roland53 skrev:
Förutsätter att grannens mur inte är ett svartbygge.

Om allt gått rätt till så har väl TS (eller tidigare ägare) godkänt muren vid de då rådande förhållande.

Om sen TS får för sig att ändra dessa förhållande (bygga nytt) så är det nog lite sent att kräva att grannen ska göra någon åtgärd på sin mur (med förmodad gammalt bygglov) för att tillfredsställa TS nybyggnadsplaner.

Förutsatt att muren fyller sin funktion i nuvarande situation.
Det handlar inte om att kräva förändring, det handlar om att kräva ett svar baserat på fakta.
Alltså vore det för min del OK med ett svar i stil med:
"Muren är konstruerad såhär (ritning och handlingar till hands) och är konstruerad att klara detta marktrycket."

Då kan jag ta det med mig och ha något att utgå ifrån i fortsatt diskussion.

Ägaren av grannfastigheten har rätt att motsätta sig mitt bygge med relevanta synpunkter, jag anser inte att detta är en relevant synpunkt. Det bevisar bara för mig att det saknas kunskap från deras sida om hur muren är konstruerad eller vad den klarar av, eller så är det bara ovilja. Oavsett vilket kan jag inte hur jag än vrider och vänder på det hitta en orsak till varför det är mitt ansvar att kontrollera hur deras mur är konstruerad och i vilket skick den är.


Tänker jag verkligen fel och har orimliga krav?
 
bmikael skrev:
Tänker jag verkligen fel och har orimliga krav?
Jag kan inte se att du kan ställa "krav" på grannen överhuvudtaget.

Han kan helt enkelt bara säga nej med motiveringen att det är för nära tomtgränsen och då står du där.
Nu har han givit dig en öppning men det innebär inte att du kan "kräva" honom på något överhuvudtaget.

Jag vill nog påstå att det är grannen som har trumf på hand, om jag hade varit i ditt ställe hade jag nog gjort mina undersökningar själv.
Som andra skrivit. Det är ju kanske inte i första hand muren utan även din byggnad som måste vara stabil för att inte skadas. Att då lita på en mur som du inte har rådighet över, är väl en dålig idé. Oavsett vem som betalar undersökningen. :x
 
bmikael skrev:
Det handlar inte om att kräva förändring, det handlar om att kräva ett svar baserat på fakta.
Alltså vore det för min del OK med ett svar i stil med:
"Muren är konstruerad såhär (ritning och handlingar till hands) och är konstruerad att klara detta marktrycket."

Då kan jag ta det med mig och ha något att utgå ifrån i fortsatt diskussion.

Ägaren av grannfastigheten har rätt att motsätta sig mitt bygge med relevanta synpunkter, jag anser inte att detta är en relevant synpunkt. Det bevisar bara för mig att det saknas kunskap från deras sida om hur muren är konstruerad eller vad den klarar av, eller så är det bara ovilja. Oavsett vilket kan jag inte hur jag än vrider och vänder på det hitta en orsak till varför det är mitt ansvar att kontrollera hur deras mur är konstruerad och i vilket skick den är.


Tänker jag verkligen fel och har orimliga krav?
Tänk dig själv hur du skulle reagera om din granne eller kommunen säger till dig att dom ska bygga ett hus, lägga om en väg eller vad som helst och säger till dig att nu är det upp till dig att se till att din tomt klarar av det här bygget.
Skulle du tycka att du ska behöva göra en besiktning eller förstärka upp nåt på din tomt? Nej naturligtvis inte. Det är dom som vill bygga nåt som påverkar din egendom, utan att du har bett om det.

Det verkar inte som att du har förstått vilket ansvar du har som byggherre. Och ja, du har orimliga krav och för grannsämjans skull bör du göra en undersökning av muren.
 
Vi är eniga om att vara oeniga, detaljplanen säger att bebyggelse får ske invid tomtgräns och så vill jag göra. Att det byggts en mur där för att ersätta den befintliga tomgränsen anser inte jag är relevant alls faktiskt. Nyckelordet för mig här är att jag håller mig inom detaljplanen.

