Hej forumet,

Jag håller på och försöker bilda mig en uppfattning om kostnaderna med att dra frikyla, och funderar på hur snabbt en erfaren rörmokare kan dra rör i ett hus som är under uppförande (innan gipsskivor och liknande sätts upp).

I mitt fall gäller det alltså kopparrör, de flesta i 22mm dimension + Armaflex. Borde det gå att hinna säg 30 meter på en dag för en person? Givet kanske i snitt en böj var 3-4:e meter eller nåt sånt? Eller tar krökande, lödande och isolerande mer tid än så? Nån som har en känsla?

/Anders
 
Krilleman
Det beror väl på hur det ser ut. Svårt att ge dig någon vettig vägledning!

Hur långt är ett snöre?

Men 22mm koppar är tungt att dra och bocka själv om man ska igenom flera väggar. (Jag antar att du tänkt dig glödgade rör på 25m ring)

Har du kikat något på PEX som är betydligt lättare och snabbare att installera! Och med bockfixturer går det fint även vid snäva hörn. Dessa går att isolera över!

Skarv på rör ska alltid undvikas in i det längsta även fast det inte rör sig om tappvatteninstallationer!
 
I och med att det ska vara till frikyla så är PEX inte något alternativ om man ska följa reglerna tyvärr :( ...

Det verkar som att det bästa är att låta löda ihop rören.

Det jag funderar på är liksom hur bökigt det är i praktiken att stå i ett hus och boka rördelar och sen försöka trä in dem i väggar, mellan reglar etc. Snackar vi liksom att man drar 3-4 rördelar på en förmiddag (säg att varje del är typ 3 meter)? Eller fixar proffsen att dra 3-4 rördelar på en timme? Jag förstår ju att omständigheterna spelar jättestor roll. Tycker att en villa under uppförande borde kunna vara ganska optimalt. I varje fall mycket lättare än att försöka göra det efter att gipsskivor är uppsatta etc :)?
 
andersjm skrev:
I mitt fall gäller det alltså kopparrör, de flesta i 22mm dimension + Armaflex. Borde det gå att hinna säg 30 meter på en dag för en person? Givet kanske i snitt en böj var 3-4:e meter eller nåt sånt? Eller tar krökande, lödande och isolerande mer tid än så? Nån som har en känsla?
Visst är det bra mycket enklare i ett hus under uppförande än efteråt, men det är ändå rätt mycket pill med håltagning och uppfästning. Hur lång tid det tar är som sagt svårt att svara på, men jag kan inte tänka mig att det hinns med på en dag, troligen inte ens två. Det är rätt mycket pillande med håltagning och uppfästning. Isoleringen går rätt fort men den tar säkerligen ett par timmar bara den.

Annars kan du ju göra det själv, det är ingen raketforskning.
 
Hej!
en liten spontan reflektion över frågan bara. dom gånger jag har haft rörkrökare elektriker samt då jag gjorde ny infiltration m.m. är att timtiden är den lilla kostnaden. det brukar vara materialet som utgör den stora kostnaden. om det tar två eller tre dagar gör inte så mycket på priset. speciellt när det gäller rördragning är det kopparrör kopplingar av olika slag och div. ventiler som brukar vara det som får kostnaden att dra i väg.:|
 
anjn, och det gäller speciellt om hantverkaren vill berika sig och lägga på några hundra procent på kopplingar och rör.
Köp själv, är mitt råd.
 
Intressant det du säger om att materialkostnaden skulle dominera.

Jag har gjort lite överslagsräkningar, och om inte rörmokaren jobbar väldigt billigt så tror jag arbetstiden kommer att vara väldigt mycket dyrare än materialet.

Exempel:

22mm kopparrör kostar 96kr/m på Rinkabyrör. 30 meter av detta blir under 3000kr. En 90 graders rörböj (för lödning) kostar 11kr på rinkabyrör. Nu vet jag inte vad lod, fluss och gas kostar, men antag högt räknat (?) att det går på ytterligare 3000kr för allt sånt förbrukningsmaterial.

Antag att det tar 3 dagar att dra dessa 30 meter. Om arbetskostnaden ska vara större än materialkostnaden så måste timpenningen för rörmokaren vara under 250kr ink. moms.

Det har jag svårt att tro :).
 
Men mitt exempel då, med 30 meter rör och en böj var 4:e meter. Är det realistiskt att det hinns med på 3 arbetsdagar för en person? Kan man tänka sig ca 12000kr + moms för själva arbetet?
 
Som sagt helt beroende av en mängd okända faktorer men det du anger nu senast skulle jag som amatör inte se som mycket mer än en arbetsdag. Speciellt som det byggs nytt och finns plats att ta sig fram vettigt jämfört med i efterhand.
 
