Om de är oljesmorda eller oljefria, vilket är viktigt eftersom man inte vill slabba på inredningssnickerier med olja;
Hur utblåset är arrangerat. Det är inte så trevligt att få en luftstöt i ansiktet vid varje skott;
Vad maskinen väger;
Hur djupregleringen är tänkt att fungera,
Vad kostar en renoveringssats?
Finns förregling mot tomskott?
Finns Bump fire?
Osv...

Andra egenskaper kräver att man använder pistolen, t. ex
Hur väl fungerar djupinställningen i verkligheten?
Känns pistolen smidig att hantera?
Hur väl träffar man där man hade tänkt sig att placera dyckerten?
Kommer det smörjmedel där man inte vill ha det?
Hur vanligt förekommande är det med tomskott/trassel/eldavbrott
Ger pistolen djupa märken om man vill försänka dyckerten en aning?
Osv.

Ytterligare egenskaper kräver att man laborerar lite mer strukturerat, tex:
Klarar maskinen att sänka en 50 mm dyckert i ek vid 4 bar, 5 bar, 6 bar, 7 bar, 8 bar?
Vad händer om man träffar en gipsskruvskalle när man listar?
Hur enkelt är det att reda ut det trassel som blir om man skjuter rakt in i ett byggbeslag?
Osv.

Jag är för övrigt själv inte intresserad av att testa maskinerna. Det krävs en hel del arbete och tid, vilket testarna bör vara beredda på.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ljhnilsson skrev:
Jag är gärna med och testar spikpistol.
Mina användningsområden är ett tak som skall läggas om där det skall spikas mycket råspont och lister som skall sättas i princip hela huset. Jag är även intresserad av en spikpistol för att slå ihop enklare lådor tex drivbänkar eller förvaringslådor.
Då är detta helt fel för dig då man har dessa till lister och liknande, inget takbygge.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Är intresserad av att testa, ska till o dra igång med sommar fixet till helgen
 
S
jag är väldigt nyfiken vad ni kommer tycka om makitan å boschen.
för att inte bara vara negativ :surprised:
 
Föreslå gärna tre andra spikpistoler om ni t ex tycker det är bättre att testa en tryckluft, en batteri och en gasdriven. Maxpris per maskin är 5000 kr.

Tänkte mer att det skulle vara enklare att testa 3 ungefär likadana maskiner i samma prisklass.
 
Redigerat:
Jag kan tänka mig att testa en av dem. Skall i juni månad spika lister i en hel lägenhet (130 lpm) samt lägga fiskbensparkett (45 m2) som ska spikas. Vilka moment som skall testas får ni andra gärna diskutera fram.

mattiasp:s testpunkter lät bra.
 
Redigerat:
Bra idé!
Här kommer tips på en dykertpistol ni kan testa:
http://se.ryobitools.eu/elverktyg/ovriga-verktyg/r18n18g-sv/r18n18g-sv/

Jag har en sådan och den fungerar helt ok, missar ibland men det gör å andra sidan min tryckluftsdrivna pistol också.

Skall man testa bör man testa alla tre, det är svårt att jämföra om man bara testar en.

/N
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Jag är gärna med och testar den här omgången. Har aldrig testat en dyckertpistol tidigare så det vore kul. Verkade grymt smidigt när snickarna satte smygar och foder runt våra nya fönster.
 
Om alla i testpanelen enbart får prova en av maskinerna är det väl svårt att få ett vettigt resultat. Även om man har ett testprotokoll, får man ju inte ett bra svar på vilken som är bäst.
Om de i testpanelen inte heller har någon tidigare erfarenhet av dyckertpistoler blir det ju ännu svårare för dem att säga om pistolerna fungerar bra eller dåligt.

Ursäkta om jag är negativ, men ska man ändå bekosta ett test bör det ge rätt/bra resultat.
 
Jag skulle gärna vara med och testa en dyckertpistol, jag har idag en Hitachi gaspistol som jag ännu bara spikat ca 15m2 panel i tak med, men jag har ytterligare ett par hundra kvadrat panel att spika till sommaren.
 
Jag är gärna med och testar, har just börjat med att lista upp huset, det är ca 350lm som ska upp nu, kan jämföra med min Senco SLP som jag använt några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.