Sekelskiftesvilla som genomgått ett antal till och ombyggnader genom åren.
Har både jugendkaraktär och modernism. Inte meningsfullt att försöka återföra till originalutseende,
men det finns en del att göra, estetiskt. Har gradvis tagit bort en hel del råfunkis.
Så såg det ut 1907
hanneberg1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen blev det tillbyggt till dubbla storleken, drygt. Och reveterat.
På 70talet kom tilläggsisolering och lockpanel.
Denna målades utan grundning med plastfärg och ruttnar friskt.
MVC-024F.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ersätter den med liggande panel.
FInns det kunskap om vad som kan anses vara 'korrekt'?
Inte förtjust i spont, så jag tänker välja falspanel 21x145 mm. Lättare att sätta, och blir lika tätt.
Baspanel_21x145mm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna panel ger ett mellanrum mellan fasytorna, vilket jag bara ser som en fördel.
En fråga är om jag ska köpa oljegrundad, vilket ju har en del fördelar, eller obehandlat virke.
Jag tänker måla med Ottossons linoljefärg, och det ska först utredas om den fungerar bra ihop med oljegrunden. Någon som har erfarenheter?
Sen tänker jag skruva inte spika.
Synpunkter mottages, :)
 
Z-panelen är utmärkt, monterad liggande.

Jag har sådan själv på bostadshus, garage och stall (och snart på hönshus också :) ).
Fast jag har 120 mm bred panel, inte 145 mm, vad det nu kan göra för skillnad.

Och jag tycker att du skall köpa grundmålad panel, så blir det inte så förtvivlat bråttom att börja måla.
Samt att flärpen, som går in under den överliggande brädan, också får ett skydd.

Skruva eller spika spelar egentligen ingen roll. Panelen på mitt bostadshus var maskinspikad, och spiken satt 3 - 5 mm in i brädorna. Jag fyllde spikhålen med fogmassa innan vi målade. Det blev faktiskt mycket bra.

Var byggs huset förresten? Fyll gärna i ort/län/landskap i din användarprofil :)
 
Mitt i Sörmland bor vi. Ottossons menar att deras linoljefärg fäster på allt, men rekommenderar förstås att man grundar med deras egen färg. Jag har svårt att se att det skulle kunna vara något problem med linoljefärg på alkydgrund?
Avvaktar nu virkesleverantörens svar.
 
Precis som KoW är inne på så titta på minst grundmålad, när vi bytte panel för 2-år sedan beställde vi grundmålad och mellanstruken, och det var faktiskt billigare är om vi skulle köpa färg själva och måla (med 20-25% rabatt på färg).

Fördelarna med fabriksmålad panel är väldigt många jämfört med att så själv och slabba (y)

Dock så vara vår panel inte målad med Ottossons linoljefärg utan med Jotun Industrigrund och sedan Jotun Optimal.

Kommer aldrig att köpa en bräda som inte är minst grundmålad :cool:
 
Har målat likadan panel som var grundmålad från fabrik med linoljefärg - inga problem. Visserligen inte Ottossons utan Engwal och Claessons men det gör ingen skillnad...

Paneltypen är väl inte helt "korrekt" om du vill få utseendet att gå mer åt sekelskifte men det är ju ett steg åt rätt håll. Det där mellanrummet som bildas av läppen ger ett annat utseende än traditionell fasspånt. Om man gillar det eller inte är väl en smaksak.

Jag tycker att det skulle göra ganska stor skillnad för utseendet om du kunde öka takutsprånget i samband med att du fixar panelen. Som det ser ut nu så ser det helt ut att vara uppätet av tilläggsisoleringen.
 
Håller helt med om takutsprånget, fixade det för tio år sen då vi lade om taket. Det var en del av den 'råfunkis' jag tagit bort. Bilden är gammal.
Jag tror som du att det kommer att fungera bra med linoljefärg på färdiggrundad panel. Är det längesen du målade? :)
Jag tänker också att mellanrummet i panelen antagligen inte förekom på den tiden?
Men om det bara handlar om smak tycker jag det blir lite snyggare, med mellanrum. Än mer på ett stort hus.
En annan sak med liggande panel är att det kan se bättre ut om man bryter upp fasaden med bröstning, och kanske varvar med stående panel. Men vår fasad har genom alla tillbyggnader, burspråk, tre balkonger m m inte några stora obrutna ytor och jag tror det är lika bra utan. Men där har jag inte bestämt mig än. Tänker börja på baksidan, och prova mig fram till vad som ser bäst ut, också vilken gul kulör det ska bli. Tänkte göra foder och vindskivor oxidgröna och fönsterbågarna engelskt rött.
Om det skulle till en bröstning har jag svårt att se vilken linje det skulle följa runt huset.
Tack för era synpynkter!
 