Kan bara gå efter dom jobb som utförts hos mig, pannbyte med rördragning av expansionsledning från källare till vind samt inkoppling av panna och acktankar i källare. lödkopplingar är det inte många som använder i dag om man absolut inte kräver det, utan det mesta pressas. övergångar och kranar,ventiler av olika slag är dyra. när man som icke yrkeskunnig tittar på ventiler och kopplingar tittar man oftast på fel kvalité på material. när min panninstallation var klar och kollade på vad som faktiskt var använt i materialväg kom jag till ungefär samma pengar som om jag skulle ha köpt det själv, med den skillnaden att jag nog skulle ha köpt en hel del i fel kvalité (utförande) jämförde med billigt vvs och Rinkaby. arbetskostnaden var ca 1/3 av totala kostnaden och jag var med hela tiden under arbetet så jag har bra koll på tiden som gick åt.

när jag gjorde ny infiltration var skillnaden ännu större. tyckte det lät dyrt med 900 kr timmen för grävare, men dom gräver väldigt mycket på en timme! den stora kostnaden där var material i form av sand mackadamm, brunnsstommar, betäckningar och rör. gick väl åt bil+släp med mackadamm samt ca 11 flak sand markisolering m.m. där låg nog kostnadsfördelningen ca 1/4 grävare och mantimmar resten material. på dom jobben var jag faktiskt väldigt nöjd med både pris och utförande och efter att ha räknat baklänges på vad som faktiskt används i materialväg hade jag inte kunnat köpa det särskilt mycket billigare själv, men det är klart rör det sig om bara raka rörlängder samt några få böjar som ska lödas kanske tidskostnaden blir det som domminerar men så har inte varit fallet vid dom jobb som gjorts på min fastighet.
 
Jag köper att materialkostnaden säkert blir större om man räknar hela installationen. I mitt fall fläktkonvektorer, ventiler, ställdon och termostater. Men nu är det just rördragningen i sig som jag försöker bilda mig en uppfattning om.

Och för rör som man löder ihop tror jag inte materialet kan vara den största kostnaden. Kanske är presskopplingar svindyra?

Sen är det väl så att rörmokare tjänar ganska mycket på att sälja material, så för dem är det en bra affär att spara arbete genom att använda dyrare men mer lättmonterat material. I varje fall om firman har hög beläggning, eftersom antalet arbetare timmar per vecka då är relativt konstant, men materialförsäljningen kan variera.
 
jo så är det säkert. i ditt fall tror jag att den avgörande faktorn är att få tag på en bra hantverkare som gör ett bra jobb till rätt pris. i dom mer tätbefolkade delarna av landet verkar det vara ett mycket större problem än vad jag själv upplevt att hantverkare har för gott om jobb och kan ta hutlöst betalt. men jag har också upptäckt att det är lätt att underskatta hur mycket böjar och kopplingar det går åt för att få ett rör att gå från A till B:) kan ta ett exempel där jag själv tänkte lite fel. jag kikade på handventiler till acktankarna som kostade ca 150 kr st det som blev monterat var ventiler med presskoppling i ena änden samt förlängda spindlar så att ventilen kunde manövreras sedan röret var isolerat. tror att dom gick på över 500 kr st. men som sagt om det i ditt fall handlar om rak och enkel rördragning är nog det viktigaste att få tag på en ärlig och bra hantverkare.
 
Men du kan ju inte jämföra priser med Rinkaby om du köper material via rörfirman. Det finns rörfirmor som bara ligger 50% över Rinkaby i pris. Men ofta handlar det om 300 - 1000% över Rinkaby priserna.
 
Hempularen: Intressant.

Är det för att de köper grejer med högre kvalitet? Eller är det samma grejer, men hantverkaren får rabbatt hos rörfirman och gör sig en hacka?

Jag har full förståelse för att rörfirmor måste få tjäna pengar. Men det är en så konstig grej att ha en sån här skenbart hög materialkostnad istället för att bara ha högre timpriser!
 
Här finns kilometerlånga trådar i ämnet.

Men generellt så finns det en "vana" i el och VVS branschen att göra stora materialpåslag. Det går till så att ex. grosisterna som de köper hos har en prislista med skyhöga priser. Sedan har hantverkaren 40 - 95% rabatt på den prislistan, det varierar mellan varugrupperna. Listpriserna presenteras för kunden som "pris", vissa firmor lägger sedan dessutom på 10 - 20% på listpriset.

Det finns massor med konstruktioner och varinater.

Rinkaby säljer i princip ett proffssortiment, inget som proffsen brukar rynka på näsan åt, annat än priset.

Detta är som sagt mer vanligt i El o VVS branshen. Snickare och andra bygghantverkare brukar hålla en en mer rimlig hantering av materialkostnader. Vanligt är faktiska fakturerade priser + 10% för hantering. Ger ofta priser som även med påslaget ligger under byggmax, trots att materialet kommer från ex. Beijer bygg, som annars kan ligga 50 - 100% över byggmax.

Även här får man vara lite försiktig. Ex. Ekesiöö som är en stor bygghandel här i Stockholm. Ger inga rabatter på sina rätt höga priser, sitället ger den en årsbonus till byggfirman, som då kan ligga på 2 - 40% för små och medelstora firmor. En konstruktion som är helt uppbyggd för att lura slutkunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.