Efter omdränering så är det konstiga dova ljudstötar som kommer då och då i huset.
Vi kan inte koppla det till något speciellt, förutom att det som har hänt är en omdränering runt huset.
Någon där ute som har upplevt något liknande?
 
Hur mycket vägghöjd ligger under marken?

Är huset byggt på platta?
Vilket material i källarväggen?
Om du tittar på väggarna i källaren kan du se om dom rört sig inåt, släppt i botten eller buktar dom inåt
Återfyllnaden gjordes med kross 8-15 eller grövre förmodar jag.
 
Det är inte så att det går en väg utanför och när bilar kör över brunnslocket kommer detta ljud?

Jag får dova ljud i min villa när någon avloppsbrunn saknar vatten i vattenlåset.
 
Jag bor på landet i timmerhus från -79 och har källarvåning av betong ca 10cm och stående betongpelare innanför, med isolation i vägg. Ny dränering och nytt dagvattensystem inkl dränbrunn med flottörpump. Ljudet kommer oregelbundet, ibland tre fyra stötar och däremellan tyst nån timme. Tror det mest är när det blåser ute, men ljudet är nytt, vi har aldrig hört det förut. det går inte att höra var det kommer ifrån, misstänker avloppet, har varit stopp för ett par veckor sedan, som jag rensade med vattenslang, kanske det är avluftningen på vinden.
 
Prova att stänga av dräneringspumpen ett tag, för att eliminera den från listan över misstänkta.

Annar, när du skriver
harryerik skrev:
Efter omdränering så är det konstiga dova ljudstötar som kommer då och då i huset...
så kommer jag först att tänka på en trasig/sönderrostad backventil vid varmvattenberedaren.

Att det började vid samma tid som ni dränerade om behöver ju inte innebära ett direkt samband.
 
Ny bergvärme sen December gör nog att jag kan utesluta den anläggningen.
 
Det uppträder inte i samband med att disk eller tvättmaskinen används, tänker på tryckstötar som orsakas när vattenventilen stänger. Kan uppträda som dunk i huset stomme om något rör kan röra sig.
Ni har ju nyligen installerat bergvärme och då gjort förändringar i vattensystemet om pumpen även värmer varmvatten.
 
Nej ljudet kommer och går utan att vi gör något, kan tycka att det är i samband med blåsigt väder.
 
harryerik skrev:
...kan tycka att det är i samband med blåsigt väder.
En lös vindskiva kanske :)
 
Är du säker på att alla arbetare hann upp ur hålet innan de återfyllde? Kanske är någon i en luftficka som söker din uppmärksamhet :banghead:
 
  • Gilla
shadowfire och 5 till
  • Laddar…
Steinmeister skrev:
Är du säker på att alla arbetare hann upp ur hålet innan de återfyllde? Kanske är någon i en luftficka som söker din uppmärksamhet :banghead:
Som den här menar du :)
https://youtu.be/o0z2zONjdPE?t=110


OT
Charlie Barr, som Evert Taube kallar eldaren som somnade i kitteln,
seglade och vann Americas Cup tre gånger.
 
Redigerat:
  • Gilla
Crebel och 1 till
  • Laddar…
I stället för två veckor som normalt, så var de här från Februari till början på April och sen vill de att jag skall betala för "besvärligheter" som uppträdde, typ snösmältning, fast jag hade offert.
 
Hade en dränpump med flottör, varje gång den satte igång (eller stannade av) lät det väldigt dovt "ka-flomp" i närheten av uppsamlingsbrunn och spolrör. Misstänker att det var PEM-slangen från pumpen som slog mot 110-röret som det var instucket i.
Du kan inte se samband med pumpen nåt?
 
  • Gilla
Casca
  • Laddar…
Skulle det inte kunna vara ett undertryck som uppstår när det blåser? Det kanske märks i en pump eller flottör eller så. I spjället på vår köksfläkt klapprar det rejält när höststormarna sätter in.
 
En mycket långsökt tanke, men hade samma problemet i vår villa. Efter mycket fram och tillbaka lokaliserade jag det till skorsten. Plåten där vränger sig i temperatur skillnader eller kraftig vind..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.