Hej Har en fråga Källare där mellan väggar består av putsad lättbetong.
Putsen släpper runt dörrar

Vad är bäst och enklast för att åtgärda Viket putsbruk Skall man använda något nät som armering
Primer på lättbetongen?

Tacksam för HJÄLP!
 
Vad har du flr puts i dag? Är den vitaktig och mjuk eller lite mer grå och hård? Är aningen avgörande då den nya helst inte skall vara hårdare än den gamla, har med rörelser osv att göra.

Men jag hade nog provat att laga med ett kc c bruk. Vattna innan du slammar ytan och putsa sedan. Finns bra beskrivningar hos tex Finja.
 
Huset byggt 54
Finns ingen primer typ den som används på tegel
 
Grundregeln är det hårdaste putset innerst. -54, då kan det mycket väl vara kalkputs, som är mjukt. Kalkputs är ljust och mjölar när du haft sönder skorpan. Ta ett kort och lägg upp.
 
14307682987511979741021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14307683333741713545678.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är svårt att säga va det är men skulle gissa på kalkputs, är den mjuk och mjölig? Ser även ut som om mer är påväg ned.

Knacka bort allt löst, slamma med ett slamningsbruk, laga med ett KC c bruk. Det borde fungera. Sätt upp en avdragsbana i dörrposten så får du det slätt jämt om du drar av mellan den och befintligt puts.
 
Ska jag lägga mjukfog mellan puts å karm?
 
Nej.
 
OK varför inte?
 
Svarar med en motfråga, varför?

Klart du kan lägga det där men ser ingen anledning.
 
är för vekar som dörrkarmen flexar lite
 
Krilleman
Putsa bara nästan emot karmen då och sätt en list runt hela som spikas i dörren. Då får du ju en liten glipa som ger en viss rörelsemån...

En teori från mig, men jag är varken snickare eller murare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.