Är det ok att gräva ner en oskärmad utp kabel mellan två hus ca:50m????? Eller måste man ha tag i en skärmad????


Trådlös router. Hur lång räckvid är det utan externa antenner???

Jag skall dela bredbandet med mina grannar som bor 50m från oss (det är inga träd i vägen men min grannes hus har plåtfasad)

Vilket blir bäst och stabilast ??? kabel el trådlöst?????
 
Såvida du inte har nån gigantisk kraftkabel i marken går det bra med UTP.

Trådlös router utan extern antenn är nog bara att glömma.

Bäst är givetvis kabel, mer jobb med att gräva ner den, men överlägset stabilast och snabbast.

Mina åsikter iaf.
 
Trådlöst utan externa antenner fungerar inte.

Jag har delat med mig till föräldrarna som bor 61meter bort (fri sikt nästan). Jag använde antenner från http://www.xlogo.se/antenna_sector_v_12_db.htm

Det funkar väldigt bra, använder accesspunkter från D-link i varje ände. Mätt med TPtest vill jag minnas att det blev 4-5Mbit vilket duger bra för föräldrarna iaf.

Antennerna är rätt billiga men också "billiga" i utförandet. Men dom fungerar. Alternativet var att göra antenner själv (lätt!) men jag hade inte tid med det.

 
Har en vän som satt upp D-links antenner (minns inte vilka) med ca 200 m avstånd. Fungerar perfekt.

Ett alternativ för dig är att sätta upp basstationen i fönstret, och att de sätter upp sin mottagare i lämpligt fönster. De ställer då in sin accesspunkt att vara mottagare i stället. Om de inte önskar ha PC:n där finns möjligheten att använda den som en slavsändare till den sista mottagaren. Kolla på d-links hemsida, där finns all info du behöver. Jag är mer positiv än de andra. Rätt placerat fungerar det nog, men med sämre hastighet. Ha roat mig med att gå på stan med min IPAQ som har W-lan och konstatera hur många som inte krypterat sina hemnät.... På slumpmässig gata i innerstan får man in 5-15 olika nät......
 
låter som om det är bättre och billigare med kabel....

man har väl grävt förr så det ska nog gå.....;)
 
Wigert skrev:
Har en vän som satt upp D-links antenner (minns inte vilka) med ca 200 m avstånd. Fungerar perfekt.

Ett alternativ för dig är att sätta upp basstationen i fönstret, och att de sätter upp sin mottagare i lämpligt fönster. De ställer då in sin accesspunkt att vara mottagare i stället. Om de inte önskar ha PC:n där finns möjligheten att använda den som en slavsändare till den sista mottagaren. Kolla på d-links hemsida, där finns all info du behöver. Jag är mer positiv än de andra. Rätt placerat fungerar det nog, men med sämre hastighet. Ha roat mig med att gå på stan med min IPAQ som har W-lan och konstatera hur många som inte krypterat sina hemnät.... På slumpmässig gata i innerstan får man in 5-15 olika nät......
Jag har provat noga med att göra antennlöst (utan extern antenn) med dlinks AP2000+. Det funkade hjälpligt till 40meter ungefär, men med urusel prestanda.
 
hur är det egentligen med jord å skit då du kopplar ihop mellan 2 hus som har egna elcentraler å sen drar nätverk mellan... (vet att detta varit prob ibland)

drar själv fiber mellan mig och grannen...
 
Och vad tycker bredbandsleverantören...

/Mikael
 
mikpa skrev:
Och vad tycker bredbandsleverantören...

/Mikael
Ingenting för han vet inget om det.... :p
 
Vad ska han tycka? Du köper ju tjänsten av leverantören, vad du sen väljer att göra med den borde vara upp till dig. Däremot bör man ju tänka på att du som köpare/beställare är ansvarig för _all_ trafik, så om grannen hittar på nåt dumt så är det du som åker på det i nån mening.
 
Saxat ur Bredbandsbolagets vilkor:

"10. Användning av Tjänst m.m.
10.1 Abonnenten får enbart använda Tjänst för privat
bruk. Abonnenten får inte vidarebefordra Tjänst till annan
plats än Lägenheten. Abonnenten har dock rätt att låta
andra medlemmar av Abonnentens hushåll använda
Tjänsten."

Men som sagt - det man inte vet ....
 
det är svärfar jag skall dela med och han är 59år surfar 1 gång i månaden och betalar räkningar.....

Men han vill ju lära sig lite mer om internet så därför skall vi dela....

Måste bara vänta på att det blir lite mjukare i backen så att jag kan få ner slangen...
 
förresten är det en UTP instalationskabel jag skall ha eller en UTP patchkabel???? (vad skiljer på dom)???

Hittade båda i 100m förpackning på komplett.se
 
Jag skulle nog ha kört en fiber mellan fastigheterna och avsluta med en lämplig mediakonverter. Detta på grund av strömpeakar som lätt kan genereras vid åskväder. Om du kör med tp-kabel så koppla ej in denna direkt i nätverkskortet på datorn utan använd någon billig ändutrustning innan datorn,typ hub eller switch så detta ryker först vid eventuellt åskväder
 
Lägg kabeln i en vattenslang.

Tänk dock på att den måste vara hel så det inte kommer in vatten i den som blir liggande (blir inge bra på vintern då...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.