Hej,

Har köpt ett nytt hus, byggt 2010 där alla ventiler i hela huset tar in luft via luftspalten och inte är genomgående ut till yttervägg. Det innebär att all friskluft som kommer in i huset inte kommer direkt utifrån. Är detta vettigt? Är det ett vanligt sätt att montera ventiler?

I övrigt är det mekanisk frånluftsventilation med vattenburen golvvärme i undervåningen och radiatorer på övervåningen.

Det är tyvärr inte gjort någon OVK-besiktning i detta hus ännu...
Tacksam för svar!
 
Från boverkets
http://www.boverket.se/globalassets...nktionskontroll-av-ventilationssystem-ovk.pdf
En- och tvåbostadshus med S- eller F-ventilation utan värmeåtervinning
är undantagna
Dvs, din frånluftsventilation behöver inte besiktigas.

För övrigt tycker jag att monteringen du beskriver är underlig.
Ventilen är alltså inte åtkomlig för rengöring utifrån.
Och hur mycket luft får du där innanför panelen, mellan spikreglarna?
 
Precis vad jag undrar! Frågan är om det är ett fel från början som de slarvat med eller om det "ska vara så". Fast jag tycker också det är mycket märkligt.

OVK-besiktning krävs för att få slutbevis för huset enligt kommunen, så de kanske kan ställa andra krav än Boverket?
 
Åtminstone vissa hustillverkare (t.ex. Hjältevadshus) sätter ventilerna så att de tar tilluften i luftspalten under lockpanelen där det är möjligt. Slipper plastgaller på utsidan panelen. Nackdelen är väl möjligen att man kan hitta döda flugor etc vid byte av luftfiltret på insidan, något som hade stoppats av ett finmaskigt yttre galler.
 
Hamptons skrev:
...
OVK-besiktning krävs för att få slutbevis för huset enligt kommunen, så de kanske kan ställa andra krav än Boverket?
Det har de säkert ingen rätt att göra. Ring eller skriv och klaga/protestera.
Tusenlappar i sjön!
 
Skulle de i framtiden komma på att isolering eller något annat material ger ifrån sig konstigheter(har ju hänt förr) så är det en olycklig placering.
 
Masonite på ena sidan och träpanel på andra sidan luftspalten. Sedan bara någon decimeter luftspalt ner till undersidan på träpanelen där den slutar ovanför dörrar och fönster.
 
Josth skrev:
Masonite på ena sidan och träpanel på andra sidan luftspalten. Sedan bara någon decimeter luftspalt ner till undersidan på träpanelen där den slutar ovanför dörrar och fönster.
Menar du att det inte skulle vara någon risk? Eftersom det enbart är masonitskiva?
 
Det finns ju en aspekt till och det är att det blir något energisnålare eftersom luften som kommer in är varmare än om det hade kommit in direkt utifrån.

Men är luften fräsch?
 
Om man på något sätt för övertryck i huset risker man att trycka ut fuktig luft under panelen vilket inte är bra. Vet inte varför man skulle få det så där på rak arm men jag hade gärna haft den på utsidan...
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Jag tänker på ventiler i hus med mekanisk frånluftsventilation som det står i tråden, då sugs luften inåt. Annars hade det varit viss risk för mögelskador i luftspalten. En fördel med att ta in luften via luftspalten är att det också blir som ett stormskydd vid kraftiga vindbyar,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.