När vårt hus sattes ut passade jag på att be utsättarna att försöka hitta tomtpinnarna och markera dessa. Tyvärr hittades bara två av 4 pinnar men utsättaren har markerad dessa två saknade pinnar med träkäppar i marken. Vi vill bygga ett underhållsfritt trådstaket runt tomten som vi kanske sätter 10 cm in på vår mark. Vad gäller nu? kan vi komma överens med grannen om att detta är tomtgränsen och sen sätta upp vårt staket? Eller måste lantmäteriet tas dit som får sätta upp riktiga pinnar?
 
Om grannen går med på det, blir det knappast några bekymmer så länge ni båda bor där. Däremot kan det bli det om någon av er flyttar och den nya ägaren inte är helt med på att tomtgränsen går precis där dessa träpinnar markerat den.

Men jag hade enbart brytt mig om att din nuvarande granne var överens om tomtgränsen och byggt staketet.
 
O
Har han markerat ut alla hörn? Även om 2 av dessa var med träpinnar? Då borde du ha ganska lätt att räkna ut hur din tomtgräns går? För det var väl intresset? Att hålla dig inom din tomt? Eller har jag missat något?
 
Träpinnarna är nog utsatta med lika bra noggrannhet som lantmäteriet skulle markera nya gränsrör, om utsättarna kan sitt jobb. Däremot är träkäppar inte juridiskt bindande markeringar då de är kortlivade och för enkla att rubba. Men om du och grannen är överens om att de verkar rätt satta så ska det inte vara några problem att sätta stängsel utifrån dem.
 
Be dem och sätta ut pinnarna igen, det är kostnadsfritt om du har betalat en gång redan.
 
Det finns absolut inget krav på att ta dit lantmätaren för 30 000.

Det viktiga är att du känner dig säker på att staketet hamnar på din tomt.

Om någon kommer och klagar om 10 år så får ju den driva det hela dvs visa att det minsann är dennes tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.