Om jag själv hade en mur mot en angränsande fastighet på den tomt jag köpt hade jag insett att muren var mitt ansvar och således fått underhålla den och kunna ta fram dokumentation om den. Om jag inte tyckte det var rimligt hade jag avstått från att köpa fastigheten.

Dessutom kan vi vända på det, om nu muren förhindrar att bebyggelse sker inom detaljplan så är den felaktig och saknar bygglov eller har ett felaktig utfärdat bygglov och även då är ansvaret absolut inte mitt.
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Förutsätter att grannens mur inte är ett svartbygge.

Om allt gått rätt till så har väl TS (eller tidigare ägare) godkänt muren vid de då rådande förhållande.

Om sen TS får för sig att ändra dessa förhållande (bygga nytt) så är det nog lite sent att kräva att grannen ska göra någon åtgärd på sin mur (med förmodad gammalt bygglov) för att tillfredsställa TS nybyggnadsplaner.

Förutsatt att muren fyller sin funktion i nuvarande situation.
Om grannens mur är ett svartbygge har dom ännu större problem.

Jag håller inte med om att TS har godkänt konstruktionen av muren. Hur ska man kunna göra det som lekman? Så kan det inte vara.
 
bmikael skrev:
Vi är eniga om att vara oeniga, detaljplanen säger att bebyggelse får ske invid tomtgräns och så vill jag göra. Att det byggts en mur där för att ersätta den befintliga tomgränsen anser inte jag är relevant alls faktiskt. Nyckelordet för mig här är att jag håller mig inom detaljplanen.

Om jag själv hade en mur mot en angränsande fastighet på den tomt jag köpt hade jag insett att muren var mitt ansvar och således fått underhålla den och kunna ta fram dokumentation om den. Om jag inte tyckte det var rimligt hade jag avstått från att köpa fastigheten.

Dessutom kan vi vända på det, om nu muren förhindrar att bebyggelse sker inom detaljplan så är den felaktig och saknar bygglov eller har ett felaktig utfärdat bygglov och även då är ansvaret absolut inte mitt.
Jag håller delvis med dig. MEN antag att det inte hade funnits en mur, utan en naturlig brant slänt hos grannen. Slänten kanske precis håller med den vinkel den har.

Om du då bygger något nära slänten så kanske den inte skulle hålla för ditt bygge. Då du ändrar förhållande på din sida gränsen, så är det ditt ansvar att din tomt inte rasar in till grannen. Så jag är inte övertygad om att den som bygger en stödmur är skyldig att bygga den för att tåla alla tänkbara framtida belastningar.
 
hempularen skrev:
Jag håller delvis med dig. MEN antag att det inte hade funnits en mur, utan en naturlig brant slänt hos grannen. Slänten kanske precis håller med den vinkel den har.

Om du då bygger något nära slänten så kanske den inte skulle hålla för ditt bygge. Då du ändrar förhållande på din sida gränsen, så är det ditt ansvar att din tomt inte rasar in till grannen. Så jag är inte övertygad om att den som bygger en stödmur är skyldig att bygga den för att tåla alla tänkbara framtida belastningar.
Givetvis inte alla framtida belastningar men den borde ju konstrueras för att klara bebyggelse enligt detaljplan för det är just det min bygglovsansökan gäller. Jag håller mig till den byggyta som finns i detaljplanen (med en mindre avvikelse som är godkänd enligt tidigare provning) och jag bygger inom det område på min tomt som detaljplanen säger att jag får bygga på.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Om grannens mur är ett svartbygge har dom ännu större problem.

Jag håller inte med om att TS har godkänt konstruktionen av muren. Hur ska man kunna göra det som lekman? Så kan det inte vara.
Nej MattiasS, en granne godkänner aldrig någon teknisk konstruktion i ett bygglovsärende och det skrev jag ej heller.

Däremot så är det brukligt (kanske t.om tvunget) att en granne ger sitt medgivande till bygglovsansökan.

Om det krävs konstruktionsritningar så godkänns de av kommunens bygglovsavdelning.
 
bmikael skrev:
Givetvis inte alla framtida belastningar men den borde ju konstrueras för att klara bebyggelse enligt detaljplan för det är just det min bygglovsansökan gäller. Jag håller mig till den byggyta som finns i detaljplanen (med en mindre avvikelse som är godkänd enligt tidigare provning) och jag bygger inom det område på min tomt som detaljplanen säger att jag får bygga på.
Jo men antag att marken i gränsområdet inte tål belastning av en byggnad även i sin naturliga form. Alltså en naturlig brant slänt. Då ligger det solklart på ditt ansvar att hindra din tomt att rasa ner på granntomten.

jag vet inte om en murbyggare är skyldig att bygga muren så att den tål annan beslastning än vad som finns när muren byggs. Men det vore inte helt orimligt om stabiliteten vid nybygge blir ditt problem.

Nu har jag lite svårt att se att en byggnad som du beskriver den skulle kunna ge en besvärande belastning, så frågeställningen är nog mer av akademisk karaktär. Möjligen kan man tänka sig att vibrationer från byggandet ställer till något. Man kan ju tänka sig att ex. inte ta dit den största 2 tons vibratorn, utan istället lägga ut grus i ett par omgångar och padda med en lite lättare padda
 
roland53 skrev:
Nej MattiasS, en granne godkänner aldrig någon teknisk konstruktion i ett bygglovsärende och det skrev jag ej heller.

Däremot så är det brukligt (kanske t.om tvunget) att en granne ger sitt medgivande till bygglovsansökan.

Om det krävs konstruktionsritningar så godkänns de av kommunens bygglovsavdelning.
just det, och därför tycker jag det är knas att säga att man tidigare godkänt muren och sedan inte kan ha invändningar mot utförandet eller konsekvenserna därav.

Men, frågan är väl vad stadsbyggnadskontoret säger i frågan, vi kan ju tycka vad vi vill om det....:)
 
Kan det vara ide att ta in en byggnadsingenjör och räkna med att påla?
Då behöver du inte ta hänsyn till muren, och garaget står kvar när muren rasar 10 år senare.
 
Slutet är ju ändå att kommunen inte ger bygglov för avvikelser ifrån regeln minst 4 meter från tomtgräns, med mindre än att grannen ger sitt tillstånd. Det kommer du aldrig runt.

Du får ge grannen vad hen vill ha, oavsett vad det är, annars lär det inte bli något.

Var jag din granne skulle jag bre på duktigt, med den attityd du intagit, med att försöka argumentera bort hens osäkerhet.
 
Redigerat:
Nu var det ju inga 4 meter som gäller enl. detaljplanen i det här fallet. Det. planen tillåter tydligen byggnader direkt i tomtgräns.
 
Vad är det för konstig detaljplan i villakvarter? Men OM det verkligen är så. Så får han sitt bygglov och så överklagar grannen beslutet i några år....

Undrar vilket som är billigast att ge grannen vad hen vill ha, eller bråka i så fall?
 
Varför finns muren? Är det för att reglera olika marknivåer? Är den då hållfasthets beräknad? Är höjden bygglovspliktig? Är den bygglovspliktig så skall den även vara beräknad för ändamålet.
Hur ser det ut på på tomtkartan är området för garagebyggnaden är det inom byggrätten, om inte så behövs dispens och då kan det ställas krav på den som avser att söka dispens för byggnad utanför bygg rättsområdet. Att det idag ligger en byggnad på platsen innebär inte att man bara kan ersätta den om det är utanför byggrätten, men man kan riva delar och bygga om bit för bit tills det är en ny byggnad med samma mått etc.
Generellt så kan det inte ställas krav på TS för att grannen tycker det, om man håller sig inom regelverket för platsen/kommunen men om skada uppstår är det givet att det blir tjöt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.