Visar sig att virkesleverantören använder sig av Engwall&CLaessons Lasol Alkydgrund
Den är "en vattenburen grundfärg med hög torrhalt för industriell behandling av
utvändig träpanel. Den är uppbyggd på fet alkydemulsion och kallpressad linolja som bindemedel"

Så det torde inte vara några problem att måla över med linoljefärg.
Grundfärgen innehåller fungicider som skyddar mot påväxt av svartmögel och alger och bör övermålas så snart som möjligt – dock senast inom 6 månader
Då kör vi.
 
Hmm nu fastnade det igen, just som jag beställt förgrundd falspanel.
Målaren tyckte definitivt jag skulle ha ogrundat dubbelfasspont på ett sekelskifteshus som ska målas med linoljefärg.

Han har väl rätt, man kan inte veta riktigt hur linoljefärgen funkar med grundfärgen, innan man prövat.
Det är därför jag ställde frågan här, för att se om någon annan har erfarnhet.
Grundfärgen innehåller linolja, men hur mycket och hur pass den har impregnerat virket är svårt att veta.
Samtidigt är det gjort under kontrollerade förhållanden, med fungicider, vilket är av betydelse när man ska måla med linolja som kan ge lite ytmögel (speciellt en regnig sommar, jag har erfarenheter från den år 2000 som var exceptionellt regnig).
Ska nog fråga i färgforumet också.

Annars ser panelen ut så här. Vi provsatte 15 m2 med falspanel.
Jag föredrar mycket att arbeta med den jämfört med spont, men innan den målades såg den 'modern' ut.
Nu ser den ok ut, tycker jag. Och det är ju mitt hus. Men de som satte gult fasadtegel på timmerstommen på 60-talet tyckte väl också att det såg fint ut. ;)
IMG_5314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser mycket bra ut!

Exakt vilken stil man sedan vill ha och bestämmer sig för måste ju få vara individuellt.
Det skall väl inte snickaren eller målaren få bestämma :p
 
Du skall använda Ottossons linoljefärg. Om jag minns rätt är det en färg som byggnadsvårdare använder - och alltså rätt på ditt hus.
Jag är skeptisk till det som används om du köper färdiggrundad. Där är det inte nödvändigtvis "dina" egenskaper som står först. kanske heller hur dyr färgen är och hur enkel den är att påföra?
 
Nu blev det ändrat igen, efter att ha inhämtat ännu fler åsikter (jag har nog vid det här laget hört alla tänkbara åsikter om vilken panel och vilken färg jag borde använda).

Beprövad målningsmetod är förvisso att köpa obehandlad panel av god kvalitet, grunda med utspädd linoljefärg och färdigmåla två gånger. Jag har också kommit till insikten att hyvlad panel är att föredra framför sågad.
Lättare att stryka. Mindre färg går åt. Och den blir lättare att hålla ren samt får mindre påväxt.
http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/trä-och-snickerier/träets-yta-sågad-eller-hyvlad

Och sen blir det dubbelfasspont. Enkelfasspont har jag aldrig förstått poängen med - man får en yta där fukten hänger kvar som borde leda till mögelpåväxt, dessutom mindre snygg än dubbelfas.
Zpanel tycker jag fortfarande ser snygg ut och är väldigt lättspikad.
Men frågan är om den inte vrider och rör sig mer på lång sikt. Jag vill ha en panel som kan sitta i många decennier.

Så nu kommer jag att beställa dubbelfasspont med hyvlad yta från sågen. Den blir väl runt 20x145.
Om jag inte ändrar mig igen... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
rocking_ghost
  • Laddar…
Nej nu tycker jag inte at du ska ändra dig igen - det senaste beslutet låter klokt och genomtänkt. Kommer bli skitsnyggt på det huset! (y)
 
  • Gilla
thomste och 1 till
  • Laddar…
Jo godeha det kan inte bli fel om jag gör så.
Samtidigt lite fegt kanske, falspanel hade gett ett personligt stuk på huset.
Den hyvlade ytan gör att jag inte kan köpa färdiggrundat, vilket annars hade varit en stor fördel ffa med tanke på utrymme för att måla och tidsåtgång.
Avsikten är inte att helt återföra huset till sitt ursprung från 1907 och jugend. Det är ändå nästan ogörligt. Det finns delar både ute och inne som är bevarat i originalutseende, samtidigt som balkonger och fönsterpartier ser ut som 50-talsfunkis. Det stör mig inte så mycket, det viktigaste är att åtgärda det som är illa gjort eller dysfunktionellt, såsom en ruttnande 70-talsfasad (som ändå klarat sig 38 år och är till 95% frisk, trots plastfärg utan grundmålning).
I ett senare skede skulle en entusiast kunna återföra allt till någon form av ursprung, Som det ser ut nu så ser man husets hela historia på ett ärligt sätt, och det är inte fel.
Vad jag är mån om är att det blir tekniskt oklanderligt utfört, och att jag inte gör någon onödig tabbe estetiskt sett.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.