Hej

Har följt ett antal trådar angående källarprojekt och skulle vilja ställa några frågor till er som grävt ur och lagt golvvärme i källare och inrett källare.

Först bakgrund.
Vi bor i ett litet hus (69m2 grundyta) strax söder om Stockholm byggt 1943. Vi vill inreda källaren, dels till två sovrum för våra växande barn, dels till att ha badrum och grovkök i. Samt "tv-rum".

följande ska göras:
- Betonggolv ska brytas upp, vattenburen värme ska ner i golvet.
- Nytt badrum ca 12m2(det finns ett gammalt ett nu, gjort på 80 talet med golvvärme, funkar i mina ögon finfint, men..., ny dusch, nytt badkar, ny bytta, nytt kakel & klinker.
- gamla tjocka vattenrör ska dras om i taket, nytt tak ska "dölja" de mesta av rören. Avloppsrör ska bytas.
- elektricitet måste rimligtvis dras om (?). uttag etcetera.
- Värmepanna flyttas från ett rum till ett annat och nytt grovkök (10 m2) ska göras = våtrumsisoleras.
- Befintlig dörr i garage (15 m2, ska göras om till sovrum) ut till trapp som leder upp i trädgården ska muras igen, uttrymmet utanför ska fyllas igen.
- golvbrunn i garage ska "bort".
- golvbrunn i nuvarande tvättrum (ca 8 m2) ska "bort". detta rum görs till sovrum.
- Ny trapp (grävjobb utanför) ska utföras, hål till ny dörr ska göras (till nytt grovkök, nuvarande sovrum. En dörr som vi räknar att blir den egentliga ingången för barnen i framtiden då de den vägen kommer via grovköket in till sina rum)
- måla, spackla etcetera.
- En ny golvbrunn i det nya grovköket ska göras.


Detta innebär följande frågor, i tur och ordning:
Golv som ska grävas ur,
a) fördelar och nackdelar mellan att bila ur vs. att använda en betongkap och skära upp golvet och forsla ut betongen. grundytan är 69m2 minus någon kvadrat som är väggar en trappa etcetera.
b) min fru anser det idiotiskt att jag ens tänker på att göra detta själv, att det helt enkelt inte är värt det vare sig tidsmässigt eller ekonomiskt (vilket oftast hänger ihop), men eftersom jag nu anser att jag är rätt duktig (jag är faktiskt det) på att riva ner saker och lyfta tungt, så tänkte jag slippa betala andra och istället slita ut min egen kropp. Har jag eller min fru rätt? I den ekonomiska helheten kan man anta att detta inte tar så väldigt stor plats, men jag föreställer mig dock att jag sparar en del. Hur mycket sparar jag (cirka), är det helt enkelt värt det kroppsligen och själsligen?

Vattenburen värme.
1) kan jag anlägga detta själv. Återigen: jag säger ja, frun säger: det är inte värt slitet. Vem har rätt?
2) huset har inte dränerats på år och dagar. Ingen fukt i källaren nu, skulle inte vilja riva upp allt det fina utanför huset och skulle helt enkelt inte orka med att dränera. Hur pass dum är jag i denna fråga? Spelar dränering och isolering utifrån öht någon roll vad angår detta? Golvet ligger ca 1.5 meter under markytan.

En mer generell fråga: vilka moment anser ni andra att ni själva skulle göra och vilka delar skulle ni leja ut. Allt med el och vatten har jag ingen som helst kompetens att utföra så det kan man bortse ifrån, men jag är ung (relativt), dum och stark så åsnearbete tycker jag bara är roligt. Men jag vill ju inte göra bort mig totalt och hoppas också på att undvika en eventuell framtida skiljsmässa på grund av detta.

Jag misstänker att frågorna är väldigt generella, och att vissa beskrivningar är otillräckliga, men hoppas ändå att få ta del av era erfarenheter och tankar kring dessa frågor.

Tack och bock.
 
a+b) Finns det möjlighet att köra skottkärra ut från källaren? Det hade jag när jag bilade upp (dock bara 40 kvm x 30 cm)och körde ut, men hade jag behövt gå i trappor med hinkar så skulle jag INTE vilja göra om det! Hade lite hjälp ibland så att en person bilade och en fyllde skottkärra, och så turades man om.
Ditt golv är troligen inte armerat, däremot vill du säkert gräva ut mer neråt för kapillärbrytande makadamskikt och isolering, och då är en bilningsmaskin faktiskt riktigt bra på att luckra upp jord och lossa bängliga stenar, så jag röstar på bilning snarare än kapning.

1. Ja, iaf inköp och förläggning är inte så svårt, och inte slitigt. Hyr/låna om möjligt en "slangvinda" när du ska lägga ut värmeslangen så är det mindre risk för veck och trassel. Provtryckning och inkoppling till husets värmesystem kan man leja ut om man är lite osäker (som jag var).

2. Är det torrt och fint nu kan det säkert vänta. Ang. utvändig isolering lär du väl märka på uppvärmningskostnaden om det är en stor post eller ej när du börjar värma upp källaren, men största förlusten har du ändå genom sockeln över mark och genom de gamla källarfönstren skulle jag gissa.
 
Tack för svar. Möjlighet till skottkärra finns.
 
Tänk också på att du måste bli av med massorna på något sätt, och om du inte har ett stort slukhål på tomten så lär du också behöva ta dit en lastbil och någon grävmaskin som kan lasta den (mina 40 kvm genererade 25 ton fyllnadsmaterial!)

Börja med att ta in en offert på bilning och bortforsling och bedöm sen. Det sliter faktiskt på kroppen - vibrationer från bilandet kan ge sämre blodcirkulation i händerna, skyffla och kärra 40 ton massor tar på rygg och höfter, och så är det damm, damm och damm...
 
Jag har gjort samma grej som du planerar i ett liknande hus (egnahemshus från -37). Jag har valt att sprida ut åtgärderna över flera år för att hinna planera och för att maximera ROT-avdragen. Dessutom kändes det säkrare och stabilare att gräva ut ett par rum i taget och gjuta igen dem innan man tar nästa.

Jag hyrde in några billiga östeuropeer för att gräva ur, isolera o gjuta ny platta. De tog 1500 kr/kvm för det. Sedan har jag gjort en del själv och hyrt in folk till annat. Plattan gjöts väldigt tunn på den tiden så den är nog lätt att bila upp, men man bör nog gräva ur 30 cm för att få plats med makadam, isolering och ny platta så det blir lite att bära.

Några tips som jag tyckte var bra:
Makadam är tungt så att använda leca-kulor istället är visserligen dyrare men mycket lättare. Dessutom isolerar det lite.
Om marken under är av sand eller liknande kan man ta hem en torrsugsbil (som en slamsug) som suger upp allt med en stor slang och kör iväg med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.