Vi har en tvättstuga med fönstret och tänkte bygga ut den till en groventré. En sak som ska göras är installation av ytterdörr i fasaden. Vilken slags företag utför detta typ av arbete - fönsterteknik? Tipsa gärna om ett entreprenör i Stockholmsområde. Behöver förmodligen också en kontrollansvarig som kan driver bygglovet. Tack, Reik
 
Vilken snickare som helst monterar en ytterdörr. Bygglovet kan du fixa själv.
 
Bygglov: jag har ingen aning vad man skriver i kontrollplanen. I Huddinge:s exempelplan för fasadändringar finns det olika kontroller med boverkets byggregler (BBR). Ritningar, situationsplan/tomtkarta kan jag förmodligen fixa.
 
Hur sitter fönstret/den kommande dörren i förhållande till omgivningen?

Om det inte sticker någon direkt i ögonen med en sådan liten förändring hade jag nog hoppat över den juridiska biten, och bara kört på.

//Hobbyanarkisten
 
dvs utan bygglov eller utan kontroller i kontrollplanen :)
 
Ring byggnadsnämnden eller hellre åk in till dem och ta med pappren och fyll i uppgifterna på plats. Kan inte tänka mig att det behövs KA för en sådan förändring, om inte dörren blir bredare än fönstret.
Nu kan du förstås "råka" få tag i en något bredare dörr och missat att den inte är lika bred som fönstret.;)
 
reikje skrev:
dvs utan bygglov eller utan kontroller i kontrollplanen :)
Ja, precis så skulle jag ha gjort.
Om huset inte ligger så att en galen bygglovshandläggare bor som närmaste granne.
 
I min kommun behövs KA endast om bygget kostar mer än 300 tkr, det klarar du dig förhoppningsvis under. Troligtvis behövs ändå en kontrollplan men den kan du ta fram själv i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.