Undrar om någon har räknat ut på detta. Hur ser fördelningen ut? Vad ger 5cm frigolit under poolen?
Vad ger motsvarande på ovansidan resp. väggar?
 
Du kommer få svar om att värme stiger, och att det är uppåt som är viktigast. En del kommer påstå att det är meningslöst att isolera botten och väggarna i en pool. Konstigt nog går dessa personer sällan runt barfota med mössa på huvudet vintertid.
Jag föredrar att ta på mig ordentligt innan jag går ut, och resonerar likadant när det gäller poolen. Frigolit är en struntsumma i sammanhanget, och aningen svårt att pilla dit i efterhand..

Egentligen inget svar på din fråga dock.
 
Den största delen av energiförlusten från en pool uppstår genom avdunstning => börja med en bra pooltäckning och fundera sedan över isolering.

ska du börja tidigt på säsongen och sluta sent kan kanske isolering på sidorna ge ett mätbart resultat. Isolering under poolen är svårt att räkna hem på en markpool, omöjligt på en enklare ovanmarkspool.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Man brukar räkna 10+20+70 för en ovanmarkare. 10% neråt, 20% åt sidorna och 70% av förlusten genom avdunstning.

Sen beror det förstås på underlaget. Makadam eller annat väl dränerande grus ger ju förstås mindre förlust än blöt lerjord eller gräsmatta.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.