Hej, jag fick tipset att gjuta igen ett uppbilat hål i golvet med grovbetong. Vi har bilat upp golvet för att flytta ett avlopp hålet blev ca 50 cm långt 20 cm brett och det gjutna djupet var ca 6-7 cm. Under ligger det lecakulor. Dum som jag var köpte jag förslaget direkt och gick hem och gjöt. Efteråt gick det upp för mig att grovbetong torkar med ca 1mm/dygn vilket skulle bli nästan två månader vilket nu förstört planen för renoveringen av det i övrigt ganska lilla badrummet.

Vad ska jag göra?

Tanken är att lägga golvvärme uppepå betongen, flytspackel, tätskickt och sedan klinker. Vad jag har förstått är det mindre lyckat att lägga ett tätskikt ovanpå ej fullständigt torkad betong. Gjutningen gjordes för fem dygn sedan. Är det någon idé att bila upp och lägga i lättbetong eller något annat? Eller finns det metoder att få betongen att torka fortare?
 
K
Fyll ut utrymmet med dolomit eller leca tills du har max 100 mm kvar och använd sedan en snabbslipsats (ex. ABS 318 Grov) så är den mattläggningsbar efter 1 dygn.
 
Den lilla gjutningen skall inte betyda speciellt mycket för den totala ytan vill jag påstå.
Rent teoretiskt så hamnar du på RF 85% nånstans i mitten slutet av Januari. Men iom att det ligegr på Leca samt det är en liten igjutning så kan du börja härja med golvet om nån vecka eller 2. Sedan spacklar du... Spackel torkar med 10 mm/vecka så efter jul knölar du dit tätskiktet...
 
En avfuktare kanske kan påskynda processen....
 
Har man bråttom är EPS betong lösningen, beläggningsbart efter 24tim oavsett (!) tjocklek, dessutom väldigt lätt och smidigt att jobba med

I ditt fall tror jag inte, precis som mr Z,att du måste vänta ut härdningen utan det är bara att köra på. Tätskiktet är inte nämvärt känsligt för fukt
 
K
Om du inte litar på lecans stabilitet så ta dolomit då.
Om du väljer EPS så tänk på att den alltid ska beläggas med en avjämningsmassa.
 
K
Ang. ev. tätskikt så är det alltid rekommenderat att ha det i rum med golvbrunn. Sen finns det ju lite undantag och konstigheter med tex tillskjutande markfukt och så, men jag skulle inte skippa tätskiktet om jag vore du.
 
K
Du kan ju kolla om du har tillskjutande genom att ta tex en plastfolie som du tejpar fast på golvet i nåt dygn. Är det kondens på plasten så har du det.
Misstänker du det ändå så skulle jag, om det var min tvättstuga, köra tätskikt med brunnsmanchett säg 0,5-1 m² runt brunnen samt i golvvinklar med uppvik och sen rolla ut tätskiktet ca 1-1,5 rollerbredd samt sätta manchetter på ev rör som kommer upp ur golvet. Resten lämnar du öppet och väljer inte allt för stora plattor för då tätar du till viss del igen. Det är ju fogarna som andas :)

Glöm sen inte att dokumentera i ev. huspapper hur du gjort så att du inte får det i ansiktet en dag när du sålt huset och åker dit på ev. dolt fel ::)
 
K
VTg eftersom du har en golvbrunn, men annars VA.
 
K
Ja, det är ju lite bedömningsfråga också :)
Har du betongväggar så funkar det nog.
Jag skrev hur jag hade gjort om det var mitt och i min lilla hjärna betyder golvbrunn VTg :)

 
K
De kanske har svårt för att uttrycka sig i skrift ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.