spontant känns den jäkligt dyr....
 
När vi byggde vårt kök körde vi med dessa istället: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60116540/
En rad med list under hela raden överskåp.

3 år senare har vi inte åndrat oss en enda gång. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig att en kort människa (ögonhöjd under köksskåpens underkant) skulle uppfatta dessa som något bländande då de lyser även "rakt ut". Vi tänkte först sätta en kvartsstav för att skärma, men vi har aldrig upplevt det som ett problem så ärför blev det alrdig av.

I vårt nästa kök sätter vi troligtvis likadana igen!

Tänkte lägga in en bild för att visa resultatet, men jag verkar ha raderat mitt bloggkonto :S
 
LAnsgar skrev:
När vi byggde vårt kök körde vi med dessa istället: [länk]
En rad med list under hela raden överskåp.

3 år senare har vi inte åndrat oss en enda gång. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig att en kort människa (ögonhöjd under köksskåpens underkant) skulle uppfatta dessa som något bländande då de lyser även "rakt ut". Vi tänkte först sätta en kvartsstav för att skärma, men vi har aldrig upplevt det som ett problem så ärför blev det alrdig av.

I vårt nästa kök sätter vi troligtvis likadana igen!

Tänkte lägga in en bild för att visa resultatet, men jag verkar ha raderat mitt bloggkonto :S
Tack för tipset men jag tror jag går på de som jag länkade om det blir Ikea, då får man ju vägguttag i samma skena och slipper dra dessa separat.
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Vi har Utrusta i köket. Dessa installerades för ca 1,5 år sedan.
Jag skulle inte göra det igen.

Rackligt vid installationen. Det kändes vekt och var inte någon kvalitetskänsla alls.

Ganska stor skillnad i färgtemeratur på ljuset mellan de två delar som innehåler strömförsörjning och påbyggnadsdelarna. Klart synbar. Har sett samma skillnad på varuhusens visningskök.

Fjärrkontrollen missar ibland till den påbyggnadsdel som ligger längst bort, med följd att den lyser fast resten är släckt.

USB-uttaget på eluttagsdelarna hamnar in mot väggen. Borde vara tvärt om.

Det är som skrivet tidigare inte direkt lågpris-prylar. Jag hade inte tyckt att det varit prisvärt ens för halva summan

Om du ändå kör på dem, missa inte att de byggs från vänster. IKEA har dock tydlig information om det nu till skillnad från när vi installerade våra. Det kostade nån timmes extrajobb.
 
Vad finns det för alternativ? Har letat runt nu i säkert 2 timmar efter något bra motsvarande system som både innehåller belysning och vägguttag men inte hittat något. Enda alternativet är Philips MyKitchen, som dock är otroligt rörigt att få nån helhetsbild av, vad som som eg ingår osv. Verkar tidigare haft andra namn som Massive, Cousinee etc. etc.
 
Vi var och beställde kök förra veckan och det blev även Ikeas belysning då jag heller inte hittat något alternativ som är så smidigt, får väl se sen om det var dumt eller inte. De har ju 20% på belysningen nu så den blev ju lite mer prisvärd också.
 
Tomas J skrev:
Vi var och beställde kök förra veckan och det blev även Ikeas belysning då jag heller inte hittat något alternativ som är så smidigt, får väl se sen om det var dumt eller inte. De har ju 20% på belysningen nu så den blev ju lite mer prisvärd också.
Hur blev det med belysningen för er Tomas? Blev ni nöjda? Jag är i färd med att sätta upp mitt kök och skulle tro att jag kommer till belysningen vilken dag som helst nu. Kört Utrusta bänkbelysning över hela bänkytan förutom fläktdelen, totalt 3.40 meter
 
Jesper Rova skrev:
Hur blev det med belysningen för er Tomas? Blev ni nöjda? Jag är i färd med att sätta upp mitt kök och skulle tro att jag kommer till belysningen vilken dag som helst nu. Kört Utrusta bänkbelysning över hela bänkytan förutom fläktdelen, totalt 3.40 meter
Köksrenoveringen har tagit lååång tid så vi har bara haft belysningen inkopplad i någon vecka och vi har inte flyttat in i köket ännu, så därför har jag inte så mycket att komma med. Lite bökigt vid installation, vi har kabeln dragen i kabelkanal längst bak i köksskåpet och sen borrat hål i skåpet så kabeln kommer uppifrån ner i armaturen. Känns inte som armaturen är gjord för en EKK utan typ lampladd, för dragavlastningen var för liten för att få på över EKK`n.
Sen är det som någon skrev tidigare att USB-uttaget sitter på baksidan av vanliga uttaget så man ser det inte utan får man får känna sig fram för att hitta rätt. Annars tycker jag själva fjärrkontrollerna funkar bra, har dock märkt att den ibland inte tänder någon del men tror det beror på att man själv stått ivägen så när jag tänkt på det så har det funkat bra. Vi satt också en täcksida under skåpen ända fram till belysningen, detta gjorde att den blev lite infälld och inte så synlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.