Som Rubriken antyder så har jag en undran om man får utnyttja det faktum att fjärrvärmeledningarna på tomten avger värme(tecken på det är att snön smälter på marken).
Kan tänkta mig att den värmen skulle kunna gå till ett uterum på vintern om man nu lyckas fånga upp den via tex ett markvärmesystem som man lägger ovanför rören.

Någon som vet/har gjort eller kan nått om detta och hur skulle man kunna konstruera ett sånt system i så fall ?

MVH

P
 
Läs på om olaga kraftavledning, om du fångar värmen går ännu mer förlorat. Du åker dit...
 
jo antar det :D
 
Har gått i samma tankar, har alltid frostfritt i trädgården där fjärrvärmen är dragen och har funderat på om man inte kunde använda den till något. En kille ja känner som jobbar med fjärrvärme tyckte vi skulle gräva pool och sen tjuvkoppla in oss på värmen :)
 
  • Gilla
parper
  • Laddar…
Inte så smart.. producenten ser ju hur mycket som går åt, ingen skillnad med eltjuvar eller att hitta fjärrvärmetjuvar..
Varför sno saker ? obegripligt...


//Goerana
 
Lugn i båten Goerana. Ingen som tänker sno någon fjärrvärme inte. Tråden handlar nog mer om om man inte kunde använda spillvärmen runt ledningen till något kreativare än att smälta snön i trädgården.
 
  • Gilla
goerana
  • Laddar…
Måste ju vara ett alldeles perfekt ställe att anlägga ett trädgårdsland ovanpå! Färsk spenat i januari! (y)
 
Hmm, var det inte någon tråd för ett tag sen om nån tjomme som åkt dit för att ha lagt en sträckning av jordvärmepumpens kollektor runt fjärrvärmerören?
 
I
Om man har en odling ovanför fjärrvärmerören tror jag inte gör något, inte heller om man med någon form av luftvärmepump drar energi när det har lämnat marken, men praktiskt skulle det nog inte vara värt besväret. Att bygga växthus/uterum ovanför minskar ju värmeförlusten så det blir energibolaget nog bara glada för. Men odlingar eller växthus på 1 x 20 m ser ju lite knepigt ut. Jag funderade i just de banorna angående Örtoftaverkets rördragningar, nu senast till Landskrona, ska bli intressant att se om det kommer upp några temporära växthus med potatisodlingar över dessa ledningar. Likaledes ska det bli spännande att se om man kan urskilja var rören ligger på grödorna.:)
Vad jag tror och tycker